וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן מרציאנו: המסמר האחרון בארון המתים של ה"טאלנט"?

איך קרה שיונית לוי, הנחשבת למותג המזוהה ביותר עם חדשות 2, נעלמה מהמסך ונתוני הצפייה של המהדורה לא רק שלא ירדו אלא גם עלו. ולמה התקשורת דווקא מרוויחה מזה? דעה

הסערה שהיכתה בסוף השבוע שעבר בירושלים ובצפון, הייתה שעתן היפה של חברות החדשות של הערוצים המסחריים, בראשן זו של חדשות 2 בהגשת קרן מרציאנו ודני קושמרו.

כמעט כל צופה שלישי בעל מכשיר טלוויזיה בבית (מתוך אלו שהיו מחוברים לחשמל, כלומר) בחר לצפות במהדורות המרכזיות בימי חמישי ושבת, ו"אולפן שישי" כבש שיא רייטינג חדש של כל הזמנים. גם תדמיתית, עובדי החברה - חלקם נצורים למעלה מיממה באולפנים בנווה אילן - הובילו לצד עובדי חדשות 10 את סדר היום התקשורתי ואת הקו התקיף כלפי חברת החשמל והיערכות הממשלה לאתגר.

רק דמות אחת הייתה חסרה שם - יונית לוי, אשר בעשור האחרון, למרות תיוגה השמאלני בציבור, עמדה במילון של חברת החדשות תחת ערכים כמו "מגנט רייטינג" או "מגה טאלנט". דווקא היעדרותה של לוי, הנמצאת בחופשת לידה מזה מספר שבועות, מאפשרת הצצה לתהליך שהחל הרבה לפניה - זה בו איבד הטאלנט, גם זה החדשותי, הרבה מכוחו, או נכון יותר - מהביטחון שלא ניתן להחליפו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצא את ההבדלים, גם ברייטינג. מרציאנו ולוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מותה של הפרדיגמה

לוי לא לבד. חששות רבים ליוו את הנהלת ערוץ 10 סביב עזיבתו של שרון גל שהיה מזוהה כל כך עם המותג שייסד - "לילה כלכלי" - אחד מעוגני הרייטינג הבולטים של הערוץ. על פי שרון גל עצמו, הם גם היו אלו שהפכו אותה לטראומטית כל כך והזינו את גל השמועות על התנהגותו לכאורה. החששות היו כמובן מעריקה למתחרים ומאובדן הפופולריות לרצועה, אולי היחידה, שניפקה באופן קבוע נתוני צפייה מרשימים.

וראו איזה פלא, חצי שנה אחרי, עם מגיש חדש - גדי סוקניק שמו, אשר על פי גורם בכיר בתעשייה מרוויח כמחצית ממה שהרוויח קודמו ואשר נעדר לחלוטין מהמסך בחמש השנים האחרונות, נתוני הצפייה בתוכנית לא רק שלא יורדים, אלא - בוודאי לשביעות רצון ההנהלה - לעיתים אף דווקא עולים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נכנס לנעליים. סוקניק/מערכת וואלה!, צילום מסך

דמעות רבות זרמו גם בערבי הפרידה האמוציונליים ממיקי חיימוביץ' ואחריה יעקב אילון - אשר הובאו כזכור לערוץ בעלות שכר אשר על פי הפרסומים נגעה במיליון שקלים לשנה. החששות מירידה הדרגתית במיצובה של חדשות 10 והחששות מירידה ברייטינג - כמו במקרים קודמים, התבדו, וכיום מניבה תמר איש שלום לבדה נתונים גבוהים משניהם יחד, בוודאי גבוהים יותר ממוצע הפריים טיים בערוץ, בעלות שכר נמוכה בהרבה.

התזה הרווחת בתעשיית החדשות גרסה לאורך השנים כי איכות המגיש חשובה, אך חשובה ממנו העקביות - תחת הנחת היסוד כי הצופים נצמדים למשדרי החדשות בגלל תחושת הביטחון שמקנה להם המגיש, או המגישה. ובכן, התזה הזו קיבלה בחודשים האחרונים מכה קשה בכנף.

אושרת קוטלר.
פחות כוח. קוטלר

שוק של קונים

למכה שקיבל המונח "טאלנט" קדם כמובן תהליך ארוך, והוא לא אירע ביום אחד. בין היתר, ניצבו על ציר הזמן המשבר הכלכלי בענף סביב המחאה החברתית של 2011 וכניסתם של אתרי האינטרנט דוגמת וואלה! ו-ynet למגרש שידורי הטלוויזיה והאולפנים, וריבוי הערוצים. גם פרשיות ההטרדות המיניות לכאורה, לא תרמו לו. בסיטואציה החדשה שנוצרה, באופן טבעי, התלות בטאלנט זה או אחר קטנה. בלחץ התקציבי בו מצויות היום זכייניות הטלוויזיה, המחזיקות גם בחברות החדשות, לא בטוח שמדובר בחיסרון.

במילים אחרות, שווה להיות אופטימיים, או כפי שאומר גורם בכיר בתעשייה: "בבורסת המחירים, השוק הוא שוק של קונים ולא של מוכרים. הכוח עבר לגופי השידור ולמנכ"לי החדשות שכיום נותרו בלי תירוצים, וביכולתם להגיד לעצמם בביטחון שהם לא הולכים להוריד את המכנסיים בפני אף אחד. כך התקציב יתחלק באופן הוגן יותר גם עם שאר עובדי החברה. במצב בו הענף נמצא כיום, מדובר בברכה".

אותו גורם מוסיף, עם קריצה למקרי ההתפרצות של אושרת קוטלר, וההטרדות המיניות לכאורה של עמנואל רוזן: "זה נכון שטאלנט גרוע פוגע בתוכנית, אבל כשיש תלות גדולה, יש עריצות. לא לכל טאלנט יש אופי נוח ויכולת לשים את האגו בצד. גם טאלנטים צריכים לזכור שהתוכנית היא לא שלהם, אלא של הגוף המשדר ושל חברת ההפקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully