וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן - התרומה לחברה הישראלית

נחמן שי

3.8.2009 / 11:11

"להחייאתו המלאכותית של ערוץ 10 אין טעם אלא אם יפיק תכנים בהיקף סביר וברמה גבוהה", חבר הכנסת נחמן שי מברך על ההסדר שיאפשר את המשך קיומו של הערוץ

ערוץ 10 ניצל וזוהי הבשורה הטובה בטלנובלה הזאת. לא עניין זניח, לא עניין שולי, להגיע לסוף שמח, שמח למדי, בגלגולים המשונים שהערוץ עבר מאז הושק. הפשרה שהושגה במהלך יום אתמול היא כדרכן של פשרות, המיטב שניתן להשיג כאשר כל צד נותן מעט ומקבל מעט. נדמה לי כי המכנה המשותף לכולם היה השכנוע העמוק שאסור להניח לערוץ 10 לגווע, ודווקא מנקודת ראות ציבורית. נכון שבעלי הערוץ חשובים, חשובים גם עובדיו כמו היוצרים למיניהם שמוצאים בו את פרנסתם וכמובן שוק הפרסום בישראל. אבל מעל לכל האינטרס הציבורי היה ונשאר - ערוץ 10 הוא שחקן חשוב, הוא במה מרכזית בתקשורת הישראלית ובתור שכזה יש לשמרו.

האוצר הוביל את הפשרה הזאת אשר פורסת את חובות הערוץ עד אשר יוחלף משטר הזיכיונות ברישיונות לשידור, ככל הנראה בתחילת 2012. האוצר פרס את חובות הערוץ אך החשוב הוא כי החליט להקים קרן להפקות ובה 60 מיליון שקל, מחציתה יבואו מקופתו שלו ומחציתה מערוץ 10 ומזכייני ערוץ 2. כך גם הונח הבסיס לשיטה העתידית של מימון הפקות העילית בערוצים המסחריים. המדינה תשיב לערוצים באמצעות הקרן את דמי התמלוגים, מהם היא נהנית כתוצאה מן השידור. מסלול דומה למימון סרטים ישראליים באמצעות חוק הקולנוע ומועצת הקולנוע.

זאת ראשית הדרך שנועדה להקל על הזכיינים במה שקרוי "סוגה עילית" ובאותה עת לשמור אותה בהיקף ראוי בשני ערוצי השידור הטלוויזיוניים. כי יאמר מיד, להחייאתו המלאכותית של הערוץ אין טעם אלא אם יפיק תכנים בהיקף סביר וברמה גבוהה. לא רק כדי לפרנס אלפי עובדים ומשפחותיהם בערוץ עצמו ובסביבתו הקרובה, המבחן הוא גם בתרומתו התרבותית, באיכותו, בתרומתו לחברה הישראלית. אלה הן מילים חגיגיות מעט ואולי נאיביות, אך אני מאמין כי אין לערוץ זה או אחר, היום או בעתיד, כל ערך אלא אם לא יטה שכם כדי לטפח איכות וטעם טוב בסביבה ישראלית מתדרדרת והולכת.

זאת העת לבקש מערוץ 10 להטות שכם למען הסרט הישראלי

המאמץ הראוי שהשקיעו כל הצדדים לא יושלם עד אשר ימצא גם פתרון יצירתי לסוגית השתתפות הערוץ בסרטי קולנוע ישראליים. מאז יצא ערוץ 2 לדרך ואחריו גם ערוצי הכבלים והלווין זוכה הקולנוע הישראלי לפריחה בלתי רגילה. הוא היה לשגריר הטוב ביותר של ישראל על מסכי העולם והוא נושא עימו בשורה של מדינה "נורמאלית" שיש בה גם עניינים של יום-יום ולא רק מלחמות, דם ואלימות. זאת העת לבקש מערוץ 10 להטות שכם למען הסרט הישראלי. אלו הן השקעות מניבות שהערוץ עצמו יהיה נשכר מהן, שלא לדבר על הציבור כולו, אותו ציבור שערוץ 10 חייב לשרת.

מוקדם לסכם את הפרק הזה ואת לקחיו, אולם פסק הזמן שניתן עתה יאפשר לא רק להסתכל אחורה, אלא גם לתכנן את המהלך המשמעותי הבא בעיצוב מפת התקשורת בישראל, המעבר משיטת הזיכיונות לרישיונות שידור בטלוויזיה. זו תהיה המהפכה התקשורתית הבאה.

חבר הכנסת נחמן שי היה בעבר מנכ"ל הרשות השניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully