וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברגע שהדובר הופך לבעיה - הוא צריך להתחלף"

16.4.2017 / 11:02

עורכי חוץ ויועצים אסטרטגיים עמם שוחחה וואלה ברנז'ה מסכימים כי "תקרית הגז" של דובר הבית הלבן בשבוע שעבר היא כישלון מקצועי חמור, אך האם באמת ימיו של שון ספייסר ספורים? בדבר אחד יש קונצנזוס: "להגיד מה טראמפ יעשה זה ז'אנר מאוד מפוקפק"

דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך עיתונאים, 11 באפריל 2017. רויטרס
דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך עיתונאים, 11 באפריל 2017/רויטרס
"יש הרבה סיבות אחרות לפטר את ספייסר כי הוא דובר כושל, אבל האיש כבר התנצל על האמירה. אם טראמפ יגנה את ספייסר במילותיו שלו זה אמור להספיק"

האמירה של שון ספייסר בשבוע שעבר, לפיה "אפילו היטלר לא רצח בגז" הכתה הדים ברחבי העולם, ואולם עד כה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא פיטר את דובר הבית הלבן. יכול להיות שאלמלא העובדה שהאמירה שלו הוקלטה ושודרה במהלך תדרוך שספייסר עצמו העביר - טראמפ היה מכנה אותה "פייק ניוז" ובכלל מתכחש לעובדה שהדובר - שהוא עצמו בחר - פלט שטות שלא ממש ברור האם היא נובעת מבורות או מאנטישמיות. ואולם, למרות שכל המומחים בתחום עימם שוחחנו סבורים שספייסר כשל בתפקידו ולא בפעם הראשונה, לא כולם בטוחים שטראמפ יעיף אותו דווקא על התקרית הזו אך מעריכים שהרכבת כבר יצאה מהתחנה.

היועץ האסטרטגי איל ארד – שבעבר ייעץ לראשי הממשלה בנימין נתניהו ואריאל שרון ז"ל - סבור ללא צל של ספק שטראמפ צריך להחליף את הדובר שלו, ומיד. "דובר צריך לפתור בעיות – הוא הפך להיות הבעיה. ברגע שהדובר הופך להיות הבעיה, הוא צריך להתחלף", אמר ארד לוואלה ברנז'ה. בנוגע לשאלה האם לא טראמפ וספייסר לא יכולים לצאת מהמשבר הזה, ארד סבור כי "זה לא שאי אפשר אבל מבחינת עלויות זה לא משתלם - טיפול במשבר אל מול החלפת דובר, שכבר שגה יותר מדי פעמים. יכול להיות שהשגיאות לא שלו, אנחנו הרי לא באמת יודעים מי כתב את זה – יכול להיות שהטקסט הוכתב לו – אבל זה לא משנה. בסוף זה עליו".

גם אסף רונאל, עורך חדשות החוץ בעיתון "הארץ", מתקשה לחזות מה טראמפ יעשה. רונאל אף סבור שלהעיף כרגע את ספייסר מהתפקיד בגלל התקרית הספיציפית הזאת יגרום לנזק, במיוחד ליהודי ארה"ב. רונאל אמר כי "להגיד מה טראמפ יעשה זה ז'אנר מאוד מפוקפק. אני חושב שהוא לא יעשה כלום ואני לא חושב שהוא צריך לפטר אותו ההפך, אף אחד לא ירוויח – במיוחד לא יהודי ארה"ב – מזה שהוא יפטר אותו בגלל התקרית הזאת". הוא הוסיף כי "יש הרבה סיבות אחרות לפטר את ספייסר כי הוא דובר כושל, אבל האיש כבר התנצל על האמירה. אם טראמפ יגנה את ספייסר במילותיו שלו זה אמור להספיק, אבל בגלל שזה טראמפ אז קשה להאמין שזה יקרה". בכל מקרה, רונאל סבור כי "יהודי ארה"ב לא צריכים שכולם ייראו איך הלובי היהודי גורם לדובר הבית הלבן להתפטר בבושת פנים – זה לא יועיל לאיש, ובטח לא להם".

לדברי רונאל, "יש כרגע גל אנטישמי בארה"ב, ומה שמשתדלק אותו בימים האחרונים זה הטיעונים ש'אפילו על טראמפ היהודים הצליחו להשתלט'". לטענתו, זאת יכולה להיות סיבה לא לקרוא לפיטורים של אדם ש"בסופו של דבר הוכיח את בורותו, ועוד לנסות להגיד שזה נובע מאנטישמיות – היסחפות מוגזמת בעיני".

איל ארד. ברני ארדוב
איל ארד/ברני ארדוב

"ספייסר איבד את הייצוגיות - וזה התפקיד שלו"

"בסערה הבאה הוא יעוף או שהוא בעצמו יתייבש וייפול. זה מה שקורה במקומות האלה. בהיסטוריה האמריקאית לא זכור לי שדובר אחד שרד קדנציה אחת של הנשיא"

אביב בושינסקי, לשעבר עיתונאי בקול ישראל ודוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, חושב שספייסר בדרך החוצה – אבל ספק אם יסולק על התקרית הזאת דווקא. בושינסקי אמר לוואלה ברנז'ה כי "טראמפ עשה קריירה מהאמירה 'אתה מפוטר' הרבה לפני שהוא הפך להיות נשיא, אבל אני חושב שבמקרה הזה הוא לא יעשה את זה מכמה סיבות: ראשית, זאת תהיה הודאה בכישלון – שהוא בחר מישהו לא ראוי לתפקיד, כאשר בזמנו הוא היה בעדיפות שנייה לתפקיד, אחרי ג'ייסון מילר שנאלץ לוותר על המינוי בגלל רומן שהיה לו בתוך המערכת. שנית, כל הזמן מנסים להאשים את טראמפ באנטישמיות ובעידוד אנטישמיות וזה רק יוכיח את הטענות האלה - שהסביבה של טראמפ היא אכן אנטישמית".

בכל מקרה, גם בושינסקי סבור שימיו של ספייסר ספורים: "בסערה הבאה הוא יעוף או שהוא בעצמו יתייבש וייפול. זה מה שקורה במקומות האלה. בהיסטוריה האמריקאית לא זכור לי שדובר אחד שרד קדנציה אחת של הנשיא, תמיד יש משהו - עייפות החומר, דם רע וכו. דובר זה משרת אמון והיא מושתת על מערכת יחסים בין הצדדים, וברגע שמשהו נסדק זה הולך ונפער עד שמישהו הולך בסוף".

בושינסקי סיכם זאת בכך ש"התפקיד של הדובר זה לכבות שריפות, להרגיע את התקשורת וברגע שאתה כדובר מתחיל להילחם עם התקשורת - אז כבר איבדת את הלגיטימיות שלך". הוא ציין כי בארה"ב התפקיד של הדובר הרבה יותר אקטיבי (מעביר תדרוכים לעיתונאים בבית הלבן) בניגוד לישראל. פה, למשל, אף עיתונאי לא יתייצב למסיבת עיתונאים שדובר יעביר, ולא רה"מ. בושינסקי טוען כי הדוברים פה יותר מעורבים בקבלת ההחלטות, ופחות בקטע הייצוגי. "אבל ספייסר איבד את הייצוגיות - וזה התפקיד שלו. כשהוא יגיד עכשיו משהו, מי ייקח אותו ברצינות? לכן, ימיו ספורים. אבל טראמפ ימצא סיבה אחרת להעיף אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אורן נהרי, וואלה! NEWS. מרץ 2017. ראובן קסטרו
אורן נהרי/ראובן קסטרו

גם פייק צריך להיות עקבי

צריך להבדיל בין שני דברים: כאשר הנשיא אומר - אני שונא את התקשורת והיא פייק ניוז - ואתה כדובר מייצג את הקו הזה, זה דבר אחד. אבל, זה דבר אחר לגמרי כשהדובר אומר משהו ופתאום הוא צריך להסביר"

עורך חדשות החוץ של וואלה! NEWS אורן נהרי סבור גם הוא שספייסר בדרך החוצה, רק לא כרגע. נהרי אמר כי "האיתותים כבר נראים. ספייסר גרם למבוכות שהוא נאלץ להסביר יותר מדי פעמים". נהרי הסביר כי "צריך להבדיל בין שני דברים, במיוחד בממשל טראמפ: כאשר הנשיא אומר - אני שונא את התקשורת והיא פייק ניוז ואני במלחמה איתם - ואתה כדובר מייצג את הקו הזה, זה דבר אחד. אבל, זה דבר אחר לגמרי כשהדובר אומר משהו ופתאום הוא צריך להסביר, ואז להתנצל ולהבהיר. אלה שני דברים שונים לחלוטין. וספייסר כבר הגיע יותר מדי פעמים אל הקו השני".

נהרי ציין כי דובר זה מישהו שאפשר להחליף בקלות. "מה שהוא אמר מקרין על המדינה, על הממשל, על הנשיא. כאשר פעם אחר פעם אתה מביך את הנשיא – ימייך קצובים. במיוחד עם מנהיג עצבני כמו טראמפ". עוד אמר כי "הנשיא והבית הלבן נתנו גיבוי פעם, פעמיים, שלוש - עד שזה נגמר ובסוף הוא מתפטר, מתפוטר".

לסיכום, נהרי סבור כי כרגע לבית הלבן יש בעיה בלהיפטר מיותר מדי אנשים בזמן קצר. "דובר הוא אחד האנשים המוכרים בבית הלבן, וברגע שהיועץ לביטחון לאומי אולץ להתפטר, סטיב בנון סולק מהמועצה לביטחון לאומי - ואם עכשיו גם הדובר הולך אז זה ייראה לא טוב. הם בסה"כ פחות ממאה ימים בתפקיד וכבר אצל חצי מהצוות יש חריקות. אז יכול להיות שמישהו יגיד - כן אנחנו צריכים להיפטר ממנו, אבל עכשיו זה לא הזמן. זאת תקופה רגישה מדי. נחכה חודש חודשיים עד שהמצב יירגע ואז נפטר אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully