וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורת רוח בקרב עובדי הארץ: "ההשבתה הייתה מחטף"

4.10.2012 / 18:20

היום שאחרי השביתה: במסדרונות העיתון מתרבות התלונות על האופן שבו ניהל הוועד את המערכה. גורם בכיר: "מה האסטרטגיה בדיוק? זה היה נשק יום הדין ובזבזו אותו ללא שום הישג"

השבתת הארץ ודה מרקר אתמול שמנעה את הדפסת העיתונים הבוקר הדהדה במשך כל היום, כצפוי, במסדרונות המערכות. ואולם, לצד תחושת ההישגיות הצפויה אל מול ההנהלה בלטו היום בעיקר תחושות של מורת רוח מצד המתנגדים למהלך שכעת - אחרי שמה שקיבל את הכינוי "נשק יום הדין" הופעל – מתחילים להגביר את הקולות. במרכז עמדו תלונות על האופן שבו ניהל הוועד את המערכה, הערכות בדבר פילוג בין עובדי הארץ ודה מרקר בעקבות ההצבעה, וטענות על כך שלא מוצו אפשרויות כגון גישור עם ההנהלה.

אתמול, בסיום כינוס העובדים הם התבקשו להצביע מי בעד השבתה ומי נגד. כיוון שדסק החדשות היה מלא התבקשו העובדים להתחלק לשתי קבוצות בקצות החדר. במקום שררה אווירה של פילוג, למרות שרוב עובדי הארץ, המספר המדויק הוא 572, לא נכחו במקום. מהסיבה הזו יש מי שרואה בהחלטה מחטף. "ההחלטה להשבית את העיתון התקבלה על ידי פחות ממחצית העובדים, הרוב בכלל לא הגיעו", אומר לוואלה! ברנז'ה גורם בכיר עיתון שהצביע נגד. "ההצבעה הזו נקבעה מהיום להיום, לא היו הסעות לאנשים מירושלים, לא כולם היו מעודכנים ולא הייתה לכולם אפשרות להביע את דעתם. מדובר היה במחטף – וזה מכעיס", אומר הגורם.

הטענה למחטף עלתה גם בשיחות בין העובדים לבין עצמם. בקבוצת הפייסבוק של עובדי הארץ, אשר סגורה לאנשים שאינם עובדי העיתון, כתבה עורכת בכירה בקבוצה כי יש תחושה שהוועד אינו מייצג את העובדים. "היה מחטף", היא קבעה. "ביום הקודם הוכרזה שביתה, ורק מאוחר יותר הובהר שצריך להצביע על ההחלטה. כתוצאה מכך היו עובדים שחשבו שמוטב לא לסגת מהאיום כי זה יצטייר כחולשה בפני ההנהלה וכל ההתנהלות הייתה לא הוגנת מהבחינה הזו – מרבית מהעובדים מרגישים שהוועד לא מייצג אותם נאמנה". גדעון לוי אמר לעובדים אתמול כי הדעות בתוך הוועד "הן מונוליטיות" ולשביתה אליה הוביל מתנגדים גם עיתונאים בכירים אחרים כמו אלון עידן, גילי כהן, דפנה מאור, שלומי ברזל, ברק רביד, עמוס הראל, מיכאל הנדלזלץ, ויניב קובוביץ'. לאחר שהוחלט על השבתת העיתונים כתב באותה קבוצת פייסבוק חיים לוינסון, גם הוא ממתנגדי השביתה, כי בכוונתו להצטרף לוועד בדיוק מהסיבה הזו.

"דהרו כמו סוסים עיוורים אלי השביתה"

גורם בכיר אחר בעיתון, שלא נכח בהצבעה אולם גם הוא מתנגד להשבתה, אומר היום כי הוא ואנשים כמותו הכו היום על חטא. "עד שלא הוחלט להשבית את העיתון רוב המתנגדים לוועד לא חשבו שיש מקום להתנגד באופן פעיל, אבל רק עכשיו מבינים איזה נזק הם יכולים לעשות ועושה רושם כי ההרכב שלו הולך להשתנות ממש בקרוב", הוא מספר. "יש להם אמנם תמיכה רחבה בקרב מעמד הבסיס של העיתון שבלעדיהם אי אפשר להוציא אותו, אבל גם שם נשמעו היום כבר קולות שונים. הרי הם דהרו כמו סוסים עיוורים אלי השביתה. מה האסטרטגיה בדיוק? הנהלה לא התקפלה אז מה נעשה – נשבית שבוע? נשבית שבועיים? לוועד אין תשובה. זה היה נשק יום הדין ובזבזו אותו ללא שום הישג. אנחנו לא חברת חשמל שיכולה פשוט להשבית את השאלטר".

"רוב המתנגדים לשביתה הם מהארץ, ורוב התומכים מדה מרקר"

לצד הביקורת על הוועד, מצביע אחד מכתבי הארץ – גם הוא ממתנגדי השביתה, על התפלגות ההצבעה אתמול. "רוב המתנגדים לשביתה היו ממערכת הארץ, ורוב התומכים הם ממערכת דה מרקר", הוא קובע, ומסביר: "הקיצוץ בהארץ נעשה בשנים האחרונות בצורה הדרגתית, ולכן הקיצוץ הנוכחי פוגע בו פחות. מנהלי דה מרקר לעומת זאת לא קיצצו כמעט שום דבר ולכן הם עומדים בפני קיצוץ חד. צעדי ההתייעלות היו צריכים להתחיל שם כבר מזמן אבל הם ניסו לדחות את הקץ וצריכים עכשיו במכת חרב אחת לעשות קיצוץ מאוד גדול וכואב".

בתשובה לשאלה האם הוא לא מקבל את העובדה כי ההחלטה התקבלה בהליך דמוקרטי, הוא עונה: "כשאתה כותב 'העובדים החליטו על השבתה' – צריך לבאר את המשפט הזה, אין כאן תמימות דעים מוחלטת, ממש לא. יש חשיבות לחלוקה הפנימית בתוך הקבוצה".

"שוקן יעדיף לסגור את הבסטה מאשר להיגרר אחרי ועד עובדים"

גורם בכיר אחר בעיתון מספר היום כי בישיבת ההנהלה שהייתה ביום שלישי דיבר עמוס שוקן במילים קשות על כוונתו לבצע צעק רדיקלי בעיתון, וכי רוח הדברים שכתב במכתבו אתמול על סגירת העיתון המודפס במכתב – הם יותר מאשר איום. "הוא לא ייתן שכל יומיים תהייה שביתה, ואם הוא יסגור את העיתון יאבדו את מקום עבודתם יותר ממאה אנשים המתוכננים להיות מפוטרים כעת", אומר הגורם.

"זה לא ניסיון להפחיד – הוא לא רק מבלף. מי שלא מבין את זה כנראה שממש לא מכיר את עמוס שוקן. כשזה מגיע לניהול העיתון ויחסי העבודה האיש הזה הזה רציני במאה אחוז, הוא יעדיף לסגור את הבסטה מאשר להיגרר אחרי ועד עובדים שמשבית לו את העיתון".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

ועד העובדים: "המתלוננים מכים על חטא על שלא לקחו חלק בהחלטות"

מוועד עובדי הארץ נמסר בתגובה לדברים: "ועד עיתונאי הארץ גאה בהתנהלות המשתפת והדמוקרטית שלו. מהרגע הראשון של המאבק התקיימו אסיפות עובדים רבות, וכל התכנסות, החלטה ועדכון נשלחו במייל ובפייסבוק לעיתונאים ושלטים נתלו במערכת. אתמול הובאה להצבעה החלטה קשה על השבתת העיתון. בקרב עובדי הארץ דה מרקר אכן שוררים חילוקי דעות לגבי האופן שבו יש לנהוג בתגובה לכוונתה של ההנהלה לפטר כחמישית מעובדי העיתון. ואולם, שום מחטף לא בוצע אתמול באסיפת העובדים. הוועד הסביר לעובדים מדוע הגיע למסקנה כי יש לשבות, ולאחר מכן התקיים דיון ממושך ומעמיק שבו ניתנה במה לכל הדעות ולדוברים רבים, חלקם נראו לראשונה באסיפות הוועד וחלקם עורכים בכירים שפיטרו השנה עיתונאים".

"בהצבעות קודמות הצביע הרוב בעד מתן מנדט לוועד להשבית את העיתון. לוועד אין ברירה אלא להסתמך על אותם עובדים שבחרו להגיע לאסיפות ולהצביע. אתמול נרשמה נוכחות שיא לעומת כל האסיפות הקודמות, שמעולם לא הוטל ספק בלגיטימיות שלהן. בתום הדיון התקיימה הצבעה, ובה שני שלישים מהנוכחים תמכו בהשבתה".

עוד נמסר מהוועד כי: "ייתכן שאתמול הפנימו רבים כי יש ועד דמוקרטי בהארץ, והם מכים על חטא על כך שלא לקחו חלק בקבלת ההחלטות. מהרגע הראשון הזמנו רבים להצטרף לוועד - רק שאיש לא הצטרף - ומעולם לא חסמנו כל דיון. אנו מזמינים את כל העובדים להשתתף בדמוקרטיה של עיתונאי הארץ דה מרקר, וכחלק ממנה אנחנו מקבלים ברצינות, בהקשבה ובלב פתוח גם ביקורת עלינו".

"נטען ששביתה היא "נשק יום הדין". אנחנו סבורים שפיטורי כחמישית מהעובדים מהווים פגיעה אנושה מספיק בעובדי העיתון כדי שהיא תצדיק את השימוש בכלי הזה, שהוא זכות יסוד של עובדים בכל חברה דמוקרטית. ההחלטה התקבלה רק לאחר חודשים ארוכים שבהם שבהן סירבה ההנהלה לכל מו"מ או הצעות פשרה בנוגע להיקף הפיטורים ולהצעות חילופיות שהעלינו והיא התקבלה ברוב של העובדים שנכחו באסיפה אתמול באופן דמוקרטי לחלוטין", לשון התגובה.

טרם התקבלה תגובת הארץ לדברים.

עוד בנושא:
גדעון לוי: "שביתה צריכה להיות המהלך האחרון"
אהוד עין גיל: "צריך לזעזע את ההנהלה"
עובדי הארץ הכריעו: מחר לא ייצא העיתון; אתרי הקבוצה יושבתו עד חצות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully