וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: 7 שנות מאסר נגזרו על איל ההון ליאוניד נבזלין

24.6.2013 / 13:46

בהליך אשר התקיים בהיעדרו, מצא בית המשפט במוסקבה את אחד מבעלי עיתון "הארץ" וחברת הנפט "יוקוס", אשם ברכישה בלתי חוקית של מניות במסגרת פעילות חברות נפט

בית המשפט במוסקבה מצא את איש העסקים איל ההון ליאוניד נבזלין, מבעלי עיתון "הארץ" וחברת הנפט "יוקוס", אשם ברכישה בלתי חוקית של מניות במסגרת פעילות חברות נפט. ההליך המשפטי התקיים בהיעדרו, שכן הוא אינו חי ברוסיה מזה כעשור ונמצא ברשימת מבוקשים למעצר. התביעה דרשה לגזור על נבזלין שבע שנות מאסר, זאת בנוסף למאסר-עולם שכבר נגזר עליו בהיעדרו באשמת רצח וניסיון לרצח.

לפי כתב התביעה בשנת 1998 לקח לעצמו נבזלין, יחד עם קבוצה מאורגנת, 38% ממניות החברות 'טומסקנפט', מפעל 'אצ'ינסקי' וחברות נוספות, אשר הוכנסו על ידי הפדרציה הרוסית אל קבוצת 'חברת הנפט המזרחית', בסכום של יותר מ-3 מיליארדי רובלים. בתיק הזה הורשעו בעלי המניות העיקריים של 'יוקוס', מיכאיל חודורקובסקי, פלטון לבדב ומנהל חברת 'יוקוס EP' רמיל בורגנוב.

"דוחים בשאט נפש את גזר הדין האבסורדי"

נבזלין היה מראשוני היזמים הצעירים של פעילות עסקית ברוסיה, ששיאה היה חברת הנפט "יוקוס". במקביל לפעילותו העסקית, כיהן בתפקידים ציבוריים שונים, ובין השאר שימש כסגן המנהל הכללי של סוכנות הידיעות "טאס", וכן כנשיא הקונגרס היהודי הרוסי. בשנת 2003 עזב את רוסיה ועבר לישראל, לאחר שבכירי "יוקוס" והחברה עצמה הפכו להיות, לטענתם, יעד רדיפה של השלטונות הרוסיים. בהיעדרו, עמד למשפט פלילי בגין האשמות של קשירת קשר לרצח, והורשע בשנת 2008. הממשלה הרוסית אף ביקשה את הסגרתו מישראל – אולם משרד המשפטים התנגד וקבע שכל הראיות אינן קבילות.

בישראל עסק נבזלין בפעילות פילנתרופית נרחבת, ומכהן כיום כיו"ר חבר הנאמנים הבינלאומי של בית התפוצות, וכחבר במוסדות העליונים של הסוכנות היהודית, קרן היסוד, אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית. לפני כשנה הוא הצטרף כשותף לעיתון "הארץ" ולמועצת המנהלים, לאחר שרכש 20% ממניות החברה לפי שווי חברה של 700 מיליון שקלים לאחר ההנפקה. מוסקבה ביקשה מישראל את הסגרתו, אך משרד המשפטים בישראל התנגד לכך וקבע שכל הראיות נגדו אינן קבילות.

רני רהב, דוברו של ליאוניד נבזלין מסר בתגובה: "אנו דוחים בשאט נפש את גזר הדין האבסורדי. התנהגות חוקית לחלוטין של חברת יוקוס בעסקה משנת 1998 הוכרזה על ידי השופט כפשע. מר נבזלין לא היה מעורב באותה עסקה, אבל עובדה זו לא הפריעה לשופט להרשיעו. גזר הדין מוכיח כי בית המשפט ברוסיה משמש כתיאטרון בובות של הנשיא פוטין וחוליה נוספת בשרשרת של מסע הרדיפה הפוליטית השיטתית של הקרמלין נגד מר נבזלין ומר מיכאל חודורקובסקי הבעלים של חברת יוקוס, אשר הוכר זה מכבר על ידי ארגון אמנסטי כאסיר מצפון".

עוד הוסיף רהב כי "מטרת הרדיפה הנ"ל להצדיק את השתלטות הקרמלין על חברת הנפט יוקוס וחיסולה, נוכח תביעת ענק שהוגשה בשם יוקוס ומנהליה למוסד לבוררות בינלאומית בהאג נגד השלטונות ברוסיה. גזר הדין לא הפתיע אותנו, אבל אנו בטוחים שבעולם כולו מבינים היום יותר מתמיד את דרכו של המשטר ברוסיה בראשותו של פוטין להכפיש ולהעניש בכל דרך חפים מפשע, כשכל 'עוונותיהם' מתבטאים בקידום הכלכלה הרוסית וחופש הביטוי במדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully