וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניסה ל"משפחת העיתונים" או ספין - מה עומד מאחורי הכותרת של "ישראל היום" נגד נתניהו?

גורמים ב"ישראל היום" מסבירים לוואלה ברנז'ה כי השער חסר התקדים הוא המשך טבעי לנתק בין אדלסון לבין רה"מ ואומרים כי "ביבי דיבר כאילו העיתון מונח בכיסו, אבל העיתון הוא של שלדון". אך מנגד, יש מי שסבור כי מדובר בכלל במהלך המיועד לעיניים של חוקרי 433. פרשנות

עריכת וידאו:ניר חן
"רה"מ דיבר כאילו העיתון מונח בכיסו, ואנשים לא מבינים שהעיתון לא בכיסו של נתניהו, העיתון הוא של שלדון – והכיוון ששלדון מתווה הוא הכיוון שיהיה"

מה עומד מאחורי השער ההיסטורי של "ישראל היום" שפורסם הבוקר (רביעי), שביקר בכותרת הראשית את ראש הממשלה בנימין נתניהו – שעד כה זכה לתמיכה מובהקת מהעיתון שבבעלות שלדון אדלסון – קרע עמוק בין הצדדים או ספין בניסיון להרחיק את הטייקון מרה"מ בעקבות ההתקדמות בתיקי החקירות נגדו?

בכותרות הטור שפורסם על ידי כתב המפלגות מתי טוכפלד, בעקבות ההחלטה להסיר את המגנומטרים, נתניהו כונה כ"כנוע, מבוהל ורופס" – מלים לא שגרתיות על פני עיתון שעד לא מזמן כונה כ"ביביתון". גורם בכיר המעורה ביחסים שבין נתניהו לאדלסון מעריך כי השער מהיום קשור לנתק בין הצדדים, וכי לא מדובר בספין.

הגורם אמר לוואלה ברנז'ה: "שלדון נפגע אישית מתיק 2000, והוא גם אמר את זה בעבר – שזה 'מעשה לא חברי'". הגורם התייחס לחשיפת השיחות של ביבי-נוני בפרשת 2000 וטען כי "ממה שהבנתי וראיתי בעיתון, והתגובות של המקורבים לשלדון, זאת הייתה הפתעה מוחלטת. נתניהו הפתיע את שלדון, וזאת הייתה הפתעה לא טובה". לטענתו, "רה"מ דיבר כאילו העיתון מונח בכיסו, ואנשים לא מבינים שהעיתון לא בכיסו של נתניהו, העיתון הוא של שלדון – והכיוון ששלדון מתווה הוא הכיוון שיהיה. אם זה נתניהו אז זה נתניהו. ואם זה מישהו אחר אז זה מישהו אחר".

הגורם מתייחס להנחה לפיה נתניהו היה זה ששלט בעיתון עד לאחרונה. לדבריו, "לנתניהו עצמו, וזאת טעות שכולם עשו פה, לא הייתה שום שליטה בעיתון. למרות כל הפרסומים שעמוס (רגב ד.ו) מתקשר בלילה ללשכת רה"מ לאשר כותרות. עמוס עשה את מה שהוא האמין, והוא עשה את זה בכיוון ששלדון התווה".

ראש ורעייתו בטקס הנחת אבן פינה לבניין ביה"ס למדעי הבריאות והרפואה ע"ש מרים ושלדון אדלסון באוניברסיטת אריאל 28 ביוני 2017. חיים צח / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"שלדון נפגע אישית מתיק 2000". השניים, לאחרונה/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח / לע"מ

טוכפלד לא הופתע

"אני מניח שביקשו מטוכפלד לכתוב פרשנות ברוח הזאת, או איך שהם מפרשים את מה ששלדון רוצה שיהיה בפרשנות"

הגורם הודף את הטענות (וההוכחות) בדבר היותו של העיתון מאז הקמתו עיתון פרסונלי ולא אידיאולוגי ומוסיף כי "שלדון הקים את 'ישראל היום' במטרה לפרסם עיתון יותר ימני-ציוני. מאחר שהימין מובל על ידי ביבי אז באופן טבעי העיתון היה פרו-נתניהו. אבל, זה ברור שברגע שהרוח משנה את כיוונה - היא משנה את כיוונה אצל שלדון ולא אצל מישהו אחר", הסביר ובכך רמז לשינוי בקו המערכתי של העיתון - לטובתו של בנט, כפי שפורסם לראשונה בוואלה ברנז'ה.

ומה באשר לחזית הפנימית בעיתון? על פי גורמים במערכת, טוכפלד לא הופתע לראות את הטור שלו בשער. "אני מניח שביקשו ממנו לכתוב פרשנות ברוח הזאת, או איך שהם מפרשים את מה ששלדון רוצה שיהיה בפרשנות" - הסביר היום לוואלה ברנז'ה גורם בעיתון, שאף הציע תשובה משלו לשאלה אם כרגע "ישראל היום" הופך לעיתון המבקר את נתניהו ללא בעיה, מדוע אם כן פוטרו לאחרונה דן מרגלית ומוטי גילת. לדבריו, "שלדון לא הפך פתאום לתומך מרצ, הוא ממשיך להיות ימני והוא לא צריך שמאלנים בעיתון. הוא צריך את הגוונים של הימין".

בועז ביסמוט, עורך ישראל היום. ראובן קסטרו
"מה זה מפתיע?". ביסמוט/ראובן קסטרו

"אין נתק ממשי בין השניים"

מנגד, רבים אחרים מעלים תיאוריה שונה, לפיה אין נתק ממשי בין השניים אלא מדובר כלל בהבנה לא רשמית בין הצדדים - מתוך ניסיון להציג את הדברים כך שהעיתון לכאורה הפך את עורו ומתנתק מנתניהו. זאת כחלק מההתקדמות בחקירותיו של רה"מ, כאשר גם אלדסון נחקר לאחרונה על פרשת תיק 2000 במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה, ולא מן הנמנע שהוא מעוניין לנתק את קשריו הפומביים עם רה"מ בשל הסתבכותו בנושא.

גם עורך העיתון בועז ביסמוט התייחס היום לשער בתוכנית הבוקר של 103fm ואמר: "לא קיבלתי טלפון משלדון אדלסון". עוד אמר כי "'ישראל היום' זה עיתון חשוב ומצוין שמבטא את מה שחושב זה כל הסיפור. מה זה מפתיע? בעניין המגנומטרים היה לישראל היום קו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully