וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ 9 נגד הוועדה למדרוג: "אוכלוסייה שלמה – כאילו חדלה לראות טלוויזיה"

27.6.2012 / 12:48

בערוץ, המחזיק בזכויות השידור של שליש ממשחקי היורו, זועמים על אופן ייצוג המגזר הרוסי: "לא ניתן להסביר את הירידה החדה בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים"

ערוץ 9, המחזיק בזכויות השידור של שליש ממשחקי היורו, תובע מוועדת המדרוג להקים גוף חיצוני ובלתי תלוי לבדיקת נתוני הוועדה, זאת בעקבות בדיקה שנערכה עבורו והעלתה "כשלים ואי התאמות חד משמעיות בעבודת הוועדה". בשבועות האחרונים טענו בערוץ 9 ובחברת צ'רלטון כי נתוני הצפייה במשחקי היורו, כפי שפרסמה ועדת המדרוג, היו נמוכים משמעותית מהנתונים שבידם. חברת צ'רלטון אף ערכה סקר באמצעות מכון סמית ממנו עלה כי 17% מהאוכלוסייה היהודית צופים במשחקים, בעוד הוועדה פרסמה נתון רייטינג של 10.8% בלבד.

על רקע טענות אלה ערוץ 9 העביר היום תוצאות מחקר בן חצי שנה שנערך עבורו על ידי פרופ' קמיל פוקס וד"ר אלק אפשטיין, וממנו עולה כי בשנתיים האחרונות חל שינוי בלתי מוסבר בנתוני הוועדה המתייחסים לערוץ 9 ולאוכלוסיית העולים דוברי-רוסית, "שאין לו הסבר סביר", כך לפי פוקס. "לא ניתן להסביר את הירידה החדה בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים 18+ לעומת קבוצת הביקורת, אלא בשינוי משמעותי ומובהק סטטיסטית בתת הפאנל של העולים מבריה"מ לשעבר, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאוד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".

"דורשים ועדה או גוף חיצוני שתהיה לו הזכות לניתוח הפאנל"

בערוץ 9 פנו למנהלי הוועדה באמצעות עורכי-דינם וטענו לתת-ייצוג חמור לעולים מברית המועצות שהגיעו לארץ בשבע השנים האחרונות. "לפני כשנתיים, בתחילת עונת שידורי סתיו-חורף 2010, נרשמו תמורות בלתי צפויות ובלתי מוסברות בשיעורי הצפייה המתייחסים לערוץ 9 בפרט, ולאוכלוסיית העולים דוברי רוסית בכלל", נכתב בפנייה. "נתוני הוועדה מצביעים על תמונה מעוותת ובלתי סבירה לפיה אוכלוסיית העולים חדלה כביכול, לפתע פתאום, בחודש אוקטובר 2010, לצפות בשידורי טלוויזיה בכלל וזאת בניגוד לשאר חלקי האוכלוסייה. כל זאת בשעה שלא חלה כל תמורה דמוגרפית, סוציולוגית או אחרת שהייתה יכולה להסביר שינוי דרמטי כזה". על פי המכתב, הפער הבלתי מוסבר בין שיעור הצפייה של קבוצת העולים לבין שיעור הצפייה של כלל האוכלוסייה הוחרף בשנת 2011.

בשיחה עם וואלה! ברנז'ה אומר מנכ"ל ערוץ 9 ליאוניד בלחמן, כי הדרישה להקמת גוף חיצוני חורגת את גבולות הערוץ. "לא מדובר פה על השאלה באיזו תכניות צופים אנשי המגזר הרוסי, האם הם צופים בערוץ 9 או בערוץ 10 – מדובר בניתוח של כל המגזר, קרוב למיליון איש, שהייצוג שלהם מהנתונים נעלם ביום אחד ואנחנו לא מוצאים אותם גם בערוצים אחרים", טוען בלחמן. "נפגשנו עם הוועדה למדרוג כמה פעמים והייתה בנינו חלופה של עשרות מכתבים, הם מכירים היטב את הנושא", הוא מוסיף. "אנחנו דורשים שהם ימנו וועדה או גוף חיצוני שתהיה לו הזכות לניתוח הפאנל של הוועדה, ושיביא לתיקון העיוותים. זו דרישה דרמטית, אולם לא ייתכן שאוכלוסייה שלמה – כאילו חדלה לראות טלוויזיה".

הוועדה למדרוג מפרסמת את נתוני חיתוך האוכלוסייה של אנשי ה-"פיפל מיטר", שיטה המבוססת על מדגם מייצג של פלחי האוכלוסייה השונים. מדובר ב-570 בתי אב המפולחים לפי משפחות ורווקים, דתיים וחילונים, עולים חדשים, ערבים ויהודים וכדומה. לפי נתוני הוועדה קבעה בדיקת ערוץ 9 כי עד אמצע שנת 2010 שיעור הצפייה של האוכלוסיה הרוסית היה, באופן קבוע, גבוה יותר בכ – 5% משיעור הצפייה בקבוצת הביקורת, המייצגת את האוכלוסייה הכללית שאינה דוברת רוסית בישראל. באוקטובר 2010 ירד הפער שבין מדגם העולים לבין קבוצת הביקורת לכדי 3% ובשנת 2011 צנח פעם נוספת והגיע לשיעור נמוך יותר מאשר באוכלוסיה הכללית.

מערוץ 9 נמסר בתגובה: "לא ייתכן שבמשך שנתיים מפרסמת הוועדה מדי בוקר נתונים המבוססים על תוצאות מדגם שאינו מייצג את אוכלוסיית העולים בישראל. אנו דורשים מהוועדה למנות מומחה בלתי תלוי לתיקון הליקויים באופן מיידי".

מוועדת המדרוג נמסר בתגובה: "אין שום חדש בבדיקה. העובדה שבקרב אוכלוסיית בתי העולים בפאנל נרשמה ירידה בסך הצפייה ידועה לנו ונבדקה באמצעים שעומדים לרשותנו, אשר לא הצביעו על בעיה בתקפות הפאנל. כדי להבין את התופעה הזו יש צורך באמצעי מחקר כמותיים ואיכותיים רחבים לאורך זמן, כפי שהוצע לערוץ 9. לצערי ערוץ 9 בחר בדרך מתודולוגית לא נכונה. ההתייחסות שהועברה לנו לוקה בבורות, באי דיוקים ובאי הבנה של תהליך הגיוס לפאנל, ומכאן גם המסקנות המוטעות אליהם מגיעים המחברים. נראה שערוץ 9 לא באמת מחפש את חקר האמת, אלא מנסה לתלות את הירידה בצפייה בו במערכת המדידה (בחזקת הרקדן הטוען כי הרצפה עקומה). לנוכח זאת אין שום הצדקה לבדיקה חיצונית, שממילא מתקיימת באופן שוטף על ידי פרופ' צבי גילולה מהאוניברסיטה העברית. כך או כך הם יכולים להציג בקשתם למליאת הוועדה וזו תדון בה כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully