וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתרון לדילמת גאולה? בתאגיד השיקו קוד אתי: "לא אובייקטיביים"

1.11.2017 / 18:05

חצי שנה לאחר שעלו לאוויר, כאשר מי שמגישה את המהדורה המרכזית נשואה ליריבו הפוליטי של נתניהו, מועצת התאגיד אישרה כללי אתיקה חדשים לפיהם עיתונאי "כאן" אינם מחוייבים לאובייקטיביות - אבל מחוייבים להיות הוגנים, מדויקים ומאוזנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
גישת ה"ניו ג'ורנליזם" שהשתלטה על התאגיד נובעת מתוך התפיסה לפיה לא ניתן ליצור עיתונות אובייקטיבית אמיתית: "הניסיון להציג את התקשורת כמתווך נטול הטיות הוא ניסיון כושל מיסודו"

חצי שנה לאחר שעלו לאוויר בכל הפלטפורמות, כאשר מי שמגישה את מהדורת החדשות המרכזית בטלוויזיה היא גאולה אבן – הנשואה ליריבו הפוליטי של רה"מ נתניהו - מועצת התאגיד אישרה כללי אתיקה חדשים, לפיהם עיתונאי "כאן" אינם מחוייבים לאובייקטיביות.

גישת ה"ניו ג'ורנליזם" שהשתלטה על התאגיד נובעת מתוך התפיסה לפיה לא ניתן ליצור עיתונות אובייקטיבית אמיתית, ואולם בתאגיד מדגישים כי הקוד האתי שאושר בשבוע שעבר כולל את החובה להיות הוגנים, ישרים, שקופים, מדויקים, מגוון ומאוזנים. יש לציין שבאופן כללי זה אמור להיות הקוד האתי הרווח בכל מערכות החדשות, שטרם הצהירו באופן מובהק כי אינם אובייקטיבים.

הסעיף הראשון בקוד האתי קובע את הערכים הבסיסיים שלפיהם יפעל התאגיד: "אמון הציבור הוא הבסיס לעבודת תאגיד השידור הישראלי. תפקידנו לשרת את הציבור. נפעל מתוך אחריות ציבורית, בהגינות וביושרה מקצועית בעבודתנו". עורכי הקוד הדגישו כי נמנעו במכוון מלעשות שימוש במונח "אובייקטיביות": "הניסיון להציג את התקשורת כמתווך נטול הטיות, כולל אידאולוגיות, הוא ניסיון כושל מיסודו. הטיות מוב?נות, שמרביתן תולדה של אילוצים מקצועיים או טכניים, הן חלק אינטגרלי של העבודה העיתונאית".

בניין רשות השידור. ראובן קסטרו
בניין רשות השידור/ראובן קסטרו

"מסמך נקדי של הרשות, שאסר על הבעת דעה בשידורים – ארכאי"

בנוסף לכך, הם גם התייחסו לסעיף שהופיע בקוד האתי הקודם של רשות השידור ז"ל - מסמך נקדי, שאסר על הבעת דעה בשידורים – וטענו כי הוא "ארכאי". לפי הקוד האתי, לא משנה אם מדובר במגיש חדשות, תחקירן, כתב או פרשן - כולם יוכלו להביע את עמדתם. מחברי הקוד קבעו כי "בעת הבעת דעה יש לשאוף לשקיפות, שפירושה הבהרה כי המדובר בדעה אישית, בדרך שהדבר יהיה מובן ל'צרכן תקשורת סביר'; להוגנות וכבוד כלפי דעות שונות; לגיוון הדעות המוצגות". עיתונאי התאגיד מתחייבים להציג "משרעת רחבה ככל הניתן של מידע ושל דעות, ולשמור על הזכות לחופש הביטוי ולמימוש זכות הציבור לדעת".

לאחר רשימת הכללים שפרסם "הניו יורק טיימס" לכתביו והורה להם כיצד להתנהג ברשתות החברתיות - כשהוא מדגיש שיש להימנע מהבעת דעות במדיה החברתית - גם הקוד האתי בתאגיד מתייחס לנושא וקובע כי "נפעל ברשתות החברתיות מתוך הכרה בזיהוי ובמיתוג שלנו כעובדי התאגיד, ונקפיד על שמירת אמון הציבור ועל תרבות דיבור ודיון".

מחברי הקוד האתי התייחסו גם לסוגיית ההגנה המשפטית לעיתונאים שנתבעו בעקבות דברים שכתבו ברשתות החברתיות, והם טוענים כי "יש לאמץ נוהל פנימי שלפיו עובד התאגיד אשר פרסם ברשתות החברתיות מידע הנוגע ישירות לעבודתו בתאגיד, וזאת תוך מחוייבות לכללי האתיקה, יהיה זכאי להגנה משפטית אם יועלו טענות על לשון הרע, פגיעה בפרטיות או עבירה/עוולה אחרות". יש לציין כי הקוד האתי יחול גם על כל היוצרים המפיקים במיקור חוץ תכנים לתאגיד, כמו תכניות תחקיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully