וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי וייס: החוק הזה רוצח את חברת החדשות

אמילי גרינצווייג

18.11.2010 / 11:46

הלוביסטים עשו את שלהם? מרבית חברי ועדת הכלכלה נוקטים בעמדת קשת ורשת, שלא להעמיד את חברת החדשות למכרז. מנכ”ל החברה, אבי וייס, משוכנע שמכרז כזה יביא לפירוקה

דיון ועדת הכלכלה במרכז הירידים בתל אביב היום (חמישי) היה סוער במיוחד. על הפרק עמדה הצעת החוק המתוקנת למעבר מזכיונות לרשיונות, הכוללת דרישה להעמדת מכרז על חברת החדשות של ערוץ 2, בו ייאלצו להתמודד קשת ורשת. שר התקשורת משה כחלון, שאמור להכריע בסוגיה, לא נמצא בדיון.

בסופו של דבר, הוועדה החליטה לדחות את ההכרעה בשאלת עתיד חברת החדשות של ערוץ 2. היו"ר אקוניס ביקש ששר התקשורת יהיה נוכח בישיבה הבאה ויבהיר את עמדתו.

מבוכה קלה נרשמה כשנציגת משרד התקשורת הציגה את נוסח החוק הקורא לפיצול חברת החדשות, תוך שהיא מציינת שבניגוד להצעה, השר דווקא תומך בבעלות משותפת לתקופה של 3 שנים, עד שיעברו לרישיונות. נציגת משרד המשפטים, דנה נויפלד, הודתה שההצעה לא עברה דיון בממשלה וטוענת שיש לראות בה הצעה ממשלתית אך מדווחת שהצעת החוק עברה רק את "הגורמים המקצועים". חברי הכנסת הנוכחים בדיון, לא הסתירו את כעסם על כך. יו"ר הוועדה, אופיר אקוניס, סיכם: "עמדת שר התקשורת כלל לא באה לידי ביטוי ברוח בחוק".

לפני כן, אמר אבי וייס, מנכ"ל חדשות 2: "האם המדינה שמה שקל בכל השנים על חברת החדשות? האם המדינה עזרה בשקל אחד כשחברת החדשות הייתה בגרעון? התשובה היא לא. בהצעה הזאת אומרים שנעשה מכרז בין קשת ורשת על חברת החדשות, הרי אנחנו שלהן כבר 17 שנים. האופציה היחידה שלנו לשרוד היא להמשיך את הבעלות של שניהם. אם עכשיו הם יודעים שרק אחד מהם הוא הבעלים שלנו בעתיד ואנחנו לא רכוש שלהם, הם יפסיקו לשלם יותר מהמחויבות שזה חצי ממה שיש היום. מה הבעיה בהמשך הבעלות? סינדיקציה כזו קיימת במדינות רבות בעולם המערבי. החוק הזה רוצח את חברת החדשות של ערוץ 2".

דנה נויפלד הוסיפה: "אין פה כוונה לפרק את חברת החדשות. הכוונה הייתה לחזק את חברת החדשות ויצירת חדשות. ההצעה היא חלק מהסדר שלם. אם השיטה משתנה, משתנים כללי המשחק. אם אנחנו עוברים לשיטה של רישונות, אין מניעה שבעל הרישיון ישדר באמצעות חברת החדשות שהוא מחזיק בה במאה אחוז. כך עושה ערוץ 10 ואין בכך פגיעה בדמוקרטיה. חדשות במדינת ישראל הן נכס מצליח, החשש שיפסיקו להשקיע בנכס הזה הוא קצת מוזר. מדובר בנכס מניב".

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי: "אתם מתארים סיטואציה מסוכנת. אנחנו נהיה עדים לשתי חברות גדולות שמחזיקות חברת חדשות אחת שמשדרת בשתי החברות החזקות האלה, ואז חברת החדשות של 10 תתנוון. לא מזמן השתחררנו ממונופול לופתני של עיתון אחד ואתם רוצים ליצור מונופול לופתני אחר. אני בטוח שבכל סיטואציה יקנו את חברת החדשות כיוון שהיא חברת חדשת טובה. מבחינת ערוץ 10 חוק הרשיונות הוא סם חיים. אם לא יהיו רישיונות בהקדם, הערוץ לא יוכל להתקיים".

ח"כ שלי יחימוביץ הגיבה לדברי ורשבסקי: "הנוכחות שלך והמכתב שהוצאת השבוע מעציבים אותי מאוד. יש משהו בתקשורת שנקרא סולידריות. למה אתם לא יכולים להביע את אותה סולידריות שחדשות 2 הביעו כלפיכם במהלך המאבק שלכם?".

יחימוביץ פתחה בגילוי נאות על עברה בחברת החדשות והוסיפה: "חברת החדשות שייכת באופן חד משמעי לעולם העיתונות וזאת סוגיה עקרונית. מדובר בעיתון שמנוהל 17 שנה ובהצלחה יתרה. הצרכן שהיה אמור להיות חשוף לערוץ בידורי חשוף לטובת כולנו לקשת רחבה של תכניות חדשות. רוצים לבוא ולקחת את הדבר המוצלח והמתפקד הזה ופשוט להרוס אותו. אין משמעות אחרת לחוק הזה. אם החוק הזה יאושר, באותה שנייה, תתחיל התמקחות על מי יצוד את הטאלנטים. ובמי לא ישקיעו? בתחקירנים, בעבודת השטח, זה הדבר הראשון שייחתך. נישאר עם הפנים ושום עבודת עיתונות מסביב וכך יושמד עיתון חשוב מאוד בישראל. אין דרך שחברת החדשות תינצל מהמהלך הזה. ואז פגענו בעולם העיתונות ובשיח הדמוקרטי בישראל. ההצעה של ח"כ אורון קוסמת לי. אבל קשה לי להאמין שהממשלה תוותר על הדבר הזה. לחילופין אנחנו צריכים לאפשר אחזקה משותפת בחברת החדשות, תחרות לא תעשה טוב לצרכן במקרה הזה".


ח"כ חיים אורון: "האינטרס שלי הוא לא מי יתחרה על כוכב נולד או האח הגדול. האינטרס הציבורי פה הוא החדשות. אין פתרון חוץ מפתרון אחד שמרני – תקפיאו את החוק לשלוש שנים, תקימו ועדת מרדכי 2 שתידון ב2014 על מה שיקרה ב2015. אולי הארץ תפרח, אולי יהיה שלום. במצב הזה אני מבין את ההתלבטות של כחלון. איזו תחרות יש פה אם בסופו של דבר שתי חברות יספקו את החדשות? רצינו, היה פה המון רצון טוב, אבל הגענו לפינה".

חברי הכנסת פלסנר ושמאלוב-ברקוביץ' הביעו עמדות דומות גם כן. פלסנר דיבר על הסכם סינדיקציה והביע חשש מטלוויזיית ביקיני נוסח איטליה. שמאלוב-ברקוביץ הוסיפה: "התחושה שלי היא שלא רוצים לפתוח את שוק התקשורת לתחרות אלא קודם כל לסגור את ערוצי החדשות. ההצעה שלי היא לאפשר אחזקה משותפת בחברת החדשות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully