וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפץ השני: מיוכפז ודרוקר ועד בית האח הגדול - המרוויחים, המפסידים וסימני השאלה שצפים

13.6.2018 / 16:32

צריך להודות: המיזוג העתידי בין רשת לערוץ עשר הוא לכל היותר בחירה בין רע לגרוע, ואולם החזרה למצב טרום הפיצול - בו יש שני ערוצים מסחריים דומיננטיים בשוק המדמם, מייצרת גם סיכויים לא מעטים, לפחות לחלק מהשחקנים | פרשנות

קונטרול אולפן וואלה ניוז תל אביב. ראובן קסטרו
שוק בטלטלה/ראובן קסטרו

קשה לומר שההודעה המשותפת לקבוצת RGE ורשת הבוקר תפסה מישהו בתעשיית הטלוויזיה לא מוכן. כבר שנה וחצי שברמות ובקצבים משתנים מתנהלים בין זכייניות הטלוויזיה (כיום ערוצים ברישיון) משאים ומתנים, בניסיון למזער חלק מהנזקים הכלכליים האדירים שיצר פיצול ערוץ 2. גם לפניו, המצב בשוק היה בעייתי ועוגת הפרסום לא הצליחה להעניק רווחה מינימלית לשחקנים, ואולם עם הפיכתו של הפיצול לוודאי - היה ברור שזו רק שאלה של זמן. רשת וערוץ עשר - שני השחקנים החלשים הן מבחינה כלכלית והן מבחינת הרייטינג (שני המושגים לא חייבים להיות בהכרח בקורלציה) היו המועמדים הטבעיים למיזוג. האחד - עם השקעה אדירה בשנים האחרונות ברכישת פורמטים מצליחים (ויקרים), והשני, שאחרי הפסדים של שנים ואימוץ "המודל הרזה" - הפך למעשה לחברת חדשות גדולה ששורדת למרות פריים טיים חלש ובעייתי.

כך או אחרת, בהנחה והממונה על ההגבלים תאשר את המהלך, המיזוג - שכתובתו כאמור כבר הייתה על הקיר, מעלה שורה ארוכה של מרוויחים אפשריים - ולא מעט מפסידים. לפני כן, חשוב לציין שגם אישור הממונה כלל אינו בטוח, שכן בשנים האחרונות ניתנו אינספור דוגמאות לפסילת מיזוגים מצדה בעקבות חשש למונופולים וריבוי התנגדויות. גם אם זו תאשר את המיזוג - מדובר בהחלטה שתתקבל רק לאחר בדיקות שוק מקיפות, שמיעת התנגדויות ושיקולים נוספים - דבר שעשוי לקחת חודשים ארוכים.

תמר איש שלום. רונן פדידה,
מרוויחה אפשרית. תמר איש שלום/רונן פדידה

מרוויחה ראשונה: חדשות עשר - שאחרי שנים תקבל פריים רלוונטי

בחברת החדשות של ערוץ עשר היו בוודאי מגדירים היום את המהלך כפי שנוהג לומר דווקא מגיש רשת אברי גלעד - "רע ומעולה"

המרוויחה הראשונה, כמעט הוודאית, היא חברת חדשות עשר. החברה, אשר עם השנים - בעיקר בגלל אילוצי התזרים של הערוץ - הפכה למעשה לסיבה המרכזית להחלטה של רשת להתמזג ולהאמין ביכולת להחזיר מלחמה לקשת וחדשות 2 (החדשות). מבחינתה בצדק. בשנים האחרונות הצליחה חדשות עשר בניהולו של גולן יוכפז לשמור על המותג בשוק חדשותי אינטנסיבי שמשתנה ומייצר ללא הרף אלטרנטיבות צפייה נוספות. במובן זה, המבחן כרגע עובר לידיה של רשת ולשאלה האם תצליח לשמור על המבנה הניהולי של חדשות עשר ועל מצבת הטאלנטים - שכבר הוכיחה את עצמה; והאם תצליח לשמור עליה מפני העמסת תוכן שיווקי על המהדורה וכניעה לטייקונים, כשם שערוץ עשר בניהולו של יוסי ורשבסקי עשו לא אחת. עד כה, למרבה הצער, רשת דווקא לא הוכיחה איתנות בתחום זה - ועל כך בהמשך. ובינתיים רמז: בחברת החדשות של ערוץ עשר היו בוודאי מגדירים היום את המהלך כפי שנוהג לומר דווקא מגיש רשת אברי גלעד - "רע ומעולה".

כך או אחרת, לראשונה מזה שנים, ולמעשה מאז הקמתו של ערוץ עשר - חברת החדשות שלו תתמודד מסך מול מסך, ראש בראש - מול חברת החדשות החזקה בישראל, והפעם עם פריים טיים חזק. ממצב בו מהדורת חדשות עשר "נהנית" מ"ליד אין" של 4-5% דלים ומפריים טיים דל שמניב ביום טוב 7% ולרוב פחות - מהדורת החדשות של עשר אחרי המיזוג תוגש לפני פריים טיים רלוונטי שלא אחת עוקף בסיבוב את המתחרה קשת עם תכניות עוגן פופולריות כמו "האח הגדול", "משחקי השף" ואחרות. כזכור, בחודש מאי עקפה רשת את קשת במגרש אחוזי הצפייה. גם ההגשה למהדורה תיראה בוודאי אחרת לגמרי - מה שיעניק לרשת המשודרגת אפשרות לא בלתי ריאלית להפוך לגוף הטלוויזיה המוביל בישראל.

בהקשר זה ברור שהמרוויחה השנייה היא רשת, שאמנם תשלם מחיר לא מבוטל על איבוד נתח משמעותי בשולחן הדירקטוריון, אולם רכשה לעצמה מותג קיים ואיכותי, וחוסכת לעצמה עוד לפחות שנתיים של הפסדים בטוחים במשחק שככל הנראה היה נגמר באופן זהה. נקודה נוספת לזכותה של רשת היא הובלה. לראשונה מזה שנים, למעשה מאז כניסתה של אנדמול לשותפות עמה, הערוץ בחר להוביל מהלך משמעותי ולא להיגרר - עניין מורלי עבור עובדיו, שעשוי להקרין גם על המסך.

עם זאת, חשוב לציין כי בטווח הקצר, עד אישור המיזוג, רשת תמשיך להחזיק בחברת "החדשות" - זאת כאשר האחרונה תהפוך בעתיד למתחרה העיקרית שלה. ובשפה טלוויזיונית: האם מקדמים את המותג "החדשות" בפרומואים? ואם כן, כיצד עושים זאת?

עוד באותו נושא

רשת וערוץ 10 סיכמו: גופי השידור יתאחדו

לכתבה המלאה
כנס הטלוויזיה EFFECTV. ניב אהרונסון
בכל זאת מרוויח. אבי ניר/ניב אהרונסון

מרוויחה נוספת: קשת - עם אפשרות להפוך לערוץ 2 החדש

מבחינה מותגית, לא מן הנמנע שאחרי שהרוחות יירגעו והשוק יתייצב, נמצא עצמנו שוב במשחק כוחות דומה לזה שהיה טרם פיצול ערוץ 2

מרוויחה אפשרית נוספת היא קשת. גם ממנה נחסכו לפחות שנתיים של הפסדים בטוחים. למרות שקשת נחשבת לגוף איתן יותר מרשת מבחינה פיננסית, ולמרות שההערכה בשוק היא שקשת נכנסה לפחות הרפתקאות סביב פיצול ערוץ 2, דירקטוריון החברה קיבל למעשה מרשת על מגש של כסף (תרתי משמע) את מותג החדשות החזק בישראל - לשעבר חדשות 2. במקום להמתין להליך התמחרות (במב"י) מתיש שעלול להעלות את מחירה של "החדשות" רק בשל עצם קיום המו"מ, אלא אם יצוץ רוכש חיצוני - עתיד שתי החברות (קשת מחזיקה כבר כיום במחצית מ"החדשות") מובטח.

מבחינה מותגית, לא מן הנמנע שאחרי שהרוחות יירגעו והשוק יתייצב, נמצא עצמנו שוב במשחק כוחות דומה לזה שהיה טרם פיצול ערוץ 2 כאשר קשת (המשודרגת) תהפוך להיות ערוץ 2 ואילו רשת החדשה תישאר מאחור עם ערוץ עשר - ביחסים דומים לאלו שהיו בין נתח השוק בין קשת ורשת לפני הפיצול. בהקשר זה, אבי ניר חזה נכון את המפה כאשר השקיע 25 מיליון שקלים ברכישת אפיק 12 - מתוך תקווה להפוך להיות ערוץ 2 בעולם שאחרי המיזוג - כפי שפורסם כבר אז בפרשנות בוואלה ברנז'ה.

יונית לוי. יח"צ,
תחזור למסך אחד? יונית לוי/יח"צ

בראש רשימת המפסידים: החדשות - שיחזרו למסך אחד

צריך לזכור שגם לפני כן, למעשה מאז הקמתה - "החדשות" (אז חדשות 2) שידרה על מסך אחד, ואולם זה היה על בסיס המותג ערוץ 2

קשה לראות כיצד "החדשות" מרוויחה מהמצב אליו נקלעה. החברה, שהגשימה את התחזיות טרום הפיצול ונהנתה מאז מעלייה בשיעור של 30% שנבעה משידוריה במסך כפול - תיאלץ במקרה של מיזוג לחזור ולשדר על מסך אחד. לעיתים תחת פריים טיים שאינו בהכרח מזהיר. רק אמש (שלישי) לדוגמא, קשת הסתפקה בפחות מ-10% צפייה - מה שבוודאי מקרין גם על מהדורת החדשות.

צריך לזכור שגם לפני כן, למעשה מאז הקמתה - "החדשות" (אז חדשות 2) שידרה על מסך אחד, ואולם זה היה מסך מאוחד של קשת ורשת - על בסיס המותג ערוץ 2 המונופוליסטי וחסר המתחרים הרציניים. ההערכות הן כי אחרי האיחוד יתגלה כוחה הסגולי של חברת "החדשות" מול חדשות עשר.

הנחמה: מצב זה היה קורה בכל מקרה עוד שנתיים, ומרגע האיחוד, קשה יהיה לבוא אל ראשיה - אבי וייס וגיא סודרי - בטענה כי הצלחתה נובעת מהפלטפורמה החזקה בה היא מצויה. תחרות זו תחרות - לכל הכיוונים.

יונית לוי. יח"צ,
יונית לוי/יח"צ

מפסיד ודאי: ערוץ עשר - שימות מוות טבעי

כשמוסיפים לכך את הרה-ארגון אשר מבצעת בימים אלו הנהלת הקבוצה ואת "תכנית ההתכנסות" שלה אל עבר מטה מאוחד בהרצליה, נראה כי סופו של הערוץ קרוב מתמיד

מפסיד ודאי נוסף הוא ערוץ עשר, שלמעשה - עם אישור האיחוד, ימות מוות טבעי. הערוץ, שרק לפני שנתיים קיבל רישיון שידור ל-15 שנה ועבר עשרות מאבקים והפגנות, למעשה יתכנס לאפיק 13, וחשוב מכך - יאבד את כוחו כארגון עצמאי. במובן המהותי, התהליך כבר החל עם הרכישה של RGE את הערוץ - שהיה על סף קריסה, ואימוץ התכנית העסקית של ורשבסקי לצמצום ההוצאות על ריאליטי בפריים טיים תוך ניצול מקסימלי של חברת החדשות. כשמוסיפים לכך את הרה-ארגון אשר מבצעת בימים אלו הנהלת הקבוצה ואת "תכנית ההתכנסות" שלה אל עבר מטה מאוחד בהרצליה, נראה כי סופו של הערוץ קרוב מתמיד. עדות מידית לכך ניתן לראות מכינוס בהול שערך היום מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי בו ניסה להרגיע את עובדי הערוץ וחברת החדשות.

לדבריו, "עסקת המיזוג היא בלתי נמנעת במצב שוק הטלוויזיה שנושא על עצמו הפסדי עתק. אני רוצה להניח שהעסקה תאושר במהירות אצל הממונה על ההגבלים העסקיים. לעובדי הערוץ והחדשות הובטח לשמור על כל זכויותיהם". ורשבסקי לא הבטיח לאיש, כולל לעצמו, שמקום עבודתו יישמר. למרבה הצער הוא כנראה יודע למה.

האח הגדול. צילום מסך
רע ומעולה. התקווה החדשה של חדשות עשר/צילום מסך

מפסיד נוסף: חופש העיתונות והתחרות

לרשת ניסיון די מר בכל הקשור לעמידה בלחצים מול לשכת רה"מ, וכפי שפורסם רק לאחרונה – בעליה נכנעו לא אחת לבקשות מהבית בבלפור

מפסיד נוסף הוא חופש העיתונות והתחרות. עם כל הביקורת שהייתה על פיצול ערוץ 2 והתענית הכלכלית שהוא גזר על השחקנים - קשה שלא לראות בברכה את ריבוי האפיקים שנראה בחודשים האחרונים על מסך הטלוויזיה. למרות שהדבר גזר בורות חובות שמנים של השקעה מצד בעלי המניות של קשת ורשת - הציבור נהנה מאז הפיצול, ואולי גם קצת לפניו, מהיצע תכנים ודרמות לא מבוטל ומעלייה באחוזי הצפייה בטלוויזיה - בהתאמה. אם יאושר מהלך המיזוג בין רשת לעשר - ייתכן שהמצב יחזור לקדמותו.

אך אובדן התחרות והתכנסות חזרה למגרש בו שני שחקנים מרכזיים - הנלחמים בעיקר בגזרת הריאליטי והשעשועונים - היא החלק הטוב. הסכנה האמיתית הגלומה במהלך היא לחופש העיתונות. ראשית, האכסניה החדשה של חדשות עשר - רשת. כלל לא ברור איך יחזיק חיבור בין DNA של חברת חדשות ביקורתית כל כך עם איבר של ערוץ 2 הדבק בדרך כל בקונצנזוס עתיר רייטינג. לרשת ניסיון די מר בכל הקשור לעמידה בלחצים מול לשכת רה"מ, וכפי שפורסם רק לאחרונה - בעליה נכנעו לא אחת לבקשות מהבית בבלפור.

אם מוסיפים לכך את זהות בעלי המניות של רשת - משפחת עופר, שטראוס ואנג'ל - מהמשפחות החזקות במשק שאינן ידועות כאוהבות במיוחד ביקורת - הרי שבמיזוג ישנו מרשם בדוק לפחות לפיצוץ ראשון - בין מנכ"ל חדשות עשר יוכפז לבין ההנהלה. אינדיקציה נוספת ל-DNA הבעייתי של רשת הוא בפרסום בוואלה ברנז'ה מהשבועות האחרונים לפיו "המערכת" - תכנית התחקירים היחידה של הערוץ, תרד מהאוויר, מה שהופך את רשת ליחידה מבין גופי התקשורת שלא הצליחה (או רצתה) לייצר שום עוגן תחקירי לעומת מתחרותיה "עובדה" ו"המקור". כך גם בגזרת הסאטירה מול "ארץ נהדרת". כשמוסיפים לסלט הזה סדין אדום בעיני לשכת רה"מ כמו רביב דרוקר - הנה לנו מרשם לפיצוץ שני.

רביב דרוקר המקור. רשת 13, צילום מסך
סדין אדום. דרוקר/צילום מסך, רשת 13

המפסידים האחרונים: העובדים - והבועה שהתפוצצה

עובדי ערוץ עשר גם ככה נכנסו לתקופה של אי ודאות בהמשך לפרסום בוואלה ברנז'ה מלפני מספר חודשים אודות קיצוץ בעתיד הקרוב בשל האיחוד עם RGE

מפסידים נוספים הם - כמו תמיד - העובדים: ראשית עובדי ערוץ עשר, שגם ככה נכנסו לתקופה של אי ודאות בהמשך לפרסום בוואלה ברנז'ה מלפני מספר חודשים אודות גל קיצוצים בעתיד הקרוב בשל האיחוד עם RGE. עכשיו מתווספת סכנה ברורה ומוחשית לא פחות - סגירת תכניות שלמות בשל ירידה מהמסך. לרשת תכניות מצליחות רבות ברצועות שונות של היום - כולל כאלו שמביאות רייטינג גבוה בהרבה מאשר שודרו בערוץ עשר בעולם של לפני הפיצול ("הצנרת" כמשל). גם עובדי רשת בוודאי חשים כי האדמה תחת רגליהם אינה בטוחה. החשש הוא שאחרי תקופה בת שנה לערך של גיוסים, בהם של טאלנטים יקרים, הקמת תכניות, בניית אולפנים והשקעה עתירת תקציב של רשת סביב הפיצול - הבועה החלה להתפוצץ.

העובדה הברורה היחידה - שבראש הגוף המאוחד יעמוד יו"ר דירקטוריון רשת יוסי רוזן והמנכ"ל יהיה אבי צבי, מבשרת כבר כעת שעם הצמצום למסך אחד ויחיד - שלהם, ירדו מהאוויר כבר עם השלמת המהלך התכניות שאינן משתלמות כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully