וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליה דורנר: "התפטרות בנזימן מעוררת שאלות קשות"

אמילי גרינצווייג

8.9.2011 / 13:34

בכירי ערוץ 10 וחדשות 10 זומנו לשימוע ברשות השניה בעקבות התפטרותו של מנכ"ל חחדשות 10 ראודור בנזימן ועורכת "השבוע" רותי יובל. יעקב שחם: "מדובר ברעידת אדמה"

הנהלות ערוץ 10 וחדשות 10 זומנו לשימוע בפני מועצת הרשות השנייה בעקבות התפטרות מנכ"ל חדשות 10, ראודור בנזימן ועורכת "השבוע" רותי יובל והחשש מפגיעה בעצמאות חברת החדשות. הרשות החליטה לזמן לשימוע את יו"ר הערוץ, יוסי מימן, המנכ"לים, ורשבסקי ובנזימן ואת היושב ראש הנכנס של דירקטוריון חדשות 10 יורם שכטר לשימוע שייערך ביום שני הקרוב בפני המועצה והנהלת הרשות. גם וועדת הטלוויזיה של הרשות השניה תדון בנושא.

נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, התייחסה למקרה בשיחה עם וואלה! ברנז'ה: "אינני מכירה את עובדות המקרה. אולם ראודור בנזימן הוא אדם רציני והתפטרותו מעוררת שאלות קשות שראויות לבדיקה. בעקרון, אם אדם טוען שהוא נפגע מכתבה ויש התנצלות במסגרת הסדר פשרה זה תקין, אבל הטענה שהייתה פגיעה מינורית בכתבה וההתנצלות ונוסחה נובעים משיקולים זרים של אנשי עסקים - זו פוגע בחופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, מעורר דאגה וראוי לבדיקה רצינית".

"העובדה שראודור בנזימן נאלץ להתפטר היא מכה גדולה וסכנה גדולה לאפשרות שנקבל אינפורמציה טובה על חיינו", אומר יצחר לבני, מי שהיה בעבר חבר דירקטוריון חדשות 2. "כך גם ההתפטרות של רותי יובל. הציבור צריך לפעול בעניין הזה, הציבור חייב להגן על עצמו במצב הזה".
בשיחה עם וואלה! ברנז'ה הוסיף לבני: "אני מתייחס בדאגה רבה מאוד להתפטרות של בנזימן ועצם והדרישה לסוג כזה של התנצלות שהיא כפי שהבנתי מסוג התנצלויות שהן הליכה לקנוסה. לא יכול להיות מצב שבו הבעלים מנסים להכתיב התנצלות. התנצלות מתחילה ונגמרת בהחלטה של העורך הראשי. הוא הסמכות האחרונה. אין דבר כזה בכלי תקשורת ראוי לשמו שההחלטה תהיה מעל לראשו ובניגוד לדעתו של העורך הראשי".

איתן כבל: "תפקידה של המועצה הוא להילחם בשלדוניזציה"

פסיקת בג"צ, שניתנה בשנת 2007, בנושא ההחלטה שלא להאריך כהונתם של חברי דירקטוריון חדשות 2 יצחק לבני ורחל בן ארי מתייחסת לנושא מעמדה העצמאי של חברת החדשות. בעתירה שנדחתה הבהיר בית המשפט את אופן התייחסות בחוק הרשות לשניה לנושא: "הקמתה של חברת החדשות על פי החוק , והאיסור שהוטל עליה לממן את שידוריה ממכירת זמן פרסום במישרין , נועדו להפריד, ככל האפשר, בין חברת החדשות לבין הזכייניות הפועלות משיקולים מסחריים". עוד קבעו השופטים: "בנסיבותיה של חברת החדשות יש חשיבות מיוחדת לשמירת עצמאותה ומקצועיותה כספק מידע מרכזי לציבור וכמי שמשמש כגורם בעל השפעה עצומה על חופש הביטוי והמידע."

חברי הכנסת איתן כבל (עבודה) ונחמן שי פנו הבוקר לרשות השנייה בדרישה לכנס את המועצה בדחיפות על מנת לדון בסיבות שהביאו להתפטרותו של בנזימן. כבל כתב ליו"ר המועצה, אילן אבישר: "החשש כי מפת השליטה המורכבת בתקשורת הישראלית עלולה לגרום לסתימת פיות ולפגיעה בחופש העיתונות מתממש במקרה זה הלכה למעשה. לצורך מניעת מקרים כאלו בדיוק הוקמה מועצת הרשות השנייה (...) אחד מתפקידיה העיקריים של המועצה הוא להילחם בתופעת ה'שלדוניזציה' ולמנוע את הפיכת כלי התקשורת בישראל לכלי משחק המשרתים באופן בלעדי את האינטרסים של בעלי המניות". "

ח"כ שי כתב לממנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה: "מדובר בתפקיד ציבורי רגיש אשר חוק הרשות השנייה מעניק לו הגנה מיוחדת, הן באשר למינויו והן ובאשר לפיטוריו, אני מבקש כי תיכנס מיד לעומק סוגיה זו ותבדוק אותה. ממילא יובן כי אחד האיסורים בחוק הרשות השנייה הוא התערבות של בעלי מניות בערוץ 10 בענייני חברת החדשות". גם התנועה לאיכות השלטון פנתה לראשי מועצת הרשות השנייה בבקשה לבדוק חשש להתערבות פסולה של בעלי מניות ערוץ 10 בתכני השידור בערוץ 10.

הרשות השניה: יש לאפשר לדירקטוריון החברה ללמוד את הנושא לעומק"

יעקב שחם, יו"ר ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה אמר לוואלה! ברנז'ה "רעידת אדמה, כך הייתי מגדיר את התפטרותם של ראודור בנזימן ורות יובל. לא הייתי עד, ואפילו פעם אחת, למקרה מסוג זה. התפטרות זו יכולה להעיד על התנהלות שגויה של ההנהלה אך מאידך היא יכולה להיות קפריזה או משחקי אגו לא מוצלחים. ההחלטה לגבי התנצלות היא בסמכותה של ההנהלה בלבד ולא של העורך, כך נהוג באמצעי התקשורת וביניהם בעיתונות.

" כבר אתמול בשיחה עם יו"ר המועצה, אילן אבישר, סוכם שהרשות תפנה לדירקטוריון חברת החדשות כדי לבחון את הנושא לעומקו". בהתייחס לחששות מפני התערבות בעלי המניות בתכנים אמר שחם :"בתחילת כהונתי כיו"ר ועדת הטלוויזיה הצהרתי ופעלתי להגברת סיקור נושא הריכוזיות במשק והתנהלותם של הגופים בראשם עומדים אלו המוגדרים כטייקונים. נושא זה אינו קל והוא מלווה בקשיים לא מעטים אבל הוועדה בראשה אני עומד מטפלת ותמשיך לטפל בנושא זה כמרכזי".

מהרשות השנייה נמסר :" יש לאפשר לדירקטוריון 10 וליו"ר הנכנס למלא את תפקידם ובשלב ראשון ומהיר ללמוד את השתלשלות האירועים והסיבות להתפטרותו של מר ראודור בנזימן ולבחון אם חלילה נפגעה עצמאות חברת החדשות. לנוכח חשיבות העניין ומשמעותו הציבורית והרגולטורית, יזומנו לשימוע נרחב יושבי הראש והמנכ"לים של ערוץ 10 וחדשות 10 בפני מועצת הרשות השנייה והנהלתה ביום ב' הקרוב. עד אז יש לאפשר, כאמור, לדירקטוריון חדשות 10 לבדוק את הנושא לעומק והציג את מסקנותיו לרשות השנייה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully