וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש לפיצול ערוץ 2: המנצחות - חדשות 2 ו-10; "כאן" משלם את המחיר

3.12.2017 / 13:32

השאיפה של קשת למתג את עצמה כ"ערוץ 2 החדש" נוחלת הצלחה יחסית, אבל רצועת הבוקר של ערוץ 12 הפכה לחוליה החלשה. בחדשות 2 הצליחו, אולי יותר מדי, ונובמבר של "כאן" מתברר כנמוך יותר מזה של ערוץ 1 אשתקד. חודש למפץ, וואלה ברנז'ה עם תמונת המצב

עריכת וידאו: ניר חן, גרפיקה: אורן אלבלק
נכון לעכשיו, ההשקעה בת 25 המיליונים של אבי ניר במותג 12 מוכיחה את עצמה - לפחות בגזרת החדשות והפרה פריים

כחודש עבר מאז שערוץ 2 פוצל לערוצים 12 ו-13, והמפץ הגדול אכן הגיע לשוק הטלוויזיה המקומי. למרות שעדיין מוקדם להגיע למסקנות קשה להתעלם מתמונת המצב החדשה שנוצרה - ומהמנצחים והמפסידים בעקבות המהלך.

נכון לעכשיו, השאיפה של קשת למתג את עצמה כ"ערוץ 2 החדש" נוחלת הצלחה יחסית וההשקעה בת 25 המיליונים של אבי ניר במותג 12 מוכיחה את עצמה - לפחות בגזרת החדשות והפרה פריים. ואולם, רשת מצליחה למרות זאת לתת פייט בפריים טיים בזכות מותגי מגה-ריאליטי ו"הצנרת" וגם להוביל בבוקר, מלבד תכניות האקטואליה והמהדורה המרכזית ערוץ עשר נמצא בבעיה רצינית – והתאגיד הוא בכלל הקורבן האמיתי של המהלך הזה. בסה"כ, באופן מפתיע יחסית, הפריים טיים של ערוץ 2 לשעבר דווקא לא התפצל לשניים מבחינת הנתונים – המזכירים בחודש האחרון את ימיו המפוארים של ערוץ 2 ז"ל מלפני כמה שנים, כאשר אחוז הצפייה היה קרוב ל-40%. הסיבה לכך היא שקשת ורשת הצליחו, גם בזכות הקמפיין שעלה לפני הפיצול, ליצור באזז ולגרום לעלייה משמעותית בסך הצפייה. גם עודף התכנים על המסך ועונת החורף תרמו את שלהם לסך הצפייה הגבוה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאבק צמוד בין קשת לרשת בפריים-טיים

"חתונה ממבט ראשון" של קשת מתגלה כמרענן הרשמי של החורף, עם נתון ממוצע מצוין של 20.3%, "הכוכב הבא" עם ממוצע כמעט זהה של 20.1%

הימים הראשונים לפיצול אמנם הציגו תמונה לפיה קשת מביסה את רשת בפריים-טיים, ואולם מספר ימים לאחר מכן ערוץ 13 כבר הצליח לגבור על ערוץ 12 גם בשעות הקריטיות והיקרות למפרסמים. כך למשל, מותגים חזקים כמו "המירוץ למיליון", "אקס פקטור" ואפילו צופית גרנט הצליחו לגבור על "מאסטר שף" ו"ארץ נהדרת". בסך הכל קשת מובילה עם ממוצע של 15.5% בין השעות 21:00-23:00, ואילו רשת צמודה עם 14.2%.

כאשר מסתכלים על התכניות עצמן, קשת מובילה במעט על פני רשת בחמש התכניות הנצפות – עם 3 לערוץ 12 ו-2 לערוץ 13. "חתונה ממבט ראשון" מתגלה כמרענן הרשמי של החורף, עם נתון ממוצע מצוין של 20.3%, "הכוכב הבא" עם ממוצע כמעט זהה של 20.1% (ממוצע עונה קודמת - 33.8%). "אבודים" של רשת הגיעה למקום השלישי והמכובד, כשהיא מקדימה תכניות מגה ריאליטי, עם 18.8% (ממוצע עונה קודמת - 26.7%) ו"המירוץ למיליון" עם 18.6% (ממוצע עונה קודמת - 26.3%). "ארץ נהדרת" סוגרת את החמישייה עם ממוצע נאה של 17.9% (ממוצע עונה קודמת - 27.2%). "ארץ נהדרת" אגב באופן היסטורי תמיד מתחילה חזק ויורדת במהלך העונה - התופעה הזו נכונה גם עכשיו, ואחרי שהובילה בערב הפתיחה המשמעותי התכנית יורדת ואף שובצה כמדרגה שנייה, אך דווקא שם הביאה יותר מהפריים טיים. זאת ככל הנראה גם מכיוון שהצופים של "ארץ נהדרת" "פריכים" יותר, והיא תלויה תלות גדולה במיוחד במתחרה מולה.

בהקשר זו, קשה להתעלם גם מ"עובדה" של קשת שבמסגרת משחקי הפרוגרמינג הועברה ל"מדרגה שנייה", כדי לשמור על הובלה של קשת. בשני השיבוצים משבצות השידור תכנית התחקירים הניבה נתון נמוך יחסית ללפני הפיצול של כ-13%.

חתונה ממבט ראשון. יוסי קרסו,
הפתעת השנה של קשת. "חתונה ממבט ראשון"/יוסי קרסו

ערוץ עשר נחתך, נובמבר בתאגיד - נמוך יותר מרשות השידור

ממוצע הפריים של כאן 11 בנובמבר עומד על 2.8%, פחות בעשירית האחוז ממוצע ערוץ 11 בנובמבר אשתקד שעמד על 2.9%

מי שצריכים לעשות חישוב מסלול מחדש הם ערוץ עשר והתאגיד, שהרייטינג שלהם בפריים-טיים נחתך משמעותית מה-1 בנובמבר. ערוץ עשר עם ממוצע של 4.9% בלבד, כאשר הממוצע באוקטובר עמד על 5.8%, ומכיוון שמדובר בתקופת החגים הרייטינג היה נמוך מלכתחילה. אם משווים את הנתון לנובמבר אשתקד, אז הממוצע עמד על 7.5%, מדובר בירידה משמעותית. כאשר בוחנים את תכניות הדגל של ערוץ עשר לפני ואחרי הפיצול: "פנים אמיתיות" נחלשה מ-7.8% ל-6.9% (ממוצע עונה קודמת – 10%), "גב האומה" הייתה לפני הפיצול עם ממוצע של 7.8% וירדה ל-5.9%, גם "המסע המופלא של אהרוני וגידי" שעמדה על ממוצע צפייה של 8.9% כעת עם ממוצע של 6.8% בלבד (ממוצע עונה קודמת -13.6%) ו"המקור" ירדה מ-7.5% ל-4.6% אחרי הפיצול (ממוצע עונה קודמת – 9.6%). אם בוחנים את הרצועה המאוחרת, למשל "הצינור" עם טל ברמן בערוץ עשר מתגלה כאכזבה לעומת המספרים של גיא לרר שערק עם המותג והשיק את "הצנרת" ברשת: 3.2% בלבד בערוץ עשר לעומת ממוצע של 8.4% בערוץ 13. גורי אלפי בקשת עם ממוצע הגבוה משניהם - 8.8%.

הרייטינג של כאן11 מזכיר את ימי רשות השידור, זאת לאחר השקה מיוחצנת להפליא במאי האחרון, שלוותה אף היא בנתוני רייטינג נמוכים. האכזבה מקבלת משנה תוקף כאשר בשבועות שטרם הפיצול נדמה היה שהתאגיד מצליח להשתפר בנתוני הצפייה שלו – ואף להכות בערוץ עשר לעתים. ואולם הפיצול טרף את הקלפים, וכעת נראה שערוץ כאן 11 משיג נתונים של ערוץ 11 הישן של הרשות. ממוצע הפריים של כאן 11 בנובמבר עומד על 2.8%, פחות בעשירית האחוז ממוצע ערוץ 11 בנובמבר אשתקד שעמד על 2.9%. הממוצע החודשי הגבוה ביותר של התאגיד מאז ההשקה היה אגב באוקטובר, לפני הפיצול, כאשר הנתון עמד על 3.9%. תכנית התחקירים "שטח הפקר" עם ממוצע של 3.8% באוקטובר ו-2.4% בלבד בנובמבר. תכנית התחקירים השנייה של התאגיד, "זמן אמת" - שודר רק פרק אחד מהעונה החדשה בנובמבר שהניב רייטינג אפסי של 1.2%, כאשר ממוצע העונה הראשונה ששודרה בקיץ (מאי-אוגוסט) עמד על 3.4%. השעשועון "המרדף" מתגלה כאחת מבין התכניות הנצפות של כאן - עם 4.6% באוקטובר ונתון דומה בנובמבר (4.4%). "מדינת הגמדים" – שכזכור בעלת עלות הפקה יקרה - השיגה לפני הפיצול ממוצע של 3.6% ונובמבר נחלשה ל-2.2%. לפני הפיצול יש לציין את הדוקו-ריאליטי "טיול אחרי צבא" שהשיג ממוצע של 5.5% ושיא צפייה של 7.2% לאחד הפרקים.

אינפו פיצול. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
אינפו פיצול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

בחדשות: 2 - כצפוי - מגדילה את כוחה; עשר יציבה ו"כאן" צוללת

מנצח נוסף הוא ללא ספק חדשות עשר, שבניגוד להערכות הראשוניות כי עם הפיצול נתח הצפייה במהדורה ירד, ותוך היחלשות משמעותית של הפלטפורמה, חברת החדשות של ערוץ עשר מצליחה לשמור על כוחה

המרוויחה הגדולה מהפיצול היא חדשות 2, שבזכות העלייה בסך הצפייה בתכניות הפריים-טיים – המהדורה רושמת נתונים גבוהים במיוחד: ממוצע הצפייה בחדשות 2 עלה ל-22.4% לעומת 17.8% - עלייה של 26%. המהדורה של חדשות 2 בקשת מובילה עם 13.4% ואילו חדשות 2 ברשת עם ממוצע של 9%. לא ניתן להתעלם מהעובדה שאותה המהדורה משיגה נתון גבוה בהרבה בקשת לעומת רשת, והדבר נובע משתי סיבות עיקריות: ראשית, המהלך של רכישת אפיק 12 תמורת כ-25 מילון שקל השתלם לאבי ניר, מכיוון שהוא הצליח לשתול לצופים את המחשבה ש-12 זה ה-22 החדש, וכ"דיפולט" אנשים פותחים טלוויזיה על הערוץ של קשת ולא רשת – מה שמסביר את הנתון הנמוך של החדשות ב-13, כמו גם תכניות הפרה-פריים. הסיבה השנייה היא הליד למהדורה – התכנית החדשה של אודי סגל ולוסי אהריש (ממוצע של 6.1%) לא מצליחה להתחרות עדיין במותגים ותיקים ומצליחים המהווים ליד חזק למהדורה המרכזית, כמו גיא פינס ו"התכנית הכלכלית" בקשת (בסך הכל ממוצע של כ-10% במשבצת של 19:00-20:00 בערוץ 12), או "הכל כלול" בעשר (ממוצע של כ-5.1%).

מנצח נוסף הוא ללא ספק חדשות עשר, שבניגוד להערכות הראשוניות כי עם הפיצול נתח הצפייה במהדורה ירד, ותוך היחלשות משמעותית של הפלטפורמה, חברת החדשות של ערוץ עשר מצליחה לשמור על כוחה עם ממוצע של 8.7%, בדומה לנתון שרשמה לפני הפיצול שעמד על 8.8% - ונתון הצמוד למהדורה של חדשות 2 ברשת. כך שבחברת החדשות של ערוץ עשר יכולים לרשום לעצמם וי בגזרה הזו, כאשר חלק מהניצחון בזכות הוויתור על שידור פרסומות בשבועיים הראשונים של הפיצול. זאת כחלק מהאסטרטגיה של בכירי הערוץ שהיו מוכנים לספוג את המחיר הכלכלי עבור המהלך, שהשתלם לבסוף. ואילו מי שירדה היא חדשות כאן, שנחלשה מממוצע של 5.4% לממוצע של 4.1%.

המפסיד הגדול מהמהלך הוא התאגיד: אחרי שדווקא הראתה סימני התרוממות מאז ההשקה במאי, הפיצול החזיר את חדשות כאן לממוצע שדומה לנתוני "מבט" של הרשות - ממוצע המהדורה המרכזית של כאן 11 עמד באוקטובר על 5.4% ואילו בנובמבר הנתון נחתך ל-4.1%.

ועוד משהו: חדשות 2 הם אמנם המנצחים הגדולים מהפיצול – אך אליה וקוץ בה. הניצחון הגדול והעלייה המרשימה בנתונים של חדשות 2 בנובמבר היו אלו שגרמו למנכ"ל ערוץ עשר יוסי ורשבסקי לכנות את חדשות 2 מונופול, ולבקש משר התקשורת הקלות כגון פטור מתשלום דמי הפצה ורישיון בסך 117 מיליון שקל. בנוסף, הוא דורש כי יעבירו לערוץ עשר את המיליונים שהוציאו רשת וקשת על מספרי האפיקים במכרז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתוני רשות השידור. אבן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפרה פריים: המנצח הגדול - רפי רשף

מהיום הראשון לפיצול קשת מובילה לרוב ברצועת הפרה-פריים, ומסתמנת כאמור כערוץ 2 החדש. אך מולה רפי רשף בערוץ עשר מתגלה כמותג מנצח של ערוץ עשר כשהוא מצליח להוביל באופן די קבוע במשבצת 17:00 עם ממוצע של 5.2% לעומת 5.9% לפני הפיצול. "לונדון את קירשנבאום" מצליחה לשמור על כוחה מלפני הפיצול עם ממוצע של 5.7% לעומת 5.8%. גם בפרה-פריים חדשות 2 נהנות מהפיצול, כאשר המהדורות הצליחו לעלות בצורה מרשימה. כך למשל: "מהדורה ראשונה" עלתה לממוצע של 7.2% לעומת 5.7% (עלייה של 26%), "שש עם" התחזקה לממוצע של 11.7% לעומת 8.6% (עלייה של 36%).

גם "אקטואליות" של רשת לא מצליחה לתת פייט ל"אנשים" של קשת שהשיגה מספרים יפים בנובמבר - 3.1% בערוץ 13 לעומת 5.4% בערוץ 12. מה שהוביל לדחיקתה של תכנית האקטואליה הנשית לשעה מוקדמת יותר, ולהזזת תכנית הבידור של יעל בר זוהר וקובי מחט למשבצת של 17:00. בתאגיד, ממוצע הפרה-פריים (17:00 - 20:00) עומד על נתון אפסי של 1.7% בנובמבר. יש לזכור שבתאגיד ביצעו מספר שינויים ברצועה הזו באוקטובר, טרם הפיצול. "שבע אקטואלי" רשמה ממוצע צפייה של 3% בלבד, "ערב ערב" שעלתה באמצע אוקטובר עם 1.4% ו"חמש מקורי" שירדה באמצע אוקטובר הניבה 1.3%.

עוד באותו נושא

ביקורת על מינוי סמנכ"ל הרדיו בתאגיד: מדוע הועדף המועמד חסר הניסיון על פני המנכ"ל עם הקבלות?

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרגיש מצוין. רשף/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות סופ"ש: ויס מתחזקת, גם "המטה"

בניגוד למהדורה היומית ול"שש" דווקא "אולפן שישי" עלתה בכ-20% בלבד, לממוצע של 14.9% לעומת 12.4% לפני הפיצול. המהדורה בקשת מובילה עם 8.9% לעומת 6% בלבד ברשת

בזמן שחדשות 2 כצפוי מתחזקות משמעותית ועלתה בשיעור משמעותי לעומת לפני הפיצול, את עיקר ההתחזקות של "החדשות" מובילה "שש עם" שקפצה ב-36%, "חדשות סופ"ש" שעלתה ב-35% והמהדורה היומית שהוסיפה כ-22.4% - ואולם בניגוד אליהן דווקא "אולפן שישי" עלתה בכ-20% בלבד, לממוצע של 14.9% לעומת 12.4% לפני הפיצול. המהדורה בקשת מובילה עם 8.9% לעומת 6% בלבד ברשת.

מנגד, אילה חסון לא מרוויחה מהגידול בסף הצפייה בחדשות שישי, ונחלשה בכ-9% לממוצע של 7%. ואולם, יש לציין כי חסון מצליחה להקפיץ את הרייטינג של "המטה המרכזי" בשבת לנתונים נאים, המתקרבים לזה של "פגוש את העיתונות" ברשת. גם במשבצת הזו המהדורה של התאגיד מאבדת צופים בעקבות הפיצול: "חדשות השבוע" של כאן 11 ירדה לממוצע של 2.8% לעומת 3.3%.

ביום שבת: "חדשות סוף השבוע" של חדשות 2 עלתה לממוצע גבוה של 23.7% לעומת 17.6% לפני הפיצול – עלייה של 35%. זאת כאשר הנתונים של המהדורה בקשת ורשת מתפצלים כמעט זהה – ורשת אף מובילה במעט עם 11.9% לעומת 11.8%. ממול, "המגזין" של חדשות 10 נחלשת מעט מממוצע של 8.2% ל-7.5%. "חדשות השבת" בתאגיד נחלשת לממוצע של 4.7% לעומת 5.5%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החוליה החלשה. רסקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבוקר: רשת מובילה בגדול; רסקין מתברר כהימור בעייתי

ההשקעה באולפן החדש השתלמה, לפחות מבחינת רצועת הבוקר של רשת – שמובילה לאורך כל החודש על המתחרות, עם ממוצע נאה לתכנית בוקר של 4.1%. גם אורלי וגיא בערוץ עשר יכולים לסמן לעצמם סוג של ניצחון עם ירידה קלה בלבד ל-2.9% תוך עקיפת קשת בסיבוב.

בקשת לעומת זאת, רצועת הבוקר מתבררת כחוליה החלשה והבעייתית עם ממוצע של 2.7% בלבד. אין ספק שעד כה התכנית החדשותית של ניב רסקין מתגלה כאכזבה, מבחינת אחוזי הצפייה, ולא ברור כמה אורך רוח יש להנהלת קשת – שלא רגילה לא להוביל ברצועה, ואף להפסיד לערוץ עשר. כך שלא מן הנמנע שהתכנית של רסקין, למרות סימני ההתאוששות והעלייה שרשמה לאחרונה - ובעיקר לאחר שבשבוע שעבר היא הגיעה לשיא שלילי – תעבור תהפוכות רבות בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully