וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידיעות אחרונות מוותר במאבק לסיוע ממשלתי

אורה קורן

31.5.2007 / 8:51

בקשת העיתון למענק בסך 33.5 מ' שקל מהתמ"ת להקמת בית דפוס בגליל, נדחתה. העיתון עתר לבג"ץ ואח"כ משך העתירה מחשש שתידחה

חברת דפוס ידיעות תקשורת, המדפיסה את העיתון "ידיעות אחרונות", משכה אתמול את עתירתה לבג"ץ, לחייב את מרכז ההשקעות ומשרד התמ"ת לנמק מדוע לא ידונו בבקשתה לאישור השקעה בפארק התעשייה בר לב שבגליל במסלול מענקים. מדובר בהשקעה שבוצעה לפני כמה שנים, והבקשה לגביה נדחתה בכמה דיונים בתמ"ת, חרף ניסיונותיו של שר התמ"ת אז, אהוד אולמרט, לקדמה. מאמציו של אולמרט נמשכו, אף שדרגים מקצועיים בתמ"ת הבהירו כי ההשקעה אינה עומדת בתנאי הסף של חוק עידוד השקעות הון.

משיכת העתירה נעשתה לאחר שבית המשפט העליון, בראשות הנשיאה דורית בייניש, התכנס לדון בעתירה ורמז לבא כוח החברה, עו"ד חגי גיל, כי העתירה צפויה להידחות. "בעקבות הערת בית המשפט על רקע המצב החוקי, משך בא כוח העותרת את עתירתו, והיא נמחקה ללא צו הוצאות", נכתב בסיכום הדיון שנערך אתמול בבג"ץ.

כך הגיע לסיומו אחד המהלכים בתחום הבעייתי שעניינו הקשר בין הון לשלטון. התברר כי גם העיתון הנפוץ במדינה, בבעלות נוני מוזס, שהשפעתו הפוליטית והכלכלית רבת עוצמה, ושר בכיר, המקורב לראש ממשלה חזק באותה תקופה, לא הצליחו להביס מערכת משפט מקצועית ופקידות עקשנית הרואה עצמה שומרת הקופה הציבורית.

מנהל מרכז ההשקעות לשעבר, שמואל מרדכי, שהיה האיש שבלם את מרבית ניסיונותיו של אולמרט לאשר ל"ידיעות אחרונות" את תוכנית ההשקעה בצפון. מרדכי, שמנע לחצים נוספים של אולמרט למתן הטבות שלא לפי חוק עידוד השקעות הון, לאנשי עסקים, הועבר מתפקידו בתקופתו של אולמרט ומונה למפקח על היהלומים. עם זאת, גם מחליפו, חזי צאיג, שנכנס לתפקידו בפברואר 2005 לא הסכים לאשר את התוכנית. אולמרט הגיב על חשיפת קשריו עם "ידיעות אחרונות" ב-TheMarker לפני שבוע, ואמר כי פעל לצמצום הביורוקרטיה, וכי ימשיך לפעול למען הציבור.

סיפור ההשקעה החל בנובמבר 2000, בעת שחברת דפוס ידיעות תקשורת הגישה למרכז ההשקעות בקשה לאישור השקעה להקמת בית דפוס חדיש בפארק התעשייה בר לב שבגליל. ההשקעה תוכננה להסתכם ב-139.5 מיליון שקל. מכיוון שהאזור מזכה משקיעים ב-25% מענק ממשלתי מהשקעתם, היקף המענק אמור היה להיות 33.5 מיליון שקל.

ב-8 באפריל הפך הבנק את מסקנתו המקורית, וקבע כי אם יתממשו הנחות היזמים, ייהפך הפרויקט לכדאי למשק. ההנחות כפי שפירטה החברה כללו הבטחת תעסוקה ישירה ל-175 עובדים. ב-23 במאי 2004 התקיימה במרכז ההשקעות ישיבה עם נציגי החברה, מרכז ההשקעות והחטיבה המקצועית. בישיבה הובהר כי עמדת מרכז ההשקעות היא לא לתמוך בהשקעה שאינה כוללת יצוא. למרות זאת, ביקשו נציגי החברה יום לאחר מכן לדון בבקשה.

במכתב הבקשה ציינו נציגי החברה כי בסקר החדש של הבנק לפיתוח התעשייה נקבע כי ההשקעה תניב למשק תרומה של 43 מיליון דולר. מול מכתב זה שיגר אגף התקציבים במשרד האוצר מכתב משלו, אשר מלבד הנתונים שנכללו בו הוא הפתיע בנמען שאליו שוגר, מנכ"ל התמ"ת, רענן דינור, יד ימינו של אולמרט מימיהם בעיריית ירושלים.

ב-18 ביולי 2005 נדונה הבקשה במרכז ההשקעות והוסרה מסדר היום בנימוק שאינה עומדת בתנאי היצוא; הודעה על כך נמסרה לחברה באוגוסט 2005, ובעקבותיה הגישה החברה בג"ץ. תשובת המדינה כללה קביעה, ולפיה העתירה נגועה בשיהוי כבד המצדיק את דחייתה על הסף, וכי החוק יחייב ממילא את מרכז ההשקעות לדחות את בקשת ההשקעה, מכיוון שאין עמה יצוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully