וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הארץ" מכוון לשוק האמריקאי: "אנשים מוכנים לשלם על מנת להבטיח גישה לתוכן טוב ואיכותי"

23.4.2012 / 16:05

אל שוק העיתונות הדיגיטלית הצטרפה בשבוע שעבר השקת אפליקציית האייפד באנגלית של "הארץ". בקבוצה מבטיחים: "אם האפליקציה של הניו יורק טיימס עולה 35 דולר, שלנו תעלה פחות"

שוק העיתונות הדיגיטלית מבעבע: ב"ידיעות אחרונות" ביצעו השבוע ניסוי ראשון לגרסת האייפד עם פרויקט יום העצמאות שלהם, וכפיילוט, העלתה החטיבה הדיגיטלית של הקבוצה, אשר בראשה עומד עורך העיתון לשעבר שילה דה-בר, גם את "בלייזר".

השינויים הללו מתרחשים על רקע השקה לא פחות מעניינת - של אפליקציית האייפד באנגלית של קבוצת "הארץ", אשר כבר נמצאת בהרצה וצפויה לצאת לשוק בשבועות הקרובים. האפליקציה תהיה זמינה לציבור הרחב בארץ ובחו"ל בשבועות קרובים וניתן יהיה להוריד אותה ב"אפ-סטור". באירוע ההשקה שנערך בשבוע שעבר, השתתפו בכירי העיתון וכן אורחים מהארץ ומחו"ל, ובהם בכירים בחברת אפל שהתייחסו לחידושים האחרונים בחברה ובייחוד לאייפד 3 שעתיד לצאת לשוק בתקופה הקרובה בישראל.

אלוף בן, העורך הראשי של "הארץ", ציין אז אז כי הזכייה של שני אתרי אינטרנט מובילים בפרס הפוליצר נותנת רוח גבית להחלטה להשקיע בנושא. "זו הפעם הראשונה שבה זכו כלי תקשורת שכל המהות שלהם היא דיגיטלית, ושאינם גוררים אחריהם מורשת של שנות דפוס רבות. זו נקודת ציון מעניינת בהבנה שהעיתונות הדיגיטלית היא לא העתיד אלא ההווה", אמר באירוע.

בן התייחס גם לאפשרות לרכוש תוכן דרך פלטפורמות דיגיטליות: "אנשים שירצו תוכן איכותי יידרשו וגם יסכימו לשלם עליו. אנחנו רואים סימנים לזה בכל מיני מקומות – בניו יורק טיימס, ובוול סטריט ג'ורנל. בסופו של דבר אנחנו מאמינים באיכות של 'הארץ', וגם אנחנו נצטרך ללכת לכיוון הזה".

ליאור קודנר, ראש החטיבה הדיגיטלית של קבוצת "הארץ", העומד מאחורי הפרויקט, הסביר כי "מדובר באפליקציה ייחודית המשלבת בין תוכן בזמן אמת לבין מהדורה יומית שמופקת במיוחד עבור קהל דוברי האנגלית שרובו גר בצפון אמריקה. היא תכלול וידיאו, אינפוגרפיקה ומצגות תמונות, והיא בין האפליקציות היחידות בעולם שמשלבות את היכולת לשלוח תגובות ולפתח דיונים".

לדברי קודנר, הורדת האפליקציה לאייפד תהיה בחינם, והגרסה החינמית שלה תיתן גישה לחלק מוגבל של התכנים, כאשר על מנת לקבל גישה מלאה לכל התכנים יהיה צורך לרכוש את גרסת הפרימיום. נכון לעכשיו עדיין לא קבעו בקבוצת "הארץ" את המחיר הסופי של האפליקציה, אבל קודנר מבטיח כי "אם האפליקציה של הניו יורק טיימס עולה 35 דולר, שלנו תעלה פחות".

לדבריו, עם ההשקה יהיה לאפליקציה מחיר היכרות מיוחד, ואף יתכן שיהיו כמה רמות תמחור במקביל לכמות התכנים שיינתנו לגולש. "אם יש משהו שסטיב ג'ובס הצליח להרגיל בו את לקוחות אפל – זה לשלם על תוכן", אומר קודנר. "אנשים מוכנים לשלם על מנת להבטיח גישה לתוכן טוב ואיכותי, וזה מה שאנחנו מציעים להם".

"כשאובמה אומר שהוא קורא 'הארץ' - זה שם אותנו במקום טוב"

גורם ב"הארץ" מציין כי בקבוצה יצאו לדרך רק אחרי סקר מקיף של 14,000 איש שמתשובותיהם עלה כי מדובר במוצר ייחודי שהיו רוכשים וכי אין לו מתחרים. "כשאובמה אומר שהוא קורא 'הארץ' וכל מנהיג בינלאומי אומר שהוא קורא 'הארץ' וביבי אומר שהאויבים הגדולים של ישראל הם 'הארץ' וה'ניו יורק טיימס', זה שם אותנו במקום טוב".

לדבריו, "מדובר בעיקרו בקהל מבוסס עשיר, של אנשים שמורגלים לשלם על תוכן, והראיה לכך הן האפליקציות של ה'אקונומיסט', ה'ניו יורק טיימס' וה'וול סטריט ז'ורנל', שעברו לתשלום לפני כמה שבועות ומבשרות על הצלחה במכירות".

לוואלה! ברנז'ה אומר קודנר כי מאמצי השיווק של האפליקציה החדשה התמקדו בעיקר ברשת. "הפקנו את הסרטון המיוחד לנושא שרץ יפה, ואנחנו עובדים עם החברה האמריקאית Blue State Digital המתמחה בשיווק דיגיטלי שעבדה עם אובמה ב-2008 על הבאתו לבית הלבן". לדבריו, "למעלה מאלף איש נרשמו בתוך פחות משבוע לאפליקציה החדשה".

קשה לכתוב על אפליקציית האייפד של "הארץ" מבלי להתייחס למודל של הניו יורק טיימס, אליה נרשמו כבר בחודש הראשון להשקתה מעל 100 אלף משתמשים, וכיום מדברים על כ-450,000. ההורדה ניתנה אז בחינם, אולם משתמשים שרצו לקורא יותר מ-20 כתבות נאלצו לרכוש את הגרסא בתשלום, שמחירה נע בין 15 ל-35 דולר בחודש, תלו במכשיר בו משתמש הקורא. גרסת העיתון המודפס לטאבלט נמכרת כיום במחיר של דולר לשבוע.

הוול סטריט ז'ורנל, בשליטתו של רופרט מרדוק, הציע את אפליקציית האייפד שלו במחיר של כ-18 דולר בחודש. בשבועות הראשונים להשקתה הורידו אותה 64 אלף איש, ובחברה הודיעו כי במהלך שנה אחת נוספו להם יותר מ-200 אלף קוראים דרך הטאבלטים השונים - לרבות קינדל ונוק.

"מקור מרכזי למידע על הנעשה בישראל"

גם לדעתו של ד"ר רפי מן מביה"ס לתקשורת של המרכז האוניברסיטאי באריאל וחבר מערכת "העין השביעית", מדובר במהלך טבעי ומתבקש. "מאז ש'הארץ' השיק את המהדורה המקוונת שלו באנגלית, הפך העיתון להיות מקור מרכזי למידע על הנעשה בישראל, הן לציבור היהודי והן לפוליטיקאים, דיפלומטים, פקידי ממשל ועיתונאים בארצות הברית וברחבי העולם. הארץ תפש בכך את מקומו של הג'רוזלם פוסט, שהיה במשך שנים רבות מקור המידע המרכזי לגבי המתרחש בישראל בעולם דובר האנגלית, ובין היתר ביהדות ארה"ב".

לדברי מן, "הג'רוזלם פוסט עדיין נוכח בזירה הזו אם כי במידה פחותה. בשיחות עם אורחים המגיעים ארצה מוושינגטון אתה שומע עד כמה הם ניזונים מכתבות שהם קראו ב'הארץ'. על כן מדובר עכשיו במהלך מתבקש - הגשת תכני הארץ באמצעות הטכנולוגיה שהופכת להיות יותר ויותר פופולרית בארצות הברית. המהלך הזה נכון מבחינת העיתון לאו דווקא במובן המסחרי, אלא גם התדמיתי בהתחשב בציבור הצרכנים של העיתון".

"סגנונו האליטיסטי תואם את טעמיו של הקורא האמריקאי"

לשאלה מדוע עיתונים נוספים מישראל לא מנסים לחדור לשוק האמריקאי בפרט ולפרסום באנגלית בכלל למוצב האמריקאי הסגור, מסביר ד"ר מן כי מדובר בעלויות הגבוהות של מהלך כזה, בעיקר בגיוס כוח אדם מתאים של כותבים, מתרגמים ועורכים באנגלית. "בזמנו, כש'הארץ' ניסה לחדור לשוק האמריקאי שנשלט עד אז ברובו על ידי הג'רוזלם פוסט, היה מדובר במהלך עתיר סיכונים, שלבסוף הוכיח את עצמו".

ד"ר מן מעריך כי עיתונים אחרים יתקשו לחדור לשוק זה, שיש לו מאפיינים מיוחדים, הדורש התאמה של התוכן והסגנון למקובל בעיתונות אמריקאית. "'הארץ' בסגנונו האליטיסטי תואם את טעמיו של הקורא האמריקאי המשכיל ושל אנשי ממשל שמגלים עניין בישראל ובמזרח התיכון. גם עולם התוכן שלו. עיתונים ישראלים אחרים שיבקשו לשעות זאת יידרשו להכניס שינויים משמעותיים הן בנשואי הסיקור והן בסגנון הכתיבה כדי להתחרות עם הארץ באנגלית", מעריך ד"ר מן.

"מעבר לכך, זה צעד מתבקש עם בהקשר הרחב של מעבר מן הדפוס לפלטפורמות הדיגיטליות העכשוויות. "אנחנו נמצאים לפני התרחבות רבה של התחום הזה גם בישראל, וכרגע נראה - עד כמה שניתן לחזות - שבתוך שנים ספורות כל עיתון ישראלי יהיה חייב להיות נוכח גם על מסך הטאבלט אם הוא ירצה לשרוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully