וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: ההפסדים לרשת וערוץ 10 בשל המבצע מגיעים ל-10 מיליון שקלים

19.11.2012 / 9:29

מדובר על הוצאות של מאות אל‏‏פי שקלים למשכורות הטאלנטים, צוות ההפקה, האולפנים וחדרי העריכה.‏‏ אולם, עיקר ההפסדים ניכר במקום ממנו מגיעים עיקר הרווחים - ענף הפרסום

‏בעוד בישראל נשמעים קולות של לקראת הפסקת אש, בחברות החדשות ובזכייניות הטלוויזיה ‏‏מתחילים לספור את ההפסדים הכספיים שמביאים איתם באופן מסורתי מבצעים צבאיים ממושכים.

בימים כאלה ההפסדים‏‏ הם מכופלים, אם לא משולשים: שידורי החדשות המקיפים מנ‏‏יבים אמנם נתוני צפיית שיא ועלו לסך כולל של 55% צפייה, אולם הפקתם דורשת חריגה של מאות אלפי שקלים מהתקציב, היקף תשדירי הפרסומות יורד וקמפיינים שתוכננו‏ ‏לעלות לאוויר מוקפאים או מבוטלים, ולכך נוספת גם סוגיית ביטולי תכניות שבועיות שכבר צולמו, נגנזו, וצולמו מח‏‏דש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החדשות עלו לסך צפייה של 55%. תמר איש-שלום באולפן חדשות 10/מערכת וואלה!, צילום מסך

אופציה נשקלת: בקשה ‏‏לקבלת הקלות בגין ההפסדים‏

לא ‏‏מן הנמנע, כך אומרים היום בכירים בתעשייה לוואלה! ברנז'ה, כי בימים הקרובים יגישו הזכיינים לרשות השנייה בקשה ‏‏לקבלת הקלות בגין ההפסדים‏, ‏הקלות שהוענקו להם בסבבי לחימה קודמים.‏‏ המפסידים העיקריים, נכון לעתה, הם זכיינית ערוץ‏ 2‏ רשת וערוץ‏ 10 ‏אשר לבד מאתמול (‏‏ראשון) ימי השידורים שלהם היו‏‏ אלה שהופקעו לטובת חברות החדשות. הנזק לכל אחת מהחברות נאמד נכון לעתה בכחמישה מיליון שקלים. הזכיינית רשת‏ ‏נאלצה, למשל, לגנוז את "מצב האומה" שצולמה ביום חמישי ולצלם אותה שוב בבוקר יום שבת לקראת השידור בערב.‏‏ מדובר על הוצאות של מאות אל‏‏פי שקלים על משכורות הטאלנטים, צוות ההפקה, האולפנים וחדרי העריכה.‏‏ אולם עיקר ההפסדים ניכר במקום ממנו מגיעים עיקר הרווחים, והוא ענף הפרסום.

על פי הערכות בענף היקף הירידה בפרסום בימי הלחימה נע בין 25 ל-30 אחוזים. מקבץ פרסומות ממוצע של 15 סרטוני פרסומת שווה כ-40 אלף דולר, כאשר בשעות הפריים טיים המחיר מגיע לפי שניים מכך. במהלך מהדורות החדשות המרכזיות יכול מקבץ להימכר ביותר מ-70 אלף דולר, וההערכות הן כי יום שידור שלם מכניס לזכיינים בין 700 אלף למיליון דולר. על סכום זה הפסידו הזכיינים, בימים האחרונים, בין שליש לחצי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שעות נוספות לצוות. רוני דניאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חלק מהקמפיינים הושהו, וחלק בוטלו לחלוטין"

"מגמת הירידה בהיקפי הפרסום התחילה מיד בשבוע שעבר עם תחילת המבצע הצבאי, מדובר בירידה של כרבע מההיקף", אומר לוואלה! ברנז'ה סמנכ"ל הסחר של ערוץ 10, דן רון. "חלק מהקמפיינים הושהו, וחלק בוטלו לחלוטין".

כמו אילו למשל?

"הקמפיינים של HOT, של רנואר, של LG ושל סופר פארם. אלה מפרסמים גדולים שכאשר הם משהים את הפרסום הוא מושהה בכל המדיה, לא רק אצלנו בערוץ 10. הרציונל שלהם הוא שאם שליש מהמדינה משותקת, אז אי אפשר לתת שירות ואי אפשר לבצע את אותו מהלך שהקמפיין מיועד לו והתזמון לא מתאים מבחינתם, העלייה בצפייה בחדשות". גורם אחר בשוק הטלוויזיה מציין גם את חברת הביטוח מגדל ואת סלקום ככאלה שהשהו את הקמפיינים שלהם, ומוסיף כי כסף שלא מועבר בימים האלה לא "נחסך" - כלומר, הוא לא יושקע שוב במועד מאורח יותר כך שמדובר עבור זכייני הטלוויזיה ב"הפסד נטו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הרציונל שלהם הוא שאם שליש מהמדינה משותקת, אז אי אפשר לתת שירות". קמפיין HOT מובייל עם ג' יפית/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חמישה ימי הלחימה האחרונים הם תוספת של 750 אלף ש"ח"

ולצד ההפסדים מפרסומות - הוצאות הזכייניות בימי לחימה עולות. גם ערוץ 10 וגם חברת החדשות של ערוץ 2, המתוקצבת מכיסן של קשת ורשת, נאלצו להוצאה לא מתוכננת למען תגבור מערך השידורים. "לעשות חדשות עולה 250 אלף ש"ח ביום רגיל", אומר גורם בענף הטלוויזיה. "ביום שידורים מיוחד צריך להוסיף לזה עוד כ-120 אלף ש"ח על דברים כמו פריסת ניידות שידור, טכנולוגיית לוויין, שעות נוספות לצוות. חמישה ימי הלחימה האחרונים הם תוספת של 750 אלף ש"ח".

בשנת 2009, בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", החליטה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו להעניק הקלות לזכייני הטלוויזיה המסחרית שהפסידו עשרות מיליוני שקלים במהלך שלושת שבועות הלחימה. ההקלות היו מבוססות על מתווה שגובש שנים קודם לכן, לאר מלחמת לבנון השנייה שנמשכה חודש, ובעקבותיה קיבלו רשת וקשת הקלות בסך 13 מיליון שקלים, להם לא זכה ערוץ 10 שהחזיק באותה התקפה במחויבויות תוכן. גורם בענף מעריך כי בימים הקרובים יפנו נציגי שלוש הזכייניות לרשות השנייה ויבקשו לבחון הקלות גם בגין השידורים בתקופת "עמוד ענן".

אסי עזר, ארז טל. עומר מירון
ממתינים על המדף. ארז טל ואסי עזר, מגישי "האח הגדול"/עומר מירון

"שידורי חדשות הם לא דבר יקר להפקה כמו דרמה וריאליטי"

התזמון של המבצע הצבאי בלם אצל הזכייניות את מגמת ההתאוששות בענף הפרסום המאפיינת את תום תקופת החגים. "קשה לאמוד את הנזק העתידי, כמובן, אבל ברור שמדובר במיליונים", אומר גורם באחת מזכייניות ערוץ 2. "דווקא בשבוע האחרון היינו עדים למגמה חיובית - בשבוע השני של נובמבר התחילה מגמה של חזרה לשגרה, בדר כלל לוקח בין שבועיים לשלושה להפיק קמפיינים חדשים". גורם אחר מוסיף: "בשבוע שעבר כבר התחילו להיות ביקושים גבוהים של ארבעים דקות פרסום בפריים טיים, והמבצע הזה טרף את כל הקלפים מחדש. המפרסמים בעצמם חוששים, וזה מוסיף לאי הוודאות בענף".

אולם למרות שברור שהזכיינים מפסידים, יש מי שמבקש גם לצנן את האווירה: "שידורי חדשות הם לא דבר יקר להפקה כמו דרמה וריאליטי", אומר בכיר בתעשיית הטלוויזיה שאינו משתייך לאף זכיינית והתבקש לחוות דעתו על הפסדיהן. "ההוצאות הכבדות של ערוץ 10, קשת ורשת הם בריאליטי ודרמה. התכניות האלה מחכות כרגע על המדף, עליהן הן לא מפסידות כרגע סכום משמעותי". לשאלה הם הוא מעריך כי הן יפנו לרשות לקבל פיצויים הוא עונה: "אין לי שמץ של ספק".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה לכתבה: "מתחילת האירועים במסגרת מבצע "עמוד ענן" זכייני הרשות השנייה בערוצי הטלוויזיה המרכזיים 2 ו 10 ובתחנות הרדיו האזוריות הנמצאות באזורי העימות, ממלאים את תפקידם ככלי התקשורת המרכזיים במדינה ברמה מקצועית גבוהה ביותר. מערכות החדשות פועלות באופן רציף ונותנות מענה לציבור המקבל כל העת עדכונים שוטפים לגבי ההתרחשויות באזורי העימות בפרט וברחבי המדינה בכלל. פעילות מבורכת זו כרוכה בעלויות גבוהות ובהיערכות מיוחדת. בתום התקופה, תבצע הרשות הערכה לגבי הפסדים כספיים, במידה וידווחו כאלו על ידי הזכיינים, ותבחן את הדרכים להתמודדות עם כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully