וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה כוכבים, וכוכבית: מה לא תקראו בטבלת המבקרים של "הארץ"?

31.1.2018 / 17:02

הסרט "מסתור" נקטל על ידי מבקרי הקולנוע בארץ, מלבד עיתונאית אחת ששיבחה את היצירה של ערן ריקליס והעניקה לה 5 כוכבים - המופיעים בטבלת הדירוג של "הארץ". היא אף התראיינה עליו רבות ברשת ב'. אולם פרט אחד נעדר משירי ההלל. וואלה ברנז'ה עם תקציר העלילה

פוסטר הסרט מסתור. סריקה
"יצירה יוצאת דופן". כרזת הסרט "מסתור"/סריקה
מבדיקת וואלה ברנז'ה נמצא רק לפני זמן קצר, ב-2016, העניק מיזם הקולנוע ירושלים מימון לפרויקט המשותף לשניים, "ירושלים של מטה", עם ריקליס כבמאי ווניג כתסריטאית

הסרט "מסתור" נקטל על ידי רוב מבקרי הקולנוע בארץ, ואולם מבקרת אחת היללה את היצירה של ערן ריקליס ואף העניקה לה 5 כוכבים - המופיעים בטבלת הדירוג הנחשבת של מבקרי הקולנוע בעיתון "הארץ". מדובר במבקרת הקולנוע של אתר סלונה, מרלין וניג, שאף שוחחה על הסרט ושיבחה אותו בתכניות רדיו שונות ב"כאן" ובמוסף "נשים" של "מקור ראשון". יש לציין כי בטבלת המבקרים וניג מוצגת כמבקרת של "סלונה" ושל רשת ב'. הביקורת שלה אף מצוטטת בראש הכרזה הרשמית המקדמת את הסרט, בה כתוב "חוויה קולנועית שונה ומדויקת". כרזות הללו מתפרסמות בראש חוצות כך שניתן למצוא את חוות הדעת של וניג במודעות בעיתונים, בשלטים המקדמים את באי בתי הקולנוע ואף בשלטי חוצות.

בביקורת וניג כותבת בין היתר כי "בסיפור מתח מובנה ומלוהק לעילא, רוקח ריקליס את ה'חוליה' ספרה של שולמית הראבן, ליצירה וויזואלית נקייה ווירטואוזית, שבאחיזתה, המובנים השונים של 'קצה'. דמויותיהן הנשיות של הסיפור, נדחפות בהדרגה מותחת גבולות, לקצה היכולת, קצה השפיות, קצה העולם, קצה האובדן ועוד. אם החיסרון האנושי טמון בגעגועים, למה שהיינו ולא ישוב או בחיזיון הזיכרון האלמותי, שרודף אחרינו עד סוף העולם, הרי שריקליס מפענח באופן ייחודי ומדויק את המקומות האלו וטומן בהם דימויים רגשיים, במתחים פיזיקליים נשיים וזהותיים כאחד".

ואולם, בין דברי השבח ליצירה הקולנועית נעדר פרט חשוב - הקשר העסקי והתוכני שיש לוניג עם ריקליס בפרויקט אחר. מבדיקת וואלה ברנז'ה נמצא רק לפני זמן קצר, ב-2016, העניק מיזם הקולנוע ירושלים מימון לפרויקט המשותף לשניים, "ירושלים של מטה", עם ריקליס כבמאי ווניג כתסריטאית.

יש לציין כי וניג חברה בפורום מבקרי הקולנוע הפועל לפי תקנון אתיקה, כלומר היא מוגדרת רשמית כמבקרת קולנוע וכעיתונאית ככל דבר. כמו כן היא משתתפת באצירת תערוכה על ההיסטוריה וההתפתחות של ביקורת הקולנוע הישראלית שאמורה להיות מוצגת בסינמטקים, כלומר במוסדות רשמיים של המדינה.

טבלת המבקרים של הארץ. עיבוד תמונה
לא פחות מחמישה כוכבים. טבלת המבקרים/עיבוד תמונה

וניג אומרת בתגובה: "העבודה על הפרוייקט המשותף עם ריקליס הסתיימה כבר, וכעת אנו לא שותפים. בגרסה המקורית של הביקורת שכתבתי הופיע המשפט בסוגריים - הרבה תודות לכתיבה המשותפת של אחד מתסריטיו הבאים - ואולם אחרי מחשבה והתייעצויות לגבי הפן האישי בגרסה הראשונית, הוחלט לשמור על ביקורת עניינית ולהשאיר רק את המשפט: מאז חלפו כמה שנים בהם למדתי לא מעט על האיש והאגדה הקולנועית". עוד אמרה כי "יצאתי מתוך הנחה שקוראיי הנאמנים, עוקבים אחרי דף הפייסבוק והפרסומים שלי ויודעים שערן ואני עבדנו יחד על תסריט משותף. יש לציין כי מעולם לא קיבלתי שכר מהבמאי ערן ריקליס. התסריט שלנו קיבל מענק פיתוח מהמיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים, כך שלא היה לנו קשרי מרות או עובד-מעסיק".

בנוסף, אמרה "בעיני בהכרזה 'מאז חלפו כמה שנים ולמדתי לא מעט על האיש והאגדה' יש גילוי נאות שאני אכן מכירה את הבמאי. אני אדם שכותב מתוך המון אהבה וכבוד לסרטים, בלי קשר למי עומד מאחוריהם. אם לא הייתי אוהבת את סרטו של ריקליס, הייתי מספיק ישרה כדי לכתוב ולנמק מה לא אהבתי, מתוך ידיעה ברורה שהוא היה מכבד את דעתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully