וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי כנסת דורשים לכנס את ועדת הכלכלה לדון בסוגיית ערוץ 10

21.8.2012 / 19:17

ח"כ כבל ושי: "איננו יכולים להשלים עם מצב בו יוותר בישראל ערוץ מסחרי בודד". מנגד, ח"כ אורלב אמר היום כי "הפגיעה החמורה בדמוקרטיה היא שבעלי זיכיון מקבלים דבר במרמה"

חברי הכנסת נחמן שי (קדימה) ואיתן כבל (העבודה) ממשיכים להתייצב לצד ערוץ 10 במאמציו לשכנע את מקבלי ההחלטות לקבל את הסדר פריסת התשלומים אותו הוא מציע – הסדר שימנע את חילוט הערבויות שלו בעוד פחות משבועיים. חילוט הערבויות של הערוץ, על סך 45 מיליון שקלים, כבר הביאו את דירקטוריון הערוץ להכין את ההנהלה לקיצוץ מידי של 50 מיליון שקלים בתקציב.

שני חברי הכנסת פנו היום בנפרד ליו"ר ועדת הכלכלה חבר הכנסת כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) וביקשו ממנו לכנס את הוועדה לדיון דחוף בהחלטת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו לחלט את הערבויות לטובת חובו של הערוץ למשרד האוצר בגין דמי זיכיון ותמלוגים. "מדובר במכה כספית-כלכלית קשה ביותר שתפגע באופן אנוש בתקשורת המסחרית במדינת ישראל", כתב שי במכתבו. "אני מבקש כי תכנס בדחיפות את וועדת הכלכלה על מנת שתיתן דעתה על המשמעות הציבורית העמוקה של מהלך כזה. הדמוקרטיה הישראלית זקוקה לתקשורת מגוונת, אמיצה ויציבה. מן הראוי שוועדת הכלכלה ברשותך תתגייס למאמץ זה".

"עלינו למצוא פיתרון קבוע שלא ייאלץ אותנו לחזור ולדון בנושא בכל פעם מחדש. ערוץ 10 הוא ערוץ חשוב בנוף הטלוויזיה בישראל וחשוב למצות את כל האלטרנטיבות בטרם גוזרים עליו גזר דין מוות", כתב כבל בפנייתו לשאמה-הכהן. "איננו יכולים להשלים עם מצב בו יוותר בישראל ערוץ מסחרי בודד ובוודאי שאיננו יכולים להשלים עם מצב בו מעל ל-150 עובדים יכנסו למעגל האבטלה. בכוחינו למנוע מצב זה כפי שעשינו בעבר. כמובן שהערוץ יצטרך לשלם את חובותיו, אך אני בטוח שאם נפעיל שכל ישר נמצא את הדרך בה יוכל לעשות זאת מבלי שסכנת סגירה מיידית תרבוץ לפתחו מדיי מספר חודשים", דברי כבל.

"אם לא תהיה הצעת חוק ממשלתית, לא יקרה שום דבר מעשי"

אולם, גורמים בכנסת מטילים ספק רב כי תהיה תועלת כלשהי בפניות ליו"ר ועדת הכלכלה, אשר דנה כמה פעמים במצבו של הערוץ – אולם ללא כל החלטה אופרטיבית שהועילה למצבו. "אם לא תהיה הצעת חוק ממשלתית, לא יקרה שום דבר מעשי", אומר הערב לוואלה! ברנז'ה גורם בכנסת. "נחמן שי ואיתן כבל הגישו שניהם הצעת חוק שניסתה לסייע לערוץ 10 (הכוונה היא להצעת החוק להמרת חובותיו של ערוץ 10 למדינה בחובות תוכן, ד.א.) וההצעה הזו אפילו לא הגיעה לוועדה אלא נפלה בוועדת השרים לחקיקה ונחלה כישלון".

כנסת ישראל נמצאת בימים אלה בחופשה מרוכזת ממנה היא חוזרת בעוד שבוע. פגרת הכנסת מסתיימת רק אחרי החגים, ודיוני ועדת הכלכלה מתחדשים רק בשבוע השני של חודש ספטמבר – אחרי המועד לחילוט ערבויות הערוץ שנקבע ל-2 בספטמבר.

"אי אפשר להחזיק את המדינה בגרון ולאנוס אותה"

מטבע הדברים, לא כל חברי הכנסת ממהרים להתייצב לצד עובדי ערוץ 10 במאבקם על מקום העבודה ועל גוף תקשורת העומד בפני סגירה. חבר הכנסת זבולון אורלב (הבית היהודי-מפד"ל), חבר ועדת הכספים של הכנסת, אמר היום כי "הפגיעה החמורה בדמוקרטיה היא שבעלי הזיכיון מקבלים דבר במרמה כשהם אינם עומדים בהתחייבויות שלהם".

"אני שולל את המצב שבזמן המכרז על הערוץ מגישי ההצעה מבטיחים הרים וגבעות הן מבחינת תכנים והיתכנות כספית, ולאחר קבלת הזכיון מתחילה שחיקה ואי עמידה בהתחייבויות, כשמנהליו ועובדיו מהלכים אימים שאם לא ינתנו להם הקלות הערוץ יסגר", אמר היום אורלב בראיון לאתר "סרוגים". הוא הוסיף כי "אי אפשר להחזיק את המדינה בגרון ולאנוס אותה לשנות את תנאי הזכיון תחת האיום על סגירת הערוץ, כדי לקבל ויתורים כספיים".

גורם בערוץ 10 אמר היום לוואלה! ברנז'ה כי בניגוד לדבריו של אורלב, הערוץ אינו מבקש וויתורים כספיים אלא פריסה של החוב. "אינני רואה הבדלים מהותיים בין ערוץ 10 לבין ערוץ 2. הם למעשה במידה רבה מהווים כפילים, ולכן אינני רואה באופן עקרוני פגיעה בדמוקרטיה, אם ערוץ 10 יחליט להיסגר, קולו ימשיך להישמע בערוץ 2", כך דברי אורלב.

איגודי היוצרים: "סכנה חמורה לחופש הביטוי ולחופש היצירה"

ובתוך כך גם איגודי היוצרים בטלוויזיה ובקולנוע מתייצבים לצדו של הערוץ. "כפי שהודענו בפומבי לא פעם ולא פעמיים בעבר, איגודי היוצרים סבורים שעל הערוץ לעמוד בכל חובותיו. חוב הוא חוב, חוק הוא חוק, וכפי שנלחמנו אך לפני שנים אחדות על כך שהערוץ יעמוד בכל חובותיו ליצירה, כך עליו לעמוד גם בחובותיו האחרים", הצהירו היום באיגוד. "אלא שאפשר וחובה להגשים באופן מלא את העיקרון החשוב הזה מבלי להביא לסגירת הערוץ. ישראל לא משופעת בערוצי טלוויזיה. סגירה של אחד מתוך שלושת ערוצי הברואדקאסט היחידים שפועלים כאן תפגע קשות ביצירה המקורית על המסך, שלא לדבר על יציאתם לאבטלה של מאות ויותר עובדים, שמועסקים על ידי ערוץ 10 באופן ישיר ועקיף. לא ייתכן שישראל תישאר עם מונופול של ערוץ מסחרי אחד בתוספת ערוץ ציבורי שבקושי מתפקד. זוהי סכנה חמורה לחופש הביטוי ולחופש היצירה".

"ישנן מספר הצעות מעשיות לפתרון המשבר, שבמסגרתן ימשיך הערוץ לשדר תוך מילוי כל מחויבויות התוכן שלו ובמקביל ישלם את כל חובותיו האחרים בפריסה כזו או אחרת. מה שנחוצים כרגע הם רצון טוב ונכונות ליישם את הפתרון, מצד בעלי הערוץ ובעיקר מצד הדרג השלטוני. הדעת לא סובלת שאנשי עסקים שהתנפחו על חשבון הציבור זוכים לתספורות חוב מפנקות, בזמן שערוץ שנועד לשרת את הציבור ואת היצירה המקורית עומד לנפוח את נשמתו. הדעת לא רוצה אפילו לדמיין ששיקולי נקמנות מצד מי מהפוליטיקאים הם שגורמים למצב הזה", כך איגוד היוצרים.

עוד בנושא:
עופר עיני לעובדי ערוץ 10: "אל תקבלו את מכתבי הפיטורים"
בדרך לסכסוך עבודה? דירקטוריון ערוץ 10 יורה על פיטורי 150 עובדים
ערוץ 10: 56% מהעובדים מרוויחים פחות מ-8,000 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully