וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

”מה זה 'התחייב להציע'? ומה אם הוא יציע 2,000 שקל פחות?”

21.9.2012 / 13:21

הרוחות במעריב סוערות, גם בקרב המעטים שלהם אולי תישאר עבודה. גורם בעיתון: "ההתחייבות של בן צבי עלולה להתברר תוך חודשים ככזו שמטרתה הייתה לשכנע את ביהמ"ש לאשר העסקה"

משפט המפתח שאמר אתמול שלמה בן צבי לוועד עובדי מעריב, "אני נכנס לעיתון בחיל וברעדה" – יכול לסכם בסוף השבוע הזה את תחושותיהם של שני הצדדים. הפגישה הראשונה שנערכה עם המו"ל החדש-המסתמן לא הותירה בעובדי מעריב תחושה שיש עדיין בעל בית, כזה שמחזיק בתשובות לגבי עתידם התעסוקתי. בחיל וברעדה הם יפתחו ביום ראשון שבוע חדש שבו יעלו השאלות הקריטיות באמת: כיצד יתבצעו השינויים המבניים בעיתון ובאילו שלבים, איך יוחלט מי מבין 300 העובדים יקבל ממנו הצעת עבודה, ומה יעלה בגורל 1,350 העובדים המפוטרים, אשר עדיין מנסים להבין לאן נעלמו שליש מכספי הפנסיה - ולהם הובטח "להתחשב ולסייע בקליטתם".

הפגנת עובדי מעריב. נמרוד סונדרס
"השאלה מי ימשיך להוציא את העיתון הזה, היא השאלה". עובדי מעריב, השבוע/נמרוד סונדרס

הבקשה להקפאת ההליכים שהוגשה אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב חשפה נתונים מדויקים על אודות מספרם של האנשים שמחכים לתשובות הללו. 1,750 עובדים בסך הכל, זה הנתון העובדתי, והוא לא כולל עשרות רבות של פרילאנסרים ועובדים מזדמנים. בחברת ההפצה של העיתון "גל הפצה" עובדים כ-950 עובדים, ובבית הדפוס בבת-ים עובדים לפי ההערכות עוד כ-200. לפי הנתונים הללו, במעריב עובדים כ-600 עיתונאים ואנשי מנהלה. מתוך הנחה שבן צבי יציע עבודה ל-400 מהם וההצעות הללו אכן ייצאו לפועל, המשמעות היא כי פיטוריהם של כ-200 מהם כבר הובטחו. מטעמו של בן-צבי הציגו השבוע נתונים קצת אחרים. אחד ממקורביו אמר לוואלה! ברנז'ה לאחר חתימת העסקה כי "בן צבי מתחייב להמשיך ולהעסיק בזמן הקרוב לפחות שמונים אחוז מהעובדים, יותר מ-1,400 איש, שזה כולל את אנשי הדפוס וההפצה".

המקורב לא התייחס לשאלה מה יעלה בגורלם במידה ויוחלט על העברת הדפסת העיתון לבית הדפוס של קבוצת הארץ, שם מדפיס בן צבי את "מקור ראשון", או כיצד יוחלט על מי מעובדי המנהלה והמערכת ימשיך לעבוד בעיתון החדש.

הדברים הללו ככל הנראה יתבררו בשבוע הקרוב. "ברור שבן צבי יצטרך עיתונאים ואנשי מנהלה, וזה גם משהו שהוא הדגיש בפגישה איתו – שהוא מתכוון להמשיך ולהוציא את העיתון, שהוא לא מבצע את העסקה הזו מטעמים אחרים חוץ מלעשות עיתונות וזה שהוא אומר את זה בבירור זו כבר התקדמות", אומר גורם בכיר במעריב. לדבריו, "השאלה לגבי מי ימשיך ויוציא את העיתון הזה - היא השאלה שמעסיקה כרגע את כולם".

שלמה בן צבי, מול מקור ראשון בכנס אילת לעיתונות 2011, נובמבר 2011. ברני ארדוב
"שלא נראה עוד חצי שנה עוד הליך פיטורים". בן צבי/ברני ארדוב

"לעגן ההתחייבות בהסכם קיבוצי"

מבלי לדעת מי העיתונאים שיקבלו הצעה מבן צבי ומתוכם אלה שיחליטו לקחת אותה, ניסו העובדים אתמול (חמישי) לקבל מבן צבי הבטחה שההתחייבות שלו להציע תעסוקה היא לא בלוף, ולעגן התחייבות כזו בהסכם קיבוצי. התחייבות כזו לא ניתנה, ועל כן הוגדרה הפגישה ככזו שהסתיימה ללא תוצאות. "ההתחייבות של בן צבי לאי. די. בי. לפיה הוא יציע למאות עובדים לעבוד בעיתון החדש יכולה בפועל להתברר תוך מספר חודשים ככזו שאין בה כל כוונה אמיתית – וכל מטרתה הייתה לשכנע את בית המשפט ושאר הרשויות לאשר את העסקה", אומר גורם בוועד עובדי מעריב.

"אנחנו רוצים לוודא שכוונותיו של בן צבי הן בתום לב ואמיתיות ושהוא באמת מתכוון להעסיק את האנשים הללו ולתת להם פרנסה. להבטיח להם שכר הוגן וזכויות סוציאליות – ושלא נראה בעוד חצי שנה שוב הליך של פיטורי כל העובדים הישנים אחרי שמעריב כולו כבר יהיה בידיו. אחרי כל הטלטלות שעברו בשנים האחרונות עובדי מעריב, הגיע הזמן שיהיה להם הסכם קיבוצי שיבטיח שהם לא יהיו נתונים כל פעם לגחמותיו של עורך ראשי או מו"ל כזה או אחר".

איש העסקים נוחי דנקנר בהילולה אצל הרב איפרגן, הרנטגן, יולי 2011. שי מכלוף
"אם לנמרודי היו חובות, הם נקנו על ידי נוחי". דנקנר/שי מכלוף

ההערכות: לא מעט יחליטו לפרוש מרצון

רבים מעובדי מעריב הביעו לקראת סוף השבוע ספק בכך שבן צבי, בדומה למו"לים אחרים בשוק התקשורת הישראלי, יסכים לעגן את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי. ברור בשלב הזה כי עוד לפני שיגיעו הצעות העבודה – לא מעטים יחליטו לפרוש מרצון. אחת מעובדות מערכת העיתון תיארה הבוקר את מעמדה כך: "מה זה 'התחייב להציע'? אין לי מושג לפי מה הוא יחליט למי הוא מציע עבודה – אבל האם הוא יציע לי את אותה משרה? ואם כן, מה אם הוא יציע לי אלפיים שקל פחות במשכורת? ואם הוא יציע את אותה משרה ואת אותה משכורת אבל אני אצטרך לעבור לירושלים? בכל מקרה תהיה כאן הרעה בתנאי העבודה". בהקשר זה יש לציין כי ההערכות בשלב הזה הן כי בחצי השנה הקרובה לפחות לא ייעשו שינויים מרחיקי לכת במעריב, כמו העברת המערכת לירושלים.

נוכחות משטרתית מחוץ לבית מעריב. יותם רונן
"בכל מקרה תהיה הרעה". משטרה בהזמנת ההנהלה, השבוע בבית מעריב/יותם רונן

"מקווה שנמרודי יתרום גם הוא את חלקו"

סוגיה נוספת ובוערת לא פחות היא סוגיית הפיצויים. בן צבי קונה את מעריב ללא החובות שלו לספקים, נושים או עובדים, ואם להתמקד באלה האחרונים – החברה חייבת להם יותר מ-95 מיליון שקלים. מהנתונים שהוגשו לבית המשפט עולה כי יותר ממחצית הסכום, 53.5 מיליון הינו בגין השלמת פיצויים והיתר הוא חובות על הודעה מוקדמת, פדיון ימי חופשה, דמי הבראה ושאר התחייבויות שוטפות כגון השלמות שכר. בהפגנה שנערכה אתמול הופנתה האצבע בנושא הזה בעיקר לבעל השליטה היוצא נוחי דנקנר, אולם גם לבעלים הקודמים של מעריב עופר נמרודי. הבוקר התייחס דנקנר לדברים דרך דוברו רני רהב.

"דסק"ש וקבוצת אי.די.בי לא יקבלו אף לא אגורה מעסקת מכירת מעריב לאיש העסקים שלמה בן צבי. כל תמורה שתתקבל מעסקה זו תלך לקופת העיתון, כלומר לשמירת זכויות העובדים ולהחזר חובות, והוא הדין לגבי התמורה מעסקה נוספת למכירת בית הדפוס של העיתון בעיר בת ים", הוא ביקש להבהיר הבוקר מטעם חברת האחזקות. רהב העביר גם דברים מטעמו של דנקנר השוהה בימים אלה מחוץ לגבולות ישראל. "אני מאמין, שיחד עם העסקה למכירת בית הדפוס, יהיה פתרון לכספי העובדים. אבל אם אחרי שתי העסקאות הללו עדיין יישאר פער בכספים שמגיעים לעובדים - אני אמליץ לדירקטוריון דסק"ש להעביר לעובדי מעריב את החלק היחסי שלנו ואני מקווה ששותפנו במעריב (הכוונה לעופר נמרודי המחזיק כיום בכ-27% ממניות מעריב באמצעות 'הכשרת הישוב', ד.א.) יתרום גם הוא את חלקו". עובדי מעריב טוענים כי אם לנמרודי יש חובות כלפיהם – אלה נקנו על ידי דנקנר, ולכן התשובה הזו לא מספקת אותם. מול בתיהם של השניים הם יקיימו, השבוע, משמרות מחאה.

עוד בנושא:
אחרי רכישת בן צבי - לאן הולך מעריב?
מעריב: לא מדובר רק בתהליך טכנולוגי אלא אסטרטגי – וזה החלק המסובך
אז איפה באמת נמצא הכסף של עובדי מעריב?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully