וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברשות השנייה לא שומעים

17.12.2017 / 14:50

פיצול ערוץ 2 גרם לבעיה מהותית בנגישות לחירשים וכבדי שמיעה בערוצים 12 ו-13, כאשר התכניות לרוב אינן מונגשות. לוואלה ברנז'ה נודע כי עשרות תלונות אודות היעדר כתוביות סמויות הגיעו לידי הרשות השנייה - המתנערת מאחריות

חברת הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ'. עומר מירון
חברת הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ'/עומר מירון
"לכבדי שמיעה בישראל צר מאוד כי שידורי קשת ורשת, ובתוך כך גם הרשות השנייה, ביצעו את המעבר לאפיקים החדשים מבלי להתחשב באלו הזקוקים להנגשה באמצעות כתוביות ומבלי ליישם את החוק הקיים"

פיצול ערוץ 2 שהתרחש לפני כחודש וחצי עבר עם מספר תקלות טכניות, שנפתרו ברובן – מלבד אחת מהותית: נגישות לחירשים וכבדי שמיעה בערוצים המסחריים. מדובר בבעיה הקיימת בערוצים 12 ו-13, אך לא בערוץ עשר, ששינה אפיק לערוץ 14 בעקבות הפיצול. יש לציין כי גם בכאן 11 – שלא שינה אפיק בעקבות הפיצול –אין בעיה בנגישות.

מי שאמורה לפקח על הנושא היא הרשות השנייה, אשר קיבלה לאחרונה מכתב בנושא משירלי פינטו, מייסדת המרכז הישראלי ללימודי חירשות וחירשת מלידה. פינטו קיבלה תלונות רבות מחירשים וכבדי שמיעה שהתריעו כי הערוצים 12 ו-13 אינם נגישים לכתוביות בזמן מהדורות החדשות. בעקבות כך היא פנתה לרשות, שטענה בתגובה כי "סעיף 17 (ד) בחוק כתוביות ושפת סימנים פוטר את חברת החדשות ללוות בכתוביות מהדורות חדשות המלוות בשפת סימנים. כך שבימי שלישי ושישי בהם יש שפת סימנים במהדורה, לא יהיה כתוביות סמויות".

לטענתה, אמנם התשובה של הרשות "פתרה" אותה ואת חברת החדשות מבחינה חוקית, אבל העלתה בעיה גדולה הרבה יותר – מכיוון שאנשים שלא דוברים את שפת הסימנים אינם יכולים להבין כלום בימים שלישי ושישי. פינטו סבורה כי יש בעיה עם נוסח החוק, כאשר היא דורשת שהחוק יחייב אותם בהנגשה מלאה לכתוביות בכל הימים. בנוסף, היא טוענת כי גם בימים בהם הם מחוייבים בכתוביות, כמו למשל מהדורת יום שני האחרונה, לא היו כתוביות – כאשר יש להזכיר שמדובר בכתוביות סמויות.

ואולם הבעיה אינה נוגעת רק למהדורות החדשות: לטענתה של פינטו, היא קיבלה תלונות רבות על כך שגם כל תכניות הבוקר והפרה פריים בערוצים 12 ו-13, כולל חלק מתכניות הפריים טיים, אינן מונגשות כלל לכתוביות סמויות. זאת על אף שלשון החוק מחייבת 100% הנגשה. חוק הכתוביות ושפת הסימנים תשס"ה 2005 מחייב כי כל משדר טלוויזיה ילווה בכתוביות סימולטניות בשיעור של 100% בכל התכניות המוקלטות, כולל מהדורות החדשות. יש לציין כי לפני הפיצול, התכניות בערוץ 2 היו מונגשות.

פינטו אמרה לוואלה ברנז'ה כי "לחירשים וכבדי שמיעה במדינת ישראל צר מאוד כי שידורי קשת ורשת ובתוך כך גם הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ביצעו את המעבר לאפיקים החדשים מבלי להתחשב באלו הזקוקים להנגשה באמצעות כתוביות ומבלי ליישם את החוק הקיים. הכתוביות עבור חירשים וכבדי שמיעה הן לא צ'ופר ולא טובה שעושות הזכייניות לחירשים וכבדי שמיעה, אלא חובה המעוגנת בחוק. אנו תקווה כי הנושא יתוקן באופן מיידי ולהבא ייעשו הדברים ביתר שימת לב".

טרם התקבלה תגובה מהרשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully