וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרור פויר על פרשת מנחם בן: "לא התרשמתי שיש כאן פגיעה ממשית בחופש העיתונות"

23.7.2012 / 13:31

לדבריו, "מדובר בצעד מסריח, אבל אנחנו לא יכולים להתערב במהלך כזה, שהוא ניהולי במהותו". מארגני ההפגנות מול "קול ישראל": "ארגון העיתונאים מפספס את המטרה שלו, ובגדול"

ההפגנות שנערכו היום (שני) ואתמול מול משרדי קול ישראל נגד צירופו של מנחם בן להגשת תכניתה של קרן נויבך "סדר יום", חיממו את השטח גם על רקע נושא אחר הבוער בחודשים האחרונים - הסולידריות במאבקי העיתונאים – זאת על רקע היעדרות בולטת של אנשי ארגון העיתונאים החדש מההפגנות והיעדר תמיכה פומבית גם ברשת. טענה זו הושמעה יותר ויותר בימים האחרונים מצד אישים שהובילו את המחאה נגד שילוב מגיש אורח ב"סדר יום". אחרי דיון סוער הוחלט בארגון כי כל אחד מהחברים יפעל על פי צו מצפונו מבלי שתצא החלטה רשמית של הארגון בנושא – אולם אנשי הארגון, כאמור, בחרו שלא לקחת חלק.

"המאבק פה הוא לא נגד מנחם בן, מדובר במאבק עקרוני-עיתונאי", אומר לוואלה! ברנז'ה אחד ממארגני ההפגנות שנערכו מול אולפני קול ישראל. "אם ארגון העיתונאים חרט על דגלו לטפל בסוגיות עיתונאיות – הוא מפספס את המטרה שלו בגדול. אני זוכר את דרור פויר אומר שהעיתונאים מוחלשים והפה שלהם מושתק – יש כאן מקרה קלאסי. הם צריכים להוציא החוצה את העיתונאים ולגבש מחנה סביב הדבר הזה", אומר הגורם, שהוסיף כי קרן נויבך הייתה בעד הקמת ארגון העיתונאים, אולם התנגדה לחבירה להסתדרות בראשות עופר עיני.

"זה מקומם גם ברמה האישית, דרור פויר הולך לכל הפגנה, ממש מכתת רגליו – הוא ושאר האנשים שמובילים את הארגון. אנחנו לא מבקשים שיניפו שלטים, אבל לפחות שיבואו להביע הזדהות או תמיכה אישית. בטח שלא ייצאו נגד המחאה באופן פומבי".

ובהתייחסות לאמירות פומביות, הכוונה היא לטוויטר. לינוי בר גפן, הנמנית על תומכי הארגון מאז הקמתו, טענה אמש ברשת החברתית כי במקרה נויבך-בן קיימת התנגשות ערכים. "להגן על בן התימהוני העלוב יהיה מביך. אך מה יקרה אם יבקש כחבר ארגון הגנה משפטית? האם על הארגון לסרב?", העלתה בר גפן את הסוגיה והוסיפה כי יש "להיזהר לפני שדורשים מארגון לצאת נגד חבריו". בר גפן אמרה כי מנחם בן הוא "אדם שהארגון מחויב להגן עליו אלא במצב שעבר על החוק או על כללי האתיקה". בתוך כך, להפגנות שנערכו בשעות המוקדמות של שידור התכנית מול אולפני רשת ב' הגיעו מספר מצומצם של אנשים ללא, כאמור, נציגי הארגון.

"לא כל החוכמה מצויה אצל ראשי הארגון"

"ארגון עיתונאים בלי חופש ביטוי משול לאיגוד משתמשי אינטרנט בלי חיבור לרשת", אומר לוואלה! ברנז'ה אסף פרץ, לשעבר מנכ"ל איגוד הבמאים והתסריטאים ומיוזמי ההפגנות מול אולפני רשת ב'. "מי שלא מבין שחזית המאבק בהשתקה היא כרגע התכנית 'סדר יום', לוקה בקריאת המציאות. לשמחתי, לא כל החוכמה מצויה אצל ראשי הארגון וכבר בוקר שני ברציפות יש מספיק אזרחים שמוכנים לצעוק גם את צעקתם. אני מאמין שיתעשתו ויצטרפו להפגנה הקרובה".

בארגון העיתונאים מספרים, כי היו ויכוחים עקרוניים קשים סביב השאלה האם לתמוך באופן רשמי במחאה של חבריהם נגד רשות השידור בגין פגיעה בחופש העיתונות, או שמא אין זה מקומו של ארגון עובדים להצטרף למחאה על החלטה ניהולית. כך או כך, דרור פויר אומר כי הסיבה להימנעות בהשתתפות לא מגיעה מתחושת אינפלציה בפעילותו הציבורית של הארגון, המנהל בימים אלה מאבק נגד פיטורי עובדים בערוץ 10, בעיתון מעריב ובחדשות המקומיות. "הדבר האחרון שאנחנו מפחדים ממנו זה עוד חזית", אומר פויר בשם הארגון, ומסביר את עמדתו האישית. "אני, כאדם פרטי, חתמתי על העצומה נגד המהלך של מנהלי רשות השידור ושיתפתי אותה בפייסבוק שלי והבעתי תמיכה. ברמה האישית - אני שם, אבל כארגון לא הצלחנו להגיע להסכמה אפילו לא חצי גורפת שזה סיפור שנדרשת בו התערבות של ארגון מקצועי".

"אנחנו לא יכולים להתערב במהלך כזה, שהוא ניהולי במהותו. נסכים שמדובר בצעד מסריח, אבל לא התרשמתי שיש כאן פגיעה ממשית בחופש העיתונות. תחשוב על מצב הפוך – אם לקלמן ליבקסינד ברדיו 'גלי ישראל' יוסיפו בשם האיזון את דפני ליף, גם אז נצטרך להתערב? ולהפגין נגד המהלך? לא הגענו להסכמה סביב זה".

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה לדברים: "ארגון העיתונאים מצר על הפגיעה בעיתונאית קרן נויבך ועל התנהלותה של רשות השידור בעניין. הארגון קיים מספר דיונים בנושא, ונתגלעה בין החברים מחלוקת בנוגע לסוגיה העקרונית - האם צירופו של מנחם בן כמגיש לצד קרן נויבך מהווה פגיעה בחופש העיתונות או שמא שיקול לגיטימי של עורך ראשי (גם אם מדובר בשיקול מוטעה או בביצוע לא ראוי). בעקבות כך הוחלט שכל חבר יפעל על פי צו מצפונו מבלי שתצא אמירה גורפת מטעם הארגון. שוב להבהיר: בכל הקשור לסוגיות של מאבק על חופש העיתונות אין מבחינתנו לחברות (או אי חברות) בארגון שום משמעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully