וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקופים בראשל"צ: עובדי ידיעות מגיעים לגל הקיצוצים חלשים מתמיד

10.12.2017 / 15:42

מאות העובדים בקבוצה מגיעים לגל הנוכחי מתוך עמדת חולשה - ככל הנראה חסרת תקדים. הסיבה: עזיבתם של חלק מהנציגים הבולטים של הוועד הקודם את הוועד או את העיתון. גורם המעורה: "אם עיתונאי ידיעות בונים על ועד שיילחם בהנהלה – אין להם על מי לבנות"

בית ידיעות אחרונות בראשון לציון. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
בית ידיעות אחרונות בראשון לציון/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

עדיין לא ברור מה מתכננים לעשות בהנהלת ידיעות לקראת מהלך הקיצוצים הרחב שעליו פורסם לראשונה בוואלה ברנז'ה. במסגרת ההליך כבר פורסם כי הוא יכלול קיצוצים בכח האדם, שינויים בנהלי העבודה ואיחוד נוסף בין המערכות והמוספים כדי לצמצם תקנים ולהתייעל. השבוע אמורה להתקיים פגישה ראשונה וקריטית בין העובדים לוועד – שיעדכן על "פרטי ההסכם הקיבוצי המתגבש ובשינויים המבניים המתגבשים", לפי גורם בוועד. הפגישה אמורה להתקיים ברביעי אחה"צ, אך ייתכן שתידחה מסיבות טכניות.

כך או אחרת, מאות העובדים בקבוצה מגיעים לגל הנוכחי מתוך עמדת חולשה - ככל הנראה חסרת תקדים. הסיבה: עזיבתם של חלק מהנציגים – שפרשו מהעיתון בחודשים האחרונים. ראשית לפי מספר חודשים פרש נציג "ידיעות אחרונות" גיא ליברמן, ולאחריו פרשו כמה נציגים מ"כלכליסט" – נעה באסל (שעזבה את העיתון) וויקי אוסלנדר (שעזבה בשל מעבר לחו"ל).

בנוסף אליהם, מי שנחשב בעיני רבים ל"כוח המניע" בוועד ידיעות הוא מיקי פלד - ממייסדי העיתון הכלכלי, שסיקר בשנים האחרונות את בנק ישראל ואת תחומי הרווחה ובעבר סיקר את תחום הבריאות. פלד – שפרש מ"כלכליסט" לאחר כעשור בעיתון לטובת האקדמיה – נחשב ל"מנהיג הוועד" וניהל חלק גדול מהמאבקים של העובדים מול ההנהלה.

בהודעת הפרישה שלו לעובדים התייחס פלד לתקופה המאתגרת הניצבת בפיתחו של נציגי ועד ידיעות כיום, ומסר: "אני אמנם עוזב בתקופה לא פשוטה, כשיש עוד עניינים פתוחים על השולחן, והשיקול הזה קיבל דגש גדול בטור של ה"להישאר" כשהייתי צריך לקבל החלטה. הבטחתי לעצמי ולאחרים שאשאר מעורב ואעזור ככל שאוכל, גם אם לא כנציג כלכליסט בוועד".

מו"ל "ידיעות אחרונות" הגיע לחקירה נוספת באזהרה במשרדי להב 433. מאצ'י הוף
עומד מול ועד חלש. נוני מוזס/מאצ'י הוף

"מספר הנציגים בוועד לא מעיד על חוזקתו או חולשתו"

בוועד התגאו בזמנו בכך שהעובדים שיפרשו מרצון (כ-40) מהעיתון יעשו זאת בשתי פעימות, בנוסף ל-20 שפרשו לפני כן מקבוצת ידיעות

לטענת גורם המעורה בפרטים, בוועד כיום לא נותרו הרבה נציגים שיילחמו עבור העובדים בתקופת הזמן הקריטית שבהם העיתון נמצא. "אם העיתונאים בידיעות בונים על ועד שיילחם בהנהלה עבורם – אין להם כל כך על מי לבנות", אמר הגורם. לטענתו, ארגון העיתונאים, הוא זה ש"מנסה לדחוף בהתנהלות שלו מול ההנהלה והמאבק בקיצוצים" – ואולם יש לזכור שהארגון ברובו מורכב מעובדים חיצוניים לעיתון.

כרגע מי שנמצא בוועד ידיעות ואמור לנהל את המאבק עבור העובדים הם ליאור באקאלו מ"כלכליסט" – שהצטרף במקומו של פלד; ישראל וולמן, כתב "ממון"; והכתב דביר רשף והצלם טל שחר – שניהם מ"ידיעות אחרונות".

חשיבותו של ועד עובדים חזק הובהרה בגל הקיצוצים הגדול הקודם בקבוצה. כזכור, במאבק הקודם של הוועד בתכנית הקיצוצים שבוצעה בשנת 2015 אחד מהנושאים העיקריים כלל, כצפוי, את תנאי ההסכם הקיבוצי ואת תנאי העבודה - בעיקר לאחר המעבר לראשון לציון. מדובר בהסכם שמגיע לסיומו בינואר הקרוב – ובוועד אמורים לדון כעת בתנאים החדשים. בוועד התגאו בזמנו בכך שהעובדים שיפרשו מרצון (כ-40) מהעיתון יעשו זאת בשתי פעימות, בנוסף ל-20 שפרשו לפני כן מקבוצת ידיעות. עוד התגאו בזמנו בוועד כי הפרישה מרצון תכלול פדיון ימי חופשה, דמי הבראה, השלמת פיצויי פיטורים ומענק פרישה שייקבע לפי גיל וותק בקבוצה.

בניגוד לטענות על ועד חלש, גורם בוועד טוען כי מספר הנציגים בוועד לא מעיד על חוזקתו או חולשתו של הארגון, וכי "בשבועות האחרונים התנהלו מספר אספות עובדים שזכו להיענות גבוהה מאוד מצד העובדים – מה שמעיד על חוזקת ועד ידיעות".

טרם התקבלה תגובה מוועד העיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully