וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן צהוב: ימין ושמאל, דתיים ונשים

רפי מן

19.2.2013 / 12:17

מעשה מרכבת הממשלה נראה מסובך? כך התנהלו הבחירות בארץ ישראל ב-1920, באירוע שעיצב את המפה הפוליטית עד היום. רפי מן מדפדף לאחור

מדור שבועי בוואלה! ברנז'ה: ההיסטוריון וחוקר התקשורת ד"ר רפי מן חוזר לכותרות עיתוני העבר, ומגלה שלא הכל היה בהכרח יותר טוב.

לא רק העיתונאים התלהבו לפני חמישים שנה ממטוסי הסילון
"גנרל חורף" הולם: הכתבים והעורכים מתפייטים
נערת תפוזינה, גרסת הדפוס

מי שמחפש את שורשיה של השיטה הפוליטית, שמולידה כנסת שסועה ורבת מפלגות, וגם מאבקים חריפים בין ימין ושמאל, בין דתיים וחילונים – צריך לחזור במכונת הזמן 93 שנה לאחור. אז, ב-1920, החל הכול. עוד טרם נבחרה "אספת הנבחרים", הגוף המייצג של היישוב, וכבר התחוללו סערות שלא היו מביישות את הפוליטיקה של ימינו.

היה שם, למשל, עימות חריף בין דתיים לחילונים בשאלת זכות ההצבעה לנשים. הרב הראשי אברהם יצחק הכהן קוק התנגד לכך שגם נשים יוכלו להצביע, ובעקבותיו נגררו גם אנשי תנועת המזרחי – ראשי תיבות של המרכז הרוחני, התנועה שעשרות שנים אחר כך תהיה הבסיס להקמת המפד"ל. החרם, כך כתבו ב"הפועל הצעיר" של מפא"י-לעתיד, אינו על זכות הנשים להצביע. הוא משקף את חרדתם של החרדים, שמא אספת הנבחרים כולה תכרסם בכוחם ובמעמד המיוחד שממנו נהנו בימי "היישוב הישן".

הלשון היתה בוטה. "אם אנשי ירושלים ורבניה מתעטפים בטלית של יראת שמיים כדי להאפיל על הפוליטיקה הבלתי טהורה שלהם, הרי אין בזה משום חידוש ואין זה יותר מהמשך של תכסיס ידוע ההולך ונשנה זה דורות ויובלות... זו הפוליטיקה הוותיקנית, שבשעה נשואות העיניים כלפי מעלה ומעמידים פנים כיראי-חטא", כך נכתב ב"הפועל הצעיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכרזת הבחירות. "דואר היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויתורים למען השלום. "דואר היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלוקת כרטיסי הבוחר. "דואר היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לכו אל הבחירות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובת הדתיים לא אחרה לבוא. "מקווים אנו כי הזרמים השמאליים שבתוך הוועד הלאומי יבואו סוף כל סוף לידי הכרה כי אי אפשר לכוף הר כגיגית על היהדות החרדית, ולדרוש ממנה להיכנע לדעותיו והשקפותיו של האגף השמאלי, וישתדל יחד עם היהדות החרדית למצוא את הדרך הישרה והנכונה כדי לאפשר לכל הזרמים לעבוד עבודה הדדית ולהשכין את האחדות הגמורה בתוך כל חלקי היהדות בארץ ישראל".

"דואר היום" עיתונם של אליעזר בן-יהודה ובנו איתמר בן-אב"י פרסם מאמר שבו קרא לוותר על הדרישה לשוויון מגדרי בפוליטיקה הצעירה. "נדרשים ויתורים למען השלום", נכתב בעיתון, שלום בית בציבור היהודי.

בארץ חיו אז פחות מ-80,000 יהודים. כ-20,000 מהם איש הלכו להצביע, ובחרו 314 נציגים מ-19 מפלגות. הגושים המוכרים התגבשו כבר אז: ימין, שמאל, מרכז, עדות המזרח, דתיים. בבחירות הבאות, ב-1945 גדל מספר הסיעות ל-25.
והעימותים לא פסקו לרגע. "דור הולך ודור בא" קראה רחל ינאית, לימים רעיית נשיאה השני של מדינת ישראל, בקולה הרועד בעת שהתכנסה האספה הנבחרת, "והימין - לדור ההולך נחשב הינהו". כך דווח ב"דואר היום", ועל כך הגיב הכותב: "תורו של הימין לא הגיע עדיין ללכת. עודנו דרוש לנו בעבודת בנייננו הלאומי. ואל נא, אם רוצים אתם בשלום, תקפחו את מקומו בסערה בלתי נחוצה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סדר, מתינות, הבנה ומרץ. "דואר היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צירים ותרומות לקרן הקיימת. "דואר היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוצאות ראשונות מהבחירות. "דואר היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר רפי מן הוא היסטוריון וחוקר תקשורת, חבר מערכת כתב העת העין השביעית

למדורו של רפי מן ב"עין השביעית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully