וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את דחיית שידורי התאגיד בשבועיים

25.4.2017 / 13:59

בשיא הפגרה הועלה חוק תאגיד השידור להצבעה ואושר ברוב של 44 ח"כים תומכים לעומת 34 מתנגדים ונמנע אחד. לפי החוק, התאגיד יעלה לשידור ב-15 במאי ולא ב-30 באפריל. לפיד: "משהו בסיסי באיזון הדמוקרטי במדינה הופר"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לדחיית עליית שידורי תאגיד השידור הציבורי בשבועיים, מ-30 באפריל ל-15 במאי. 44 ח"כים תמכו, 34 התנגדו ואחד נמנע. ההצעה תעבור כעת לוועדת הכנסת, שצפויה לאשר את הקמתה של ועדה מיוחדת שבראשה יעמוד יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), ובה יובאו לדיונים השינויים שצפויים בחוק במסגרת הסכם הפשרה שגיבשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון במשבר הפוליטי על התאגיד.

מחר יתקיימו ההצבעות על הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית. האישור המזורז של החוק בכנסת נובע מכך שהליך החקיקה חייב להסתיים עד 30 באפריל, מועד תחילת שידורי התאגיד לפי החוק הקיים. שלשום אושר החוק בממשלה בהליך בזק.

ועדת הכנסת אישרה הקמת ועדה משותפת לועדת הכלכלה שבראשה יעמוד יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן . בוועדה שתדון בהצעת חוק תאגיד השידור הציבורי יהיו חברים עשרה ח"כים מהקואליציה ורק שישה מהאופוזיציה. הוועדה תחל את דיוניה בעוד זמן קצר לקראת הצבעה מחר על דחיית השידורים בשבועיים בקריאה שניה ושלישית. אחרי האישור, תחל הוועדה בדיונים על השינויים המהותיים בהצעת החוק במסגרת הסכם נתניהו וכחלון.

עוד בנושא:
בוטלה השביתה שתוכננה למחר: ההסתדרות והאוצר הגיעו להסכמות
רוב העובדים ייקלטו, חטיבת החדשות תבוטל: תזכיר חוק תאגיד השידור

הפגנת מחאה נגד מתווה התאגיד מול קריית הממשלה בתל אביב, 1 באפריל 2017. ראובן קסטרו
הפגנת עיתונאים בתחילת החודש/ראובן קסטרו

כדי להקשות על הקואליציה, באופוזיציה סירבו בימים האחרונים להגיע להסכמות על אורך הדיונים ודרשו לקיים פיליבסטר במליאה שיימשך שעות ארוכות. בין היתר, סיעת המחנה הציוני הגישה שורה של הסתייגויות להצעת החוק, וביניהם גם שינויים לשם החוק כך שייקרא "חברת החדשות של ביבי", "חוק הבזבזנות הגדול של נתניהו" או "החוק לייסוד משטר דיקטטורי בישראל". כדי להימנע מאפשרות של דיונים ארוכים במליאה, בקואליציה מתכוונים להפעיל את סעיף 98 שנועד לכפות את סדרי הדיון חרף אי ההסכמות עם האופוזיציה.

בסיעת כולנו אמרו כי יתנגדו לכל יוזמה לדחות את שידורי התאגיד בתקופה נוספת, כפי שהוצע היום. יו"ר הסיעה, ח"כ רועי פולקמן, אמר לוואלה! NEWS: "יש סיכומים ולא נפתח אותם. זה לא יקרה". פולקמן אמר את הדברים בתגובה ליוזמה שהעלו גורמים בכנסת ובין היתר גם קיבלה את תמיכתו של יו"ר הקואליציה ביטן לפיה שידורי התאגיד יידחו בחודש, ל-1 ביוני במקום ל-15 במאי. זאת, משום ש"מערכת הזמנים אינה מאפשרת התארגנות מערכתית תקינה והדחייה תקל על ההיערכות של תאגיד החדשות לפתיחת השידורים". ביטן אמר כי הוא תומך בהצעה "בכפוף להסכמת שר האוצר משה כחלון", אך כאמור, בכולנו אמרו כי לא יסכימו לכך.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לפיד: "לדמוקרטיה יש מחיר, חופש הביטוי הוא מחיר"

במהלך הדיון אמר שר התיירות יריב לוין בשם הממשלה: "כשאני מסתכל על רשימת האנשים שהצביעו בשעתו נגד הקמת התאגיד, אני לא מצליח להבין את עומק הזעקה עכשיו. מי שהצביע אז נגד ההצעה צדק. אני אמרתי אז מעל הבמה הזו כשהייתי יו"ר הקואליציה ולצערי דעתי אז לא התקבלה וכבר אז חשבתי שרבים הליקויים בחוק ורבות בו השגיאות. אפשר לבדוק בפרוטוקולים. לפעמים צריך לדעת להגיד טעינו, עשינו משהו שבדיעבד לא היה נכון וצדקו אלה שטענו אחרת. אנחנו עושים היום צעד טכני שלא משנה מהותית אבל הוא הכרחי כדי שנוכל לתקן את החוק ולהביא הסדר יותר טוב".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, טען כי "הדיון הזה הוא לא על התאגיד אלא על מהותה של הדמוקרטיה". לדבריו, "בבניין הזה יש לא מעט אנשים שרוצים לחיות בדמוקרטיה אבל לא מוכנים לשלם את מחיר הדמוקרטיה. הם רוצים בחופש הביטוי אבל רק בחופש הביטוי שלהם. הם טועים לחשוב שזכויות המיעוט הם טובה שעושה הרוב למיעוט. הם טועים לחשוב שאם בחרו בהם אין הגבלה על הכוח שנמצא בידם ועל הדרך שבה הם ישתמשו בו".

הוא הוסיף כי "משהו בסיסי באיזון הדמוקרטי במדינה הופר, ביחס בין קואליציה לאופוזיציה, בין שלטון לעיתונות חופשית בין אדם לאדם. חופש הביטוי לא נועד לדברים הנעימים אלא לכל הדברים המרגיזים המקוממים שאנחנו לא רוצים לשמוע. לדמוקרטיה יש מחיר, חופש הביטוי הוא מחיר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר 23 באפריל 2017. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
בין הסתייגויות האופוזיציה: ביקשו שייקרא "חוק הבזבזנות הגדול של נתניהו"/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

אף שסיעת יש עתיד סירבה בתחילת החודש להשתתף בדיון פגרה מיוחד על "השתלטות ראש הממשלה על התקשורת", יו"ר הסיעה ח"כ עפר שלח תקף את התנהלות הממשלה ואמר כי "בכינוס פגרה בהול, בסדרי דיון של מצב חירום, הם ינסו להעביר דחייה בשבועיים של עלייה לאוויר של תחנת טלוויזיה, כדי להדיח מתפקידו עורך חדשות שרק מעטים מכירים". הוא הוסיף כי התיקון להצעת החוק הוא "בזבוז כספי ציבור והתנהלות שלטונית מבזה".

בשבוע הבא צפויה הכנסת להצביע בקריאה ראשונה על השינויים המהותיים בחוק שמטרתם הם הקמת תאגיד חדשות ציבורי חדש, שיפעל בנפרד מתאגיד "כאן". ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) עתר אמש לבג"ץ נגד הכוונה לקדם את התיקונים לחוק בטענה כי השינויים מהווים "הפרת ההתחייבות שנתנה הממשלה לבית המשפט במסגרת עתירה קודמת שהגיש, ושאף עוגנה בהחלטת בית המשפט, לכך שהממשלה תימנע מהפעלת השפעה פוליטית אסורה על תהליך המינויים לתפקידים בכירים בשידור הציבורי". בעתירה מתבקש בית המשפט לדון בה עוד לפני שהתיקונים האמורים לחוק מתקבלים בחקיקה, לנוכח העובדה שאם בית המשפט ידחה את תהליך הביקורת השיפוטית על הצעות החוק הללו עד אחרי גמר תהליך החקיקה, יהיה הדבר בבחינת "מעשה עשוי" ולא תהיה לבית המשפט אפשרות אפקטיבית לעצור אותו.

לפי תזכיר החוק, תאגיד "כאן" לא יעסוק בחדשות ואקטואליה וחטיבת החדשות שלו תבוטל. מרבית עובדי חטיבת החדשות בתאגיד ישמרו על עבודתם ויעברו לעבוד בתאגיד החדשות החדש שיוקם, יחד עם עובדים נוספים מרשות השידור, אך הוא יעבוד תחת הנהלה חדשה, שתמונה על ידי הדרג הפוליטי ולא תהיה כפופה להנהלה הנוכחית של התאגיד. לראשי תאגיד "כאן", אלדד קובלנץ וגיל עומר, לא תהיה כל נגיעה לגוף החדשות החדש, ולפי ההערכה מנהל חטיבת החדשות בתאגיד "כאן", העיתונאי ברוך שי, צפוי להיות מוחלף.

(עדכון ראשון: 7:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully