וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קרה לנו? הפייק ניוז של וואלה ברנז'ה

וואלה ברנז'ה

29.9.2017 / 10:30

החלטנו להציג בפניכם את הידיעות של וואלה ברנז'ה מהשנה החולפת שבמבט לאחור התבררו כלא מדויקות לחלוטין או שחזו תרחיש שלא התממש. למה? כי יש רק שיטה אחת ויחידה לנטרל פייק ניוז, והיא להודות בו

לצד שפע המידע והקלות ההולכת וגוברת בהשגתו בימינו, ימי גסיסת שיחות הטלפון ועליית פיד הפייסבוק מוטה האלגוריתם, קיבלה תופעה עתיקה שם מודרני: פייק ניוז. בוויקיפדיה בעברית התופעה אפילו זוכה לויכוח סביב מה לעשות עם שני המאמרים שעוסקים בה, גם "בדיה עיתונאית" וגם "חדשות מזויפות", אבל המשמעות זהה: פרסום של בולשיט, ברמה הבסיסית, בין אם מתוך עצלות או חוסר אכפתיות עיתונאית במקרה הטוב, או בין אם מטעמים אינטרסנטיים או זדוניים במקרה הרע - ואולי אפילו הרווח יותר.

האם חטאנו בכך גם אנחנו, והבאנו לכם השנה פייק ניוז, כחלק מהטרנד? החלטנו להציג בפניכם את הידיעות של וואלה ברנז'ה שבמבט לאחור התבררו כלא מדויקות לחלוטין או שחזו תרחיש שלא התממש. למה? כי יש רק שיטה אחת ויחידה לנטרל פייק ניוז, והיא להודות שהוא כזה.

כשלא צפינו שנצפה בשלושה ערוצים

שנת 2018 מתקרבת, והיא תיזכר בדברי הימים של הטלוויזיה בישראל כשנה הראשונה של פיצול זכייניות ערוץ 2, ותהיה שנה מכרעת לעתידן. במאמר שעשה סדר לקראת חלוקת אפיקי השידור החדשים העלנו את הסברה שמיזוג אפשרי של ערוץ 10 עם רשת הוא שככל הנראה עמד בבסיס ההחלטה של השתיים האחרונות לא להשקיע כסף באפיק חדש, ולהסתפק באפיקים 13 ו-14 (בהצלחה עם המיתוג) ולא, למשל, מצוקה כלכלית.

הודעה על מיזוג לא הגיעה. למעשה, מיזוג ערוץ 10 ורשת הוא לא פחות מהמשחק המקדים הארוך ביותר בהיסטוריה של מפת השידורים בישראל. הסכם ההבנות הראשון בין שני הצדדים הללו נחתם כבר לפני עשור (באמת, תשאלו את נורית דאבוש), ומעת לעת ובין מצוקה למצוקה צף שוב הרעיון הזה, מקבל כותרת, ומיד שוקע. עד הפעם הבאה.

כשבישרנו על פיוס בין "ידיעות" לנתניהו

אם פייק ניוז היו בזוגיות, זה בטח היה עם ספין. כמו כל פאוור קאפל הם משלימים אחד את השני, תורמים תרומה הדדית, ובעיקר מרגיזים ומעצבנים. ספינים תמיד היו כלי שרת נאמן בידי מוקדי כוח שידעו (ועדיין יודעים) להשתמש בהם היטב על מנת להטות את סדר היום הציבורי ולהסיח את התקשורת מעיסוק שאינו בטובתם. בישראל יש בית חרושת לספינים, והוא אפילו לא סודי. מכירים את הכתובת? סמולנסקין 9, פינת רחוב בלפור ירושלים.

באוגוסט לפני שנה פצח ראש הממשלה נתניהו בהרקדה של כלי התקשורת לפי החליל שלו, עם בליץ תדרוכי רקע מתוסרטים של מערכות כלי התקשורת. בוואלה! ברנז'ה כמובן עקבנו מקרוב, כאשר שאלה אחת לא הפסיקה להדהד: על רקע המתיחות הכמעט ביטחונית עם קבוצת "ידיעות אחרונות" - האם גם הם יזכו לביקור ממלכתי בבניין החדש בראשון לציון, או שמא יישארו מחוץ ללופ? הקולות שהובאו כאן מסביבתו נתניהו, לפיהן הוא יבקר גם יבקר - התבררו כשגויים. גם אנחנו נפלנו לספין, וזה רע לעסקים. מצד שני, נוני מוזס נפל יותר.

בית ידיעות אחרונות בראשון לציון. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מצד שני, נוני נפל יותר. בית ידיעות/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

כשניסינו לנחש מי תגיש את מהדורת התאגיד

פברואר השנה, הימים ימי טרום עלית תאגיד השידור הציבורי לאוויר (בהרצה, כמובן שבהרצה) ואחת השאלות המעניינות ביותר היא שאלת הפנים שיובילו את לב שידורי החדשות של התאגיד, בהגשת מהדורת מבט. בעוד גאולה אבן הייתה מועמדת בטוחה, כאן בוואלה! ברנז'ה פרסמנו כי "גם דוריה למפל היא מועמדת בולטת לתפקיד - ולא מן הנמנע ששתיהן אף יחלקו בו" וכי גורם בכיר בתאגיד אמר שהם מעוניינים בלמפל, היא מעוניינת בתפקיד, והדרך שלה לפריים טיים השידור הציבורי סלולה.

אבל צופי מהדורת "מבט" היום - סליחה "חדשות הערב", כל חמשת האחוזים, לא זוכים לראות את למפל ברצועה המרכזית - ולשם כך הם יצטרכו להישאר ערים לשעת חדשות הלילה של ערוץ 2 שם היא נותרה בבטחה. בין אם היה זה משא ומתן שכשל, התנגדות של גאולה אבן לחלוק את הכיסא או אילוצי פורמט - שמה של למפל השתרבב לכותרת שלנו ללא הצדקה. עם קוראינו הסליחה. לבחור את שיר הלילה ככל הנראה כבר לא נוזמן.

כששוב ניסינו לנחש מי תגיש את המהדורה בתאגיד

עוד יום עובר, עוד דיסאינפורמציה מגיעה מכיוון תאגיד השידור הכבר לא כזה חדש אבל עדיין בהרצה. בתחילת השנה שכנו במשרדי התאגיד יותר קלטות של פיילוטים מאשר חוזים כפויים של יוצאי רשות השידור, ואל וואלה! ברנז'ה התגלגלו כמה פרטים על אחד המעניינים שבהם: יונה לייבזון, אחת העיתונאיות המוערכות בחדשות 2, שמשתעשעת במחשבה להפוך לעובדת מדינה - צילמה פיילוט צולע עם יועז הנדל, אבל צפויה לקבל משבצת שידור משל עצמה.

ובכן, לא קרה. כמו במקרה דוריה למפל, גם במקרה לייבזון התברר שאנשי חדשות 2 יכולים לנשום לרווחה ולייבזון נשארה בנווה אילן. אם תרמנו לדיסאינפורמציה סביב קדחת הפיילוטים אנחנו מוכנים להתנצל. אבל אם תרמנו לשיפור החוזים של למפל ושל לייבזון בערוץ 2 - אז אנחנו שמחים לעזור, בנות.

כשטעינו בחישוב המסלול של גיא פינס

האם גיא פינס בדרך החוצה מ10? כך שאלה הכותרת של וואלה! ברנז'ה לפני ארבעה חודשים. ואכן כך היה: יממה לאחר מכן הודיע פינס בעצמו בעמוד הפייסבוק שלו על ההחלטה "להשיט את הספינה שלנו מנמל הבית המוכר, ליעד חדש ומאתגר". אבל כמו שקורה לווייז מדי פעם, קרה גם אצלנו, עם טעות בהגעה ליעד.

המגעים המתקדמים, כך לפי המידע שהיה בידנו, מתקיימים אל מול תאגיד השידור הציבורי. בפועל, התברר כי החוזה כבר נחתם אל מול זכיינית ערוץ 2 קשת לקראת המעבר לרישיון בערוץ 12 בחודש בנובמבר. היינו שמחים להתנצל בפני קוראינו שציפו למנה יומית נוצצת ומלאת גלאם של רכילות ביצה על בסיס יומי בערוץ 1, אם הם היו קיימים.

ואם בתכניות רכילות עסקינן, זו הזדמנות להזכיר את האייטם שפורסם כאן לפיו "חדשות הבידור" של HOT תשים פעמיה אל לוח השידורים של ערוץ 10 בימים שאחרי עזיבתו של פינס. המפיק חיים סלוצקי הכחיש בתוקף, בערוץ 10 אמרו לנו באופן די בוטה שמדובר בידיעה שקרית - אבל היא בכל מקרה מצאה עצמה באוויר. כמו לכומר ולאשת הצדקה מהמאה השמונה עשרה בלונדון, גם לסלוצקי ולדוברת ערוץ 10 מגיעות במקרה זה תשבוחות. על הכנות.

צוות התוכנית ערב טוב עם גיא פינס , ספטמבר 2017. צילום גיא כושי ויריב פיין,
כאן טעינו. פינס והצוות/צילום גיא כושי ויריב פיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully