וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקר בשטח הפקר? נציבות פניות הציבור בתאגיד נגד תחקיר של כאן

19.11.2017 / 17:02

לוואלה ברנז'ה נודע כי נציבות פניות הציבור בתאגיד ביקרה לאחרונה תחקיר ששודר על מערך הכשרות וטענה כי הוא "אינו עולה בקנה אחד הן עם התנהלות מקצועית מקובלת והן עם כללי האתיקה היסודיים"

שטח הפקר. ניר כפרי,
שטח הפקר/ניר כפרי

נציבות פניות הציבור בתאגיד ביקרה לאחרונה תחקיר על מערך הכשרות ששודר בתכנית "שטח הפקר" - כך נודע לוואלה ברנז'ה. עו"ד קובי אלתר, דובר הרבנות הראשית, התלונן בפני הנציבות על התחקיר המדובר ולאחר בדיקה הנציבות טענה כי התחקיר "אינו עולה בקנה אחד הן עם התנהלות מקצועית מקובלת והן עם כללי האתיקה היסודיים". יש לציין כי מדובר בפעם השנייה תוך תקופה קצרה שטענות הרבנות על שידור מגמתי ופסול בתאגיד מתקבלות.

מדובר בתחקיר ששודר לפני כחודש בתכנית, כאשר ברבנות אומרים כי הינו "מגמתי, ובעל אג'נדה מובהקת כנגד הכשרות הממלכתית וכנגד הרבנות הראשית בישראל מתוך מטרה להשחיר את פניה". בנוסף מציינים ברבנות כי מדובר בתכנית שממומנת מכספי המסים, "ה'תורמת' קמפיין שיווקי סמוי לחברות פרטיות הפעלות מחוץ לחוק ומעודדת את חיזוקם ואת מעמדם הינה עוול ציבורי מדרגה ראשונה".

בתשובתה לטענות שהעלו ברבנות, כותבת הנציבה כי "לא קיבלתי כל הסבר מניח את הדעת מדוע נמנע מנציגי הרבנות לראות את הסרטון ולהגיב לתמונות ולטענות הקשות המועלות. הדבר לא עולה בקנה אחד הן עם התנהלות מקצועית מקובלת והן עם כללי האתיקה היסודיים... עולה מהמצב הפרה של כלל יסוד בעבודה עיתונאית והיא מתן זכות התגובה, ולא כמראית עין או יציאת ידי חובה, אלא כחובה ברורה".

ברבנות אומרים כי "בתחקיר הוצגו אנשים שהינם בעל מיזם של השגחה פרטית - זאת כאשר התכנית מציגה את המיזם באור חיובי לחלוטין, ואת הדמות הדומיננטית כמשגיח כשרות "שהיה במערכת" והחליט לצאת נגד מונופול הרבנות המעוול והדורסני תוך 'רדיפתו' על ידי הרבנות". ברבנות תוהים על הצגתו החיובית בתחקיר וקידום המיזם העסקי שלו, בזמן שתלויה ועומדת נגדו חקירה משטרתית בגין זיוף תעודת משגיח כשרות וזיוף חתימת הרב הראשי. על כך כתבה הנציבה כי "בחלק זה אירעה תקלה משמעותית בהיבט התחקירי וכפועל יוצא גם בהיבט מסירת המידע - המלא והמתחייב".

מערכת "שטח הפקר": "התחקיר הינו פרי עבודה עיתונאית יסודית"

ממערכת "שטח הפקר" נמסר בתגובה: "אנחנו מבינים שערוץ ציבורי שמעז לבקר, במטרה לשפר, גופים מונופוליסטים, שצברו עוצמה פוליטית, זה משהו שצריך להתרגל אליו וגם ברור לנו שגופים חזקים כל כך ובעלי השפעה כמו הרבנות הראשית אינם חובבים נלהבים של ביקורת. אבל, התפקיד שלנו הוא לראות אך ורק את טובת הציבור לנגד עינינו, ובמקרה הזה את טובתם הישירה של כ- 60 אחוז מאזרחי ישראל השומרים כשרות, ואשר מגיע להם - ואינם מקבלים - בטחון של מאה אחוז בחותמת הכשרות. אנחנו עומדים באופן מלא מאחורי הטענות שהוצגו בתחקיר הכשרות. התחקיר הצביע על מחדלים ברורים במוסד הכשרות, מחדלים שחלקם אף הוזכרו בדו"ח מבקר המדינה. צר לנו כי במקום לעסוק בכובד ראש בטענות שהעלו בתחקיר, ובהתאם לערוך בדק בית לשיפור שירות מונופוליסטי, המשפיע על חיי היום יום של רבים מאזרחי המדינה, עוסקת הרבנות הראשית בהתנגחות בתכנית תחקירים אשר חשפה והציגה ממצאים חשובים שאינם נוחים לה - בלשון המעטה".

עוד נמסר כי "בהתייחס לדברים שעולים בפניית נציבת הקבילות של התאגיד הרי שהעברנו התייחסות מפורטת לטענות. אנחנו סבורים שהתחקיר הינו פרי של עבודה עיתונאית יסודית ומעמיקה, המגובה ביכולת מקצועית העוסקת בעיתונות ואשר במשך יותר מעשרים וחמש שנים פרסמה מאות תחקירים שעמדו בכל מבחן משפטי וציבורי. יחד עם זאת נלמד את מסקנות דו"ח הנציבות ובמידה ויתעורר הצורך גם נפיק לקחים. ובשולי הדברים נעיר כי אמירה של נציבת תלונות הציבור במסגרת הבירור שערכה כי היא מכירה זמן רב את דובר הרבנות הראשית והוא איש (יותר) רציני ואמין מעלה חשש שגם במקרה הזה ייתכן ודרושה תקופת הסתגלות לתוכנית תחקירים אמיצה ובועטת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully