וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן צהוב: גשם חזק

רפי מן

7.1.2013 / 11:28

כבכל שנה, כאשר "גנרל חורף" הולם, ומתחיל לרדת שלג, מאמצים הכתבים והעורכים שפה פיוטית. כך קרה גם בפברואר 1950, כאשר השלג ירד אפילו בתל-אביב. רפי מן מדפדף לאחור

מדור שבועי בוואלה! ברנז'ה: ההיסטוריון וחוקר התקשורת ד"ר רפי מן חוזר לכותרות עיתוני העבר, ומגלה שלא הכל היה בהכרח יותר טוב.

נערת תפוזינה, גרסת הדפוס
בעיניים דומעות: איך סוקרו הבחירות לכנסת הראשונה?
והרי הפרסומות: חוזרים לרדיו העברי הראשון

זה היה, כך דווחו העיתונים, החורף הקשה ביותר שידעה הארץ מזה 143 שנים. השלג ירד על פני חלקים נרחבים מהארץ, אפילו בתל-אביב. בחיפה יצאו אנשים לכרמל עם מגלשי סקי, כאלה שהביאו עימם כאשר עלו מארצות הקור. במעריב דווח על התדהמה שאחזה בעולים שהגיעו מפולין על סיפון האוניה "גלילה". "האם הגענו לשוויצריה או לישראל? שאלו למראה ההר המשולג.

כל זה קרה בראשית פברואר 1950. כבישים נחסמו. רכבות נעצרו. ירושלים שוב היתה נצורה. במחלבות תנובה בעיר אזל החלב, ונשלחו משאיות להביא אספקה טרייה מהרפת של הקיבוץ רמת רחל, בדרומה של העיר. הכנסת ביטלה את ישיבותיה. תאזינו לרדיו, ייעץ היושב ראש יוסף שפרינצק לח"כים, שם נודיע מתי יתחדשו הישיבות. כשהחל השלג להפשיר יצאו הנבחרים בשיירה מתל-אביב לבירה בשלושה אוטובוסים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנבחרים באוטובוסים. "מעריב"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרבות שלג ברחוב אלנבי. "חרות"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פלאי הסקי. "על המשמר"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עולים לשוויצריה. "מעריב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הילדים, "הצברים" כלשון העיתונים, חגגו. כאשר משאיות מהצפון הגיעו לפתח תקווה מכוסות שלג הסתערו עליה התושבים כדי להשליך כדורי שלג. אחר כך החל לרדת השלג גם שם, באם המושבות. "היה זה מחזה נדיר ומרהיב עין, כששדות הירק התכסו במעטה לבן", התפייט כתב היומון חרות. "ובייחוד הקסימו הפרדסים כשההדרים כוסו בשכבה גדולה של שלג לבן". החקלאים הוקסמו קצת פחות: נזקי השלג והכפור שבא בעקבותיו היו כבדים.

מזג האוויר הסוער נחת על הארץ בעיצומם של ימי צנע והעלייה הגדולה. העולים החדשים לא יכלו להתחמם בבתי אבן אלא נאלצו להסתפק בצריפים ובפחונים. במקומות רבים התעופפו הצריפים ברוח העזה מעל ראשיהם של הדיירים. במחנה העולים בעין שמר הסתיימה ארוחת הבוקר בחדר האוכל המשותף באסון. הגג המאולתר לא עמד בעומס השלג וקרס על הסועדים. ארבעה נהרגו.

יותר מזל היה לנוסעי מטוס של אל על, "הרצל" בשם שהוענק לו לאחר שהביא ארצה את עצמותיו של חוזה המדינה. בעת הסערה ניסה המטוס להמריא משדה התעופה בלוד בדרכו לרומא, ציריך, פריז ולונדון, אך נאלץ מחמת הסופה לשוב ולנחות, ואז עלה באש. למרבה המזל רק שני נוסעים נשרטו קלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק אצלנו. שלג באיסטנבול. "על המשמר"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכרונותיו של נוסע גרמני. "על המשמר"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שני נוסעים נשרטו. "מעריב"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בגד ים ומטריה. "חרות"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפילו בתל אביב. "על המשמר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר רפי מן הוא היסטוריון וחוקר תקשורת, חבר מערכת כתב העת העין השביעית

למדורו של רפי מן ב"עין השביעית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully