וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סא"ל קליין ישוב לישראל תוך זמן קצר"

גלעד גרוסמן

1.4.2010 / 21:06

בית המשפט האירופי לזכויות אדם קרא לשלטונות רוסיה לא להסגיר את סא"ל במיל' יאיר קליין לקולומביה. קליין הורשע ב-2001 בקולומביה בגין סיוע לשכירי חרב. פרקליטו: הוא ישוחרר בקרוב

בית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי בשטרסבורג, קרא אתמול (חמישי) לשלטונות רוסיה לחזור בה מכוונת ההסגרה של סגן אלוף במיל' יאיר קליין לקולומביה. נגד קליין תלוי ועומד בקולומביה גזר דין של 10 שנות מאסר לאחר שהורשע באימון שכירי חרב של סוחרי הסמים גונזלו רודריגז גאצ'ה ופאבלו אסקובר גאבריה.

קליין הגיש לבית המשפט האירופי לזכויות אדם באמצעות עורך דינו מרדכי ציבין בקשה לצו מניעה נגד החלטת בית המשפט העליון ברוסיה. בבקשתו, דרש קליין שבית המשפט יורה לשלטונות ברוסיה לא להסגירו בשל מצבו הבריאותי ובשל מצב זכויות האדם בקולומביה.

עו"ד מרדכי ציבין, המנהל בהתנדבות את המאבק המשפטי הבינלאומי לשחרור קליין, אמר בתגובה להחלטה בשטרסבורג כי "מדובר בהחלטה נכונה ומצילת חיים, שקוראת שלא לכבד פסק דין קולומביאני שהתקבל בניגוד לחוק ובהעדרו של קליין. מערכת החוק הרוסית כיבדה במשך כשנה וחצי את ההחלטה הזמנית שלא להסגירו לקולומביה, והיות שפרשת קליין כלל איננה על סדר היום הרוסי, אין כל סיבה שמערכת החוק הרוסית לא תכבד גם את הקריאה הזו של בית המשפט לזכויות האדם שלא להסגירו". ציבין העריך כי "קליין צפוי להשתחרר ולחזור ארצה תוך זמן קצר".


עורך דינו הוסיף כי "בכל תקופת המאבק שהשתרע על פני רוסיה, מערב אירופה וישראל, מצאתי דלת פתוחה אצל הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק, אלוף במיל' גיורא איינלנד ושמעון חפץ, מה שלא קיבלתי מגופים רשמיים במדינה, במיוחד לא מהמחלקה המשפטית במשרד החוץ ומנשיא המדינה, אשר חלקם לפעמים אף קלקל".

הסג"מ שזכה לשבחים מצה"ל

יאיר קליין, בן 67, המוחזק מזה כשנה וחצי במאסר במוסקבה, הורשע על ידי בית משפט בקולומביה ב-2001 בהוראת טכניקות צבאיות לשימוש טרוריסטי ובהכשרת סוחרי סמים. בית המשפט בקולומביה גזר על קליין 10 שנים ושמונה חודשי מאסר לצד קנס כספי, והוציא נגדו צו מעצר בינלאומי באמצעות האינטרפול.

ב-27 באוגוסט 2007, קליין נעצר בשדה התעופה במוסקבה לאחר חקירת האינטרפול, והועבר להארכת מעצר עד העברתו לידי קולומביה. לאחר שנושא לכידתו של "שכיר החרב ששיתף פעולה עם המאפיה בקולומביה" פורסם בעיתונות הרוסית, אמר סגן נשיא קולומביה כי "יש לוודא שקליין יירקב בכלא בגין השתתפותו בהכשרת קבוצות צבא".

בתחילת 2008, לאחר ששלטונות קולומביה הבטיחו כי קליין יזכה לתנאים סבירים במאסרו במדינה ולא ייגזר עליו עונש מוות, הסכים התובע הכללי ברוסיה להעבירו לקולומביה. קליין עתר נגד העברתו, אך עתירתו נדחתה על ידי ביהמ"ש ברוסיה.

בעתירתו לביהמ"ש האירופי לזכויות אדם במאי 2008, טען קליין כי אם יוסגר לקולומביה לא יזכה למשפט צודק. עוד טען קליין כי מצב זכויות האדם בקולומביה יגרום לכך שיזכה במאסרו ליחס רע ולתנאי מאסר קשים.

ביהמ"ש האירופי קבע ברוב של חמישה שופטים מול שני מתנגדים כי הסגרתו של קליין לקולומביה תביא להפרת זכותו למשפט הוגן ותפגע בתנאי מעצרו. בהחלטת בית המשפט נכתב כי "אין להסגירו לקולומביה, מאחר שהעותר יימצא תחת סכנה ממשית לסבול מיחס רע, אילו יוחזק בקולומביה".

קליין היה סגן מפקד סיירת חרוב שפעלה בפיקוד המרכז ועסקה בשנות ה-60 וה-70 שלאחר מלחמת ששת הימים בביטחון השוטף באזור ובמניעת חדירות של מחבלים משטח ירדן. על פעולות אלה ועל תפקידו כסגן מפקד חטיבת הבקעה, זכה קליין לשבחים רבים ולעיטורים מצה"ל.

מעבר לעסקים

לאחר שחרורו הפך לאיש עסקים, ובשנות ה-80 חבר לעוד כמה שותפים והקים עמם את חברת "חוד החנית" שעסקה בייעוץ ביטחוני וביצוא נשק. במסגרת זאת יצא באמצע שנות ה-80 לקולומביה ושם אימן שכירי חרב של סוחרי סמים.

מאוחר יותר, ב-1991, הורשע קליין בישראל בייצוא ידע ביטחוני ונשק ישראלי שלא כחוק. הציוד נתפס על ספינה באנטיגואה שבאיים הקריביים. לפי החשד, הנשק היה מיועד לשכירי חרב של סוחרי הסמים בקולומביה ולא למטרה שעליה הצהיר קליין. הוא נידון למאסר על תנאי.

בסוף שנות ה-90 עבר קליין לליבריה ועסק בכריית יהלומים. בעת פעילות זאת נעצר בסיירה ליאון בחשד שמכר נשק למורדים במלחמת האזרחים שהתחוללה. הוא נכלא ובילה 16 חודשים בכלא שבמהלכם נמלט מכלאו אך נתפס והוחזר אליו. לאחר שריצה את עונשו, חזר לתל אביב, בה חי עד אשר נעצר ברוסיה ב-2007.

עדכון ראשון: 20:16

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully