וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב האליטות הגיע לאילת: צעקות, התפרצויות וכמעט פיצוץ

28.11.2017 / 16:02

מה שהיה אמור להיות הדיון המשמים ביותר הפך לסוער ביותר בכנס העיתונות ה-11, כאשר במהלכו התפרץ בחור מהקהל וקרא לעורך "מקור ראשון" חגי סגל טרוריסט. עמיתו לקבוצת אדלסון - עורך הדעות ב"ישראל היום" דרור אידר, צעק לו: "שכחת מה זה להיות יהודי"

פאנל האליטות החדשות. אודי פורטל,
פאנל האליטות החדשות/אודי פורטל
חגי סגל: "בנוגע לתקשורת - אפשר להירגע, עדיין האליטה הישנה שולטת. אני משוכנע שאם היינו עושים משאל בקרב הערוצים הממלכתיים, פחות מרבע היו ליכודניקים והם הדרג הזוטר יותר"

צעקות, התפרצויות וכמעט פיצוץ בפאנל האליטות החדשות שנערך בכנס העיתונות באילת. מה שהיה אמור להיות הדיון המשמים ביותר הפך להיות הדיון הסוער ביותר בכנס העיתונות ה-11. בפאנל השתתפו מפקד גלי צה"ל שמעון אלקבץ, מנכל רדיו תא אבי משולם, עורך מקור ראשון חגי סגל, הפרשנית הפוליטית של אתר אל מוניטור מזל מועלם, עורך מדור הדעות של ישראל היום דרור אידר, חיים יבין ויעקב אחימאיר.

אלקבץ אמר כי "בשנות ה-60 וה-70 מי שהובילו את את צה"ל היו בני המושבים והקיבוצים והיום הדמויות הדומיננטיות מגיעות מהפריפריה וישנם הרבה יותר חובשי כיפות. עולמות התוכן של הילדים בכל הארץ הינם שווים כיום בעוד בעבר ילדים היו צריכים לנסוע לתל אביב בשביל לצרוך תרבות".

משולם שאל את מפקד גלצ - "שמעון, אתה הילד מבאר שבע, מרגיש היום אליטה?". אלקבץ השיב "זה עניין של אופי ומעולם לא הרגשתי משהו שונה. הרצאתי בפני מלש"בים ברוצים להתגייס לגלי צה"ל ואמרתי להם שלא יתבאסו אם לאת יתקבלו לתחנה כי מי שירצה לעסוק בתחום התקשורת הוא אינו חייב את גלי צה"ל. דני קושמרו גדל וצמח ברדיו דרום. אין היום שליטה הומוגנית על התקשורת. פעם היו חיים יבין ויעקב אחימאיר, היום יש הרבה כאלו".

אידר אמר כי "כל חברה מורכבת מעלית שהיא 10 אחוז. גם בעמנו במשך אלפי שנותיו וגם עכשיו". סגל: "האליטה של פעם היא זאת שחילקה את הפתקים בשביל להתקבל לעבודה (ברמיזה לשלטון מפא"י) והיום אין דבר כזה. יש תהליך מאד איטי שרחוק מהשלמה של העברת הלפיד של האליטה. בנוגע לתקשורת - אפשר להירגע, עדיין האליטה הישנה שולטת. אני משוכנע שאם היינו עושים משאל בקרב הערוצים הממלכתיים, פחות מרבע היו ליכודניקים והם הדרג הזוטר יותר. אני מדגיש פה במיוחד את הערוצים הממלכתיים ואני ממליץ לכולם להיות מאוזנים אך במקרה של ערוצי הטלוויזיה המובילים - חייב להתקיים איזו".

מועלם סיפרה, "אני גדלתי במגדל העמק וחשבתי תמיד שאני אליטה עד שהגעתי ל"במחנה" (בשירות הצבאי) ושם שיקפו לי את המציאות שלא הכרתי עד אז. כי שמעון יודע, ובכלל כל מי שגדל בפריפריה, אתה פחות או יותר גדל בסביבה שהיא דומה למה שאתה. כשהגעתי לצבא עם השם שלי, שלא הבנתי את המשמעות שלו עד אז ונשאתי אותו בגאון, ראיתי איך הסביבה החדשה מתקשה לקבל אותו. פעם אפילו מח"ט בגולן אמר לי לשנות את השם שלי. בשלב מאוחר יותר פוליטיקאים מזרחיים, לא הבינו איך אני עובדת בעיתון "הארץ" וסברו שאני לבטח עלה התאנה של העיתון. זה היה מכה בי כל פעם מחדש".

דרור אידר  כנס אילת. אודי פורטל,
אז מי טרוריסט?/אודי פורטל

את מי צריך לשים בכלא?

נפתלי רז מהקהל התפרץ לדיון וקרא לסגל טרוריסט. אידר השיב לו בזעם: "שכחת מה זה להיות יהודי. זה בושה וחרפה. אותך צריך לשים בכלא על הדיכוי שאתה וחברייך עשיתם לנו במשך כל השנים. אתה טרוריסט בעצמך"

משולם המשיך ואמר, "יעקב אחימאיר, בכל הנודע לעניין הפוליטי, גם אתה הרגשת סוג של אפליה?". אחימאיר: "אצלנו לא קיבלו ולא החליפו פתקים. אני רוצה להמשיך את קו המחשבה של מזל. אמנם אינני סוציולוג ואין לי יכולת להסביר את האליטה אבל אני יכול לשקף את המציאות שבה נתקלתי. במלחמת לבנון הראשונה היו הרבה חללים בוגרי הישיבות ושמנו לב לכך לראשונה, תוך כדי שהשווינו את הסטטיסטיקה מול החיילים בין המושבים והקיבוצים. בתקופת השירות שלי, בני הקיבוצים היו אליטה והסתובבו כקבוצה סגורה. דבר נוסף ולא צריך להתחמק מכך שהאליטה היו בני עדות אשכנז. אני זוכר בראשית עבודתי בראשות השידור, הכתבים יוצאי עדות המזרח היו בעיקר במחלקה הערבית של והייתה מידה של התנשאות כלפיהם".

משולם שאל האם "קול ישראל לא יכל לקבל אנשי מפתח בני עדות המזרח?". אלקבץ השיב כי "ברמת העובדות, ה-ח וה-ע' התקבלו על ידי האקדמיה ללשון העברית בסופו של דבר. אני מאחל לכל אחד מכן, שהילדים שלו לא יזכו לשום אפליה ושישפטו אותם על מה שהם". יבין ענה: "אני שייך לאליטה, מה אני יכול לעשות? אני מודה שהאליטה של האשכנזים שלטה. זה לא אומר שקופחו המיעוטים האחרים ולכן אני לא מרגיש שפספסנו משהו, כי זה האשכנזים היו אלו שבנו את היישוב בארץ. קל להסתכל ממעוף הציפור כעת ולדבר בדיעבד, אך הדברים היו שונים. לראיה, הליכוד נמצא בשלטון כבר 40 שנה".

אחימאיר אמר גם כי "כולם ידעו את דעותיי הפוליטיות ברשות השידור ולכן אינני יכול להתלונן על קיפוח. לכלי התקשורת בישראל יש משקל עצום על ההטמעה של הקיפוח העדתי. דוד לוי לא התקבל כחלק מהממסד של משרד החוץ כי הוא לא ידע אנגלית. בארץ נהדרת, אתה רואה איך מציגים באופן סיסטמתי את בני עדות המזרח בצורה נוראית. תראו את הדמות של שאולי, איך זה ייתכן?".

במקביל, התפרץ לדיון בחור בשם נפתלי רז מהקהל וקרא לסגל טרוריסט. אידר השיב לו בזעם: "שכחת מה זה להיות יהודי. זה בושה וחרפה. אותך צריך לשים בכלא על הדיכוי שאתה וחברייך עשיתם לנו במשך כל השנים. אתה טרוריסט בעצמך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully