וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלוויזיה במשבר: תעשיית הטלוויזיה בדרך להתרסק?

אמילי גרינצווייג

2.12.2011 / 7:26

לא רק אייל גולן: התוכניות המוקפאות, המפיקים שמפסידים כסף והעובדים המפוטרים מעידים על המשבר הענק בתעשיית הטלוויזיה הישראלית. מיוחד

הגשם שירד בישראל בשבועיים האחרונים מעודד, כי לפחות בתחום שאינו הטלוויזיה – נראה כי ישראל לא תיכנס לשנת בצורת. בענף הטלוויזיה לעומת זאת, מוכרזת כעת "בצורת של תוכניות", כפי שמגדירים רבים את מה שהם רואים בשבועות האחרונים: עוד מאותו דבר, כשתוכניות נדחות ברגע האחרון כפי שקשת עשתה עם "אייל גולן קורא לך" של ערוץ 24 שבבעלותה, עם "עבודה ערבית" ועתה גם עם תוכנית דגל נוספת, "ארץ נהדרת". אמנם, "בית ספר למוסיקה" עלתה בקשת אבל התחושה היא שהזכייניות מחכות.

"אי ודאות", הוא מונח שחוזרים עליו גורמים רבים בתעשייה. מבחוץ, זה נראה כמו פאניקה: ערוץ 10 שנמצא במצב כספי חמור עוד יותר נוכח הפסקת הזרמת הכספים מבעלי המניות הודיע על הקפאת כלל הפקותיו, ביניהן העונה החדשה של "טריני וסוזנה", "אקסטרים מייקאובר", תוכנית ריאליטי חדש בשם "מאורגנים" כמו גם את עונתה השניה של "נבחרת ישראל". כמו כן, הודיע הערוץ על הורדת "לעוף על המיליון" בשל עלויות התוכנית וגם עליית "הישרדות VIP", שהיתה צפויה לעלות לשידור כבר עתה ותעלה בתחילת השנה, ו"היפה והחנון", נדחו. ברשת נדחתה עליית התוכנית "המיוחדת", הוקפאו תוכניות אקטואליה מתוכננות ותוכנית הדגל "The Voice" תחל גם היא בשנה הבאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם היא תשנה את התמונה? "The Voice" ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא ניתן לומר כי לוחות השידורים בשבועות הקרובים יהיו ריקים לחלוטין, הם פשוט ריקים מהתוכניות הגדולות" אומר בכיר בשוק ההפקות על המצב הנדיר. גורם אחר בשוק מסביר כי הסיבה למצב הנוכחי היא עניין של תועלת פשוטה: "להשיק תוכנית גדולה עכשיו זה לא נכון כלכלית", הוא אומר. "שווי נקודת רייטינג היום, במצב השוק, הוא נמוך בעשרות אחוזים מזה שהיה צפוי ומזה שאנו מקווים שיהיה בשנה הבאה". גורם אחר, שניסה להישמע אופטימי, הוסיף כי "ישנן אינדיקציות לכך שברבעון הראשון-שני של השנה הבאה תחל תחרות חזקה בשוק הסלולר, עם כניסת השחקנים החדשים, וזאת דוגמא לדבר שיכול להביא למהלכים פרסומיים חדשים".

"המצב הפך למן דילמת אסיר קלאסית", מבאר בכיר בשוק הטלוויזיה, שמציע הסבר נוסף לטלטלה שעוברים לוחות השידורים: "הזכייניות קלטו שאף אחת לא הולכת להעלות את התוכניות החזקות ונוצרה נקודת שוויון שבה אף אחד לא מעלה שום דבר בדצמבר כי הן יעלו בינואר, מתי שיוחלפו ימי השידור וקשת תעבור לשלושה ימים (ראשון-שלישי) ורשת תעבור לארבעה (רביעי-שבת), מה שגם משפיע על ערוץ 10. ועדיין, תמיד צריך להיות עירניים ולשים לב שאולי זכיינית אחת תצליח להרוויח מזה שהיא עלתה עם תוכנית חזקה, בעוד השנייה מהססת".

אסי עזר, ארז טל. עומר מירון
"להשיק עכשיו זה פשוט בזבוז". אסי עזר וארז טל, מנחי "האח הגדול" שצפויה לעלות בינואר/עומר מירון

אבל בינתיים יש מי שמשלם בענק על התזוזות האלו בלוח השחמט של הגדולים. שוק ההפקה, המשחק והתסריטאות עומד בפני שוקת שבורה של הפקות מוקפאות, פגיעה בשכר הטאלנטים, פיטורי פרלינסרים ואווירת קטסטרופה. "כשעוצרים, זה מכניס את כל העסק לקשיים", אומר אסף אמיר, יו"ר איגוד המפיקים. "חברות ההפקה הגדולות והבינוניות כבר נפגעות. כבר עכשיו מוצאים עצמם מאות עובדים בתעשייה כאשר הם אינם עובדים. הרוב המוחלט של האנשים האלו גם אינם שכירים, כך שאין להם עבודה אבל הם לא יכולים ללכת ולקבל דמי אבטלה".

המפיק מוש דנון, לשעבר יו"ר איגוד המפיקים, אף חריף מאמיר: "בסופו של דבר, כמו שהדברים נראים כרגע, תוך שנה, ל-50% מאנשי התעשייה הזו לא יהיה ביקוש. חברות הפקה ייסגרו ויתמוטטו ופרילנסרים שיעבדו במחירים נמוכים לא יוכלו להתפרנס מזה ויעשו הסבה מקצועית. השוק ידולל משמעותית בעיקר כתוצאה מכך שהמשבר הזה לא מנוצל כדי לטפל בעתיד".

ויש גם מי שמרוויח מזה.

"יש משבר עמוק וארוך אבל אי אפשר להתעלם מכך שייתכן שנעשה בו שימוש ציני על מנת לבצע שינויים, חקיקתיים ואחרים בכדי שהתעשייה הזו תלך ותקטן. הגיע הזמן שנצא לרחובות. המצב הוא חמור מאוד".

עד כמה המצב חמור? אחד העובדים בחברות ההפקה מספר כי איננו זוכר חוסר ודאות כזו בתעשייה. "המצב היום בתעשייה הוא הקשה ביותר מאז התחילה הטלוויזיה המסחרית", הוא אומר. "אני מסתכל מסביב ורואה אנשים טובים ומוכשרים, שהיתה להם עבודה עד לא מזמן, ובגלל הפקות שבוטלו הם רוצים לעזוב את התחום".

"בעוד חודשיים אני לא יודע מה אני עושה בגלל הפקות שבוטלו", הוא מוסיף. "אף אחד לא יכול להבטיח לי שיהיה משהו עוד כמה חודשים כשתסתיים ההפקה. ואם בחודשיים הקרובים לא אמצא משהו וזה סיכוי יותר מסביר, גם אני אהיה אחד מאלו שעוזבים את התחום". עובד אחר סיפר: "התחושה היא שהעבודה הזו הפכה לסוג של תחביב. אם יש, אז הולכים - אבל כבר קשה להסתכל על זה כ'דיי ג'וב'. אנשים מוכשרים, עם תואר וניסיון כבר חזרו למלצר".

אסף אמיר. עומר מירון
חברות ההפקה כבר נפגעות. אסף אמיר/עומר מירון

אמיר, דנון וגם יו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור, מחפשים את הישועה מכיוון אחד: הממשלה. "צריך לעורר את השרים", אומר ליאור. "שר התקשורת, שר התמ"ת – זו תעשיה של 4000 איש שחוטפת זאפטה מפוארת כל כמה שנים – כמה פעמים צריך לראות מפיקים פושטים רגל? תסריטאים ובימאים בני חמישים שהולכים לבקש הלוואות מן ההורים כי מה שהיה ודאי הפך לחוסר ודאות תוך לילה? דרושה ועדת טרכטנברג לתקשורת- ועדת חקירה למצב התקשורת בישראל".

ועד אז?

ליאור: "במו עיני ראיתי בפעם הראשונה איך 25-30 תסריטאים קמים וביום אחד והופכים למובטלים יחד עם עוד 15 אנשים. זה לא שמועות, זה לא צחוק, זה עגום וזו כבר פעם שלישית בשנים האחרונות. זה כואב בלב. זה לא רק תסריטאים זה במאים, כולם. מדובר בעשרות משפחות שהולכות להתרסק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully