וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח הרשות השניה 2010: סוגה בשושנים

אמיליגרינצווייג

21.5.2011 / 7:00

באווירה של טפיחה על השכם מסכמת הרשות את שנת 2010 בערוץ 2- שיא של השקעה בסוגה עילית. רק היוצרים מקלקלים את השמחה: "הדו"ח משקף הקלות בלתי סבירות שקיבלו הזכייניות מהרשות"

זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת הוציאו בשנת 2010 235 מיליון שקל על תכניות סוגה עילית בעוד שהיו מחויבות להוציא 225 מיליון שקל, כולל השלמת חוסרים מהעבר, כך עולה מדו"ח הרשות השניה לשנה זו. לדברי הרשות השנייה, מדובר בשנת שיא מבחינת הוצאות הזכייניות על סוגה עילית ביחס לשנים עברו. בשנת 2009 הוצאו 167.8 מיליון שקל ובשלוש השנים שלפני כן הוצאו סכומים נמוכים בצורה משמעותית.

יש לציין כי בשנתיים האחרונות הוחלו על הזכייניות כללי מיקוד הרגולציה המגמישים את אופן השקעת הכספים של הזכייניות, כל עוד מדובר בהשקעה עילית. כך לדוגמה, יכולות הזכייניות להשקיע פחות בדרמה, אך יותר בתוכניות תעודה איכותיות. עד לאחרונה הוכרו התכניות הכלכליות כתכניות תעודה, במסגרת זו הוכרו 145 תכניות של "תוכנית חיסכון" ברשת ו-96 בקשת כתוכניות תעודה. זו השנה הראשונה בה יוצא דו"ח שנתי נפרד לערוץ 2 ודו"ח לערוץ 10.

ועכשיו המספרים

רשת שידרה סך של 255 שעות מסוגה עילית. סך המחויבויות השנתי של הזכיינית עמד על 83.8 מיליון שקל, מתוכן 75.7 להפקה ורכישה שנתית של תוכניות מסוגה עילית, ו-8.1 מיליון לצורך השלמה חוסרי עבר.בפועל הוציאה רשת 90.2 מיליון על הפקת תכניות סוגה עלית והשלימה חוסרי עבר בסך 19.4 מיליון מתוכם - 18.5 על הפקה ורכישה של תכניות תעודה, ו- 0.9 על תכניות דרמה. לרשת חוסר של 4.9 מיליון בהוצאה על סרטי תעודה.

קשת שידרה סך של 310 שעות מסוגה עילית. מחוייבויותיה השנתיות עמדו על 141.1 מיליון שקל, מתוכן 133.6מיליון להפקה ולרכישה של תכניות מסוגה עילית כ – 7.5 מיליון שקל לצורך השלמת חוסרי העבר. בפועל הוכרו לזכיינית 144.9 מיליון שקל להפקת תכניות סוגה עלית. בתוך כך "הושלמו חוסרי עבר בסך של 16 מיליון שקל על תכניות תעודה. יחד עם זאת, לזכיינית יש חוסר של 3.7 מיליון שקלים בדרמה ו – 1.2 בסרטי תעודה.

חיים בסרט

הזכייניות חויבו להשקיע בקולנוע ישראלי סכום של שמונה מיליון שקלים, בחלוקה שווה ביניהן, להפקה של סרטי קולנוע ישראליים. רשת חויבה, על פי תחזית הכנסותיה, להשקיע 4 מיליון שקל, כאשר על פי הסדר שקבעה המועצה חוייבה הזכיינית להשקיע מיליון שקל נוספים בשנה זו. רשת התחייבה במסגרת המכרז לערוץ 2 להשקיע בקולנוע הישראלי בהיקפים גדולים יותר מהנדרש על פי הכללים. בפועל הוצאו כ-3.9 מיליון, אך לא הושלם המיליון הנוסף. בין הסרטים בהם השקיעה רשת : "עג'מי" ו"הדקדוק הפנימי".

קשת, שחוייבה גם היא בהשקעת 4 מיליון שקלים, הוציאה בפועל כ-3.7 מיליון, סכום זה כולל הוצאה בגין הסרטים החדשים שבהם השקיעה קשת במהלך שנת 2010. בין היתר השקיעה הזכיינית ב "ארץ בראשית". בנוסף,הושלם דיווח הזכיינית על הוצאה נוספת משנת 2009 בסך של כ-3.5 מיליון שקל. בשנה זו השקיעה הזכיינית בסרטים "המדריך למהפכה", “לבנון" ו"ציון ואחיו".

חוסרים בהפקות קנויות

מכסת ההפקה המקומית שבה חויבו הזכייניות בשנה זו היא 45% מכלל השידורים.המכסה כולת את שידורי חברת החדשות ובניכוי שידורי הטלוויזיה החינוכית ושידורי הרשות השנייה. הטלוויזיה החינוכית מחויבת ל-50% הפקה מקומית. השלוש עמדו במכסה הנדרשת. רשת

כללי התכניות קובעים ש-65% מכלל ההפקות המקומיות וכן מכלל ההפקות מסוגה עילית חייבות להיות קנויות. בכלל זה לא עמדו הזכייניות. בדו"ח נכתב: "אף שחל שיפור ביחס לשנים עברו, בנושא זה אין עמידה. ינקטו צעדים בהתאם לאחר הדיון במועצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סמירה: מסתמנת עמידה במחוייבויות 2011

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה מסר: "שנת 2010 מבטאת הפנמה של המחויבויות על ידי זכייני ערוץ 2. זוהי שנת שיא מבחינת היקפי העשייה הטלוויזיונית (בעיקר בסוגה עילית). לשם השוואה בשנים הטובות של תקופת המכרז הקודם (שנים 2005-2004) הושקעו כ-80 מיליון שקל סוגה עילית, ואילו ב- 2010 הושקעו 235 מיליון שקל. מגמה זו החלה בשנת 2009, התעצמה ב- 2010 וכבר היום מסתמנת עמידה ב- 2011. זו תוצאה ישירה של פעילות הרשות וצעדי רגולציה שנקטנו לאורך השנים".

מקשת נמסר בתגובה לדו"ח: "גם ב- 2010 , כמו בשנה שקדמה לה עמדה קשת במחויבותיה ואף השלימה חוסרי עבר על פי מתווה הרשות ואף מעבר לכך. משמעות העמידה אינה עניין של מה בכך ואינה עוד שורה בדוח כזה או אחר. מדובר בהשקעה חסרת תקדים עקבית ומתמשכת. בשנת 2010 בלבד השקיעה קשת כ - 150 מיליון שקל בתכניות הסוגה העילית בלבד ולמעלה מ – 300 מיליון שקל הוצאה עבור כלל השידורים. בחמש השנים האחרונות, מתחילת הזיכיון החדש, השקיעה קשת כמיליארד שקלים בהפקות מקור כאשר כחצי מילארד הושקע בסוגה עלית.

"אי אפשר שלא להשוות את נתוני דו"ח 2010 ובדיקת חמש השנים של הרשות, עם ממצאי דוח מבקר המדינה על התנהלות רשות השידור שהתפרסמו אך לפני ימים ספורים. בעוד הערוצים המסחריים מחויבים ברגולציה פרטנית ונוקשה, הערוץ הציבורי, שהציבור מזרים לקופתו 800 מיליון שקל בשנה, משקיע פחות משלושה אחוזים מהכנסותיו בהפקות מקור על אף שמחויב להשקיע לפחות 36%.

מרשת נמסר: "המספרים בדו"ח מדברים בעד עצמם, רשת השקיעה הרבה מעב להתחייבויותיה. בשנתיים האחרונות הושקעו עשרות מיליוני שקלים מעבר למחויבויות ולראייה הצמצום הניכר בחובות העבר של ערוץ 2 בכלל ושל רשת בפרט. דו"ח 2010 הוא תוצאה של המחצית הראשונה של תקופת הזיכיון שבה רשת השקיעה כ-300 מיליון שקל יותר מהמחויבויות. התוצאה הטלוויזיה הטובה ביותר ובית חם ליצירה ישראלית".

היוצרים: "רשת וקשת משדרות הרבה פחות דרמה ותעודה ממה שהתחייבו"

מאיגודי היוצרים נמסר בתגובה לדו"ח: "לצערנו, אנחנו לא יכולים להיות שותפים להתבשמות של הרשות השנייה מנתוני 2009 ו-2010. נתונים אלו משקפים יותר מכל את ההקלות הקיצוניות והבלתי סבירות שקיבלו הזכייניות מהרשות בשנתיים האחרונות, את ההכרה בתכניות אקטואליה כ'סוגה עלית' ואת ההקפאות הפיקטיביות של חלק מהמחויבויות בטוענה של משבר כלכלי. כל אלה הפחיתו את המחויבות האמיתית בכ-40%.

"על כך נוספים כמובן הליך מיקוד הרגולציה, חובות העבר העצומים שטרם הוחזרו במלואם והוגדרו על ידי מבקר המדינה 'פגיעה של ממש' בציבור הצופים, והצפצוף המתמשך עד היום על חובת ההשקעה בהפקה מקומית קנויה. בשורה תחתונה – למן ראשית הזיכיון ועד לימים אלו ממש, רשת וקשת משדרות הרבה פחות דרמה ותעודה ממה שהתחייבו לספק לצופים בתמורה לקבלת הזיכיון והעדפתן על פני גופי שידור אחרים. האחריות לכך מוטלת על הרשות השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully