וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת המטרידה על "הירוקים"

איל דץ

24.10.2008 / 11:28

בין ההודעות לעיתונות והמאמרים הלוחמניים של פאר ויסנר לבין פעילותו בשטח יש פער רב. רק עיתונאים מעטים וערניים לא נופלים בפח

בעולם הפרסום ישנו מונח בשם "GreenWash". הכוונה היא ל"טיוח ירוק", כלומר מצב שבו ארגונים מציגים מטעמים שיווקיים פעולות שווא שנעשו כביכול למען איכות הסביבה, זאת במטרה ליצור לעצמם או למוצר שהם משווקות תדמית ירוקה. על פי רוב, מקובל לייחס את המהלכים הללו לחברות מסחריות שמבקשות לשפר את דימויין הציבורי. אלא שמספר ארגונים סביבתיים טוענים כי זה בדיוק מה שעושה בישראל תנועת "הירוקים" ומי שמכהן כיושב הראש שלה (וכסגן ראש עיריית ת"א) פאר ויסנר. לטענתם, "הירוקים" וויסנר מזוהים אמנם כגוף הירוק המרכזי בפוליטיקה הארצית והמקומית, אך פעילותם אינה תואמת את תדמיתם.

בדיקה של וואלה! חדשות מגלה כי בתוקף תפקידו כחבר במועצת העיר ת"א לא פעל תמיד ויסנר בהתאם לאינטרס הסביבתי, ובהזדמנות אחת לפחות פירסם טור אישי בתקשורת שהעמדות שהובעו בו עמדו בסתירה להצבעתו. הסיקור השטחי של התקשורת בנושאים סביבתיים מביא לכך שלעיתים זוכים "הירוקים" לקרדיט על מאבקים וניצחונות שכלל לא היו שותפים להם. רק עיתונאים ערניים בודדים, חלקם בעלי מודעות סביבתית ערה, הצליחו לחשוף את הפער בין יחסי הציבור לבין המציאות.

אז נסתדר בלי התרומה של סמי עופר, או שלא?

אחד מהנושאים המרכזיים שבהם עוסק סרטו של מיקי רוזנטל על האחים עופר, "שיטת השקשוקה", הוא פרשת מוזיאון ת"א. בשנת 2005 הציע המיליארדר סמי עופר לראש עיריית ת"א רון חולדאי, לתרום 20 מיליון דולר לבנייה של חלק מאגף חדש למוזיאון תל-אביב, שהוא גוף ציבורי. בתמורה דרש עופר שהמוזיאון ישנה את שמו ויקרא מעתה "מוזיאון תל אביב על שם סמי ואביבה עופר". בנוסף, דרש עופר זכויות בטאבו על הקרקע שעליה יושב המוזיאון. מועצת עיריית תל אביב אישרה את ההסכם עם עופר, כאשר רק ארבעה חברי מועצה הצביעו נגד (לוינטל, וירשובסקי, מסלאוי, הרץ). פאר ויסנר היה אחד מהתומכים בהסכם (ראו פרוטוקול בלינק המצורף). בהצבעה מוקדמת על האפשרות לעכב את ההסכם במטרה למצוא תורם אחר, נמנע ויסנר.

בעקבות אישור ההסכם קמה מחאה ציבורית רחבה ובסופו של דבר החליט סמי עופר לבטל את תרומתו ולהעביר אותה למוזיאון באנגליה. התמיכה של ויסנר בהסכם עם עופר לא מנעה ממנו לפרסם מאמר ב"גלובס" (10/4/2008) בו הוא תוקף בחריפות את סמי עופר . "אנחנו נסתדר גם בלי התרומה שלך סמי עופר" כותב ויסנר, "הנה, ראה, מוזיאון תל-אביב ממשיך בפעילותו בלי ששמך מתנוסס עליו ואף מורחב בימים אלה בלי ששמך מוטבע עליו. כי בכסף לא קונים אותנו." מי שפישפש בארכיונים של עיריית תל אביב הוא יואב לרמן, שחשף בבלוג "עוד בלוג תל אביבי" את התנהלותו של ויסנר בפרשת עופר.

מי יציל את אוסישקין?

המחאה נגד הריסת אולם הספורט אוסישקין זכתה לחשיפה תקשורתית רחבת היקף. בשלב מסוים אף הידרדר המאבק של אוהדי הפועל ת"א נגד הריסת האולם לאיומים של ממש נגד ראש העיר רון חולדאי ונגד חברי המועצה שתמכו בהריסה. בשלב מסוים החליט ויסנר, שתמך והצביע בעד הריסת אוסישקין, לשנות את דעתו. לקול צהלותיהם של מתנגדי ההריסה ושל המקומונים הצטרף ויסנר למאבק נגד הריסת אוסישקין, אף כי הוא כבר הוכרע והיה מנוגד לעמדת ארגוני איכות הסביבה (זאת בשל הכוונה להקים במקום שטח ירוק). ויסנר פרסם באמצעי התקשורת טורים המסבירים את החלטתו והתוודה כי החליט לשנות את דעתו.

ראש העירייה, רון חולדאי, אמר על המהפך שעבר ויסנר בישיבת המועצה שעסקה באוסישקין: "נפלאות דרכי האל. אותו איש שדיבר כאן לפני (באותה ישיבת מועצה מתוקשרת שבה הביע ויסנר את התנגדותו להריסה, א.ד) הוא זה שהבטיח כי הוא יהיה הראשון על הדחפור שיהרוס את אוסישקין". לזכותו של ויסנר ייאמר כי בעקבות החלטתו להתנגד להריסת אוסישקין נלקחו סמכויותיו כסגן ראש עיר לתקופה של 3 חודשים (כולל משכורתו), אולם אלו הוחזרו לו בהמשך.

רק עיתונאי אחד סירב לשאת את ויסנר על כתפיו. היה זה אביב לביא, שבטורו במעריב "לא עוצר בירוק" (1/8/08) אמנם שיבח בתחילה את ויסנר על פועלו נגד הריסת האולם אך אז נזכר, לדבריו, "בפרט קטן, אך מטריד: ויסנר הוא סגן ראש עיריית תל אביב. לא איש אופוזיציה, לא מיעוט במועצת העיר - מספר שתיים, וכל משך המאבק העקרוני הזה, שבו העירייה שהוא עומד כמעט בראשה נהגה באטימות ציבורית, הוא לא שקל לרגע להניח את המפתחות, לעשות מעשה, לנסות באמת למנוע מחולדאי לגרום נזק בלתי הפיך". לביא טען כי ויסנר, במקום לנקוט צעד משמעותי כמו התפטרות, "בחר להשתלב בטרנד ההולך ותופס תאוצה בקרב פוליטיקאים ישראלים, וניגש לכתוב מאמר פרשנות חוצב להבות בעיתון".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

עוצרים את טירוף המגדלים?

"הירוקים - כי צריך לעצור את טירוף המגדלים", מספר לנו קמפיין הבחירות הנוכחי של הירוקים. "לא למגדלים בכיכר המדינה", מזדעק יו"ר המפלגה ויסנר, ומרכז את עיקר המאבק התקשורתי של המפלגה נגד התוכנית לבניית שלושה גורדי שחקים בכיכר המדינה. התקשורת משתפת כמובן פעולה. כמעט אף אחד לא טרח ולבדוק בפרוטוקולים (שמופיעים באתר העירייה) ולגלות כי אותו ויסנר היה שותף בהיותו סגן ראש עיריית ת"א, בישיבת ועדת המשנה לתכנון ולבנייה שהתקיימה ביוני 2007 ושבה הוחלט על אישור ההקמה של אותם מגדלים. ויסנר טען כי "הישיבה הנ"ל לא דנה כלל ועיקר בנושא בניית המגדלים בכיכר המדינה, אלא עסקה בהמרת שטחי מסחר למגורים", אם כי די להעיף מבט בפרוטוקול כדי ללמוד שבאותה ישיבה כן דובר על מגדלים. בנוסף טען ויסנר כי באותה ישיבה הוא כלל לא תמך בהקמת המגדלים, אלא שויסנר גם לא התנגד באותה ישיבה להקמת המגדלים.

המקומון "ידיעות תל אביב" פרסם ב-8/10/08 כתבה בנושא, אך שבוע לאחר מכן הופיע טור בעיתון שבו מסר את גרסתו למה שהתרחש באותה ישיבת תכנון. סגן ראש עיריית תל אביב, דורון ספיר, שנכח בישיבה, אמר לוואלה! חדשות כי הוא כלל לא זוכר שויסנר התנגד למגדלים. "בכל מקרה, במידה וויסנר היה מתנגד באותה ישיבה היה אמור הדבר להירשם בפרוטוקול". ספיר אף טוען שהמאבק שמנהל ויסנר נגד המגדלים אינו רלוונטי. "המגדלים בכיכר המדינה אושרו כבר לפני חמש שנים. ויסנר פשוט רוכב על הגל של ההתנגדות הציבורית למגדלים".

לאן נעלם קופמן?

"רון קופמן מצטרף לירוקים", בישרה ההודעה לעיתונות, והכריזה כי עיתונאי הספורט מתכוון לרוץ למועצת עיריית ת"א מטעם הירוקים. שילוב של סלבס ומוניציפליות הוא תמיד חומר טוב, והכתבים הנלהבים מיהרו לפרסם ידיעה, מבלי לטרוח ולברר האם מדובר בדברי אמת. אתר האינטרנט של מעריב, nrg, היה היחיד שגילה את הבלוף. "נכון שאני נפגשתי עם ויסנר ואמרתי לו כל מיני דברים" סיפר כוכב "יציע העיתונות" לכתבת האתר . "אבל אני שוב חוזר על מה שכבר אמרתי: אני לא מצטרף לירוקים, אני לא אצטרף לירוקים ואני לא מתכוון לרוץ לעיריית תל אביב. זהו". הפרסום השגוי עורר מבוכה בקרב "הירוקים", אך הם לא פרסמו הודעת תיקון.

מי עצר את ספדיה?

אחד הניצחונות הגדולים בשנים האחרונות של הארגונים הירוקים הוא עצירת תוכנית ספדיה. אם תוכנית זו הייתה מתממשת, היו מוקמים כ-20 אלף יחידות דיור בשני אתרים ממערב לירושלים, הר חרת ורכס לבן, ובאזור היו נבנים כחצי מיליון מטרים רבועים של אזורי מסחר ותעסוקה ומערכת תשתיות, במחיר של פגיעה קשה בסביבה. כמעט כל כלי תקשורת שדיווח על הניצחון הזדרז לפרסם את תגובת יו"ר ארגון "הירוקים", פאר ויסנר. בפועל, המאבק לביטול התוכנית הובל בעיקר על-ידי החברה להגנת הטבע ועל ידי הח"כ לשעבר עמרי שרון. ויסנר ומפלגתו לא נטלו בו חלק.

גילי סופר, עורך האתר "הסביבה" ועיתונאי שמסקר שנים רבות את תחום איכות הסביבה בארץ, טוען כי אין זו הפעם הראשונה שויסנר וחבריו דוחפים עצמם למאבקים ירוקים, למרות שבפועל הם כלל לא נוטלים בהם חלק. "ברגע שהוועדה לתכנון ובניה קיבלה את החלטתה, שיגרו "הירוקים" הודעה לעיתונאים על הניצחון ובאופן מחוכם מבלי לציין זאת בכלל, נטלו קרדיט כאילו הם היו שותפים לעצירת התוכנית".

תגובתו של פאר ויסנר

על סמי עופר: "לא תמכתי בהקמתו של מוזיאון תל אביב על שמו של סמי עופר. אמשיך לפרסם טורים נגד כל אחד מבעלי ההון על אף קשרים של רבים מהם עם התקשורת הישראלית".

על אוסישקין: "בהבדל מפוליטיקאים רבים אשר מתקשים להודות בטעות , במקרה הנוכחי, בעקבות הזמן שעבר מקבלת ההחלטה על הריסת אוסשקין ועד ההריסה בפועל, חשבתי לנכון שמן הראוי קודם להריסת אולם אוסשקין לבנות אולם חלופי על שטח שברשותה של עיריית תל-אביב יפו בדרום העיר במכללת יפו ורק אחר כך להרוס את האולם. בכלי תקשורת רבים פורסמו הפעולות שבהן נקטתי לכל אורך המאבק, אשר הביאו לפיטורי מתפקידי למשך שלושה חודשים, תוך נטילת משכורתי והסמכויות בנושאים הסביבתיים בתל אביב, שבהם הנני מטפל יום יום, שעה שעה. אם זו לא הקרבה אישית, יואיל הכתב לומר לי מה היא כן".

על המגדלים: "הטענה כי הצבעתי בעד מגדלים בכיכר המדינה בתל אביב לא היתה ולא נבראה והיא המצאה של בעלי אינטרסים פוליטיים , אשר אינם בקיאים ככל הנראה בענייני תיכנון ובנייה. בנושא זה המסמכים הכתובים שחור על גבי לבן מדברים בעד עצמם ואין כאן מקום לפרשנויות של בעלי אינטרסים או גורמים אחרים. צריך רק לדעת לקרוא את הנאמר בהם".

"ישיבת ועדת המשנה לתכנון ובנייה בישיבתה ב-27.6.2007 לא דנה כלל ועיקר בנושא בניית המגדלים בכיכר המדינה, אלא עסקה בהמרת שטחי מסחר למגורים. כמי שדגל ודוגל גם היום כי על הכיכר להישאר כסנטרל פארק של תל אביב ללא בניני מגורים וללא שטחי מסחר על אחת כמה וכמה. על כן הטענה כי בעבר הייתי בעד הקמת המגדלים הינה שקרית מכל יסוד. לא רק שהתנגדתי ואני מתנגד לבניית המגדלים, אני הבאתי מספר שטחים חלופיים הנמצאים ברשותה של עיריית תל-אביב יפו להקמת יחידות הדיור אשר על פי התוכניות אמורות היו לקום על כיכר המדינה".

"האלטרנטיבה אותה אני מציע כפיצוי אפשרי לבעלי הקרקע: בניית 300 יחידות דיור במתחם בבלי, תוכנית 1770 א' אשר בבעלות עיריית תל-אביב-יפו ,מגדל "בית אלה" במע"ר הצפוני, המיועד למגורים ולמשרדים - בבעלות עיריית תל-אביב-יפו 12.000 מ"ר מתוך 36.000 מ"ר המאושרים לבנייה. בניית 300 יחידות דיור במתחם השוק הסיטונאי שבבעלות העירייה".

"התנגדותי להקמת המגדלים בכיכר המדינה אינה נעשית ממניעים כלכליים אלא כולה מתוך אמונה בנושא. הירוקים בתל אביב הם היחידים הנאבקים כבר שנים נגד מגדלים בעיר תל אביב וכיכר המדינה לא היה המאבק הראשון. קדמו לו מאבקים על מגדל נווה צדק, מאבק על מגדל ברמז-ארלוזורוב (שטח ציבורי), מאבק נגד מגדל אסותא ואחרים. בכולם נלחמתי נגד טירוף המגדלים בתל אביב. הירוקים בתל אביב ראו כל העת את טובתו של המרקם העירוני בתל אביב ולא שינו את דעתם בנושא בסנטימטר אחד. כל טענה אחרת היא שקרית, אינה מתבססת על עובדות ומושמעת מפיהם של מי שלא נכחו בישיבת ועדה מקומית בחייהם. אני וחברי בירוקים נמשיך לעשות להפסקת טירוף המגדלים בתל אביב ונתייצב בפני כל תושב אשר יהיה מעוניין להצטרף למאבק שהוא למען העיר תל אביב – יפו ותושביה.


על קופמן: "רון קופמן הביע את נכונותו להצטרף למפלגת הירוקים ולרוץ מטעמה בתל אביב, לאחר מספר פגישות שהתקיימו עימו בנושא, שבהן הוצגה לו חוות דעת בנושא של אגדות העיתונאים, חלקן אף תועדו תקשורתית - זאת עקב הכרותו עם פאר ויסנר בימיו ככתב "תחנה מרכזית" לפני כמה שנים והערכה הדדית. קופמן הביע נכונות לקדם את נושא הספורט העממי בתל אביב במסגרת המערכה הפוליטית. עקב כך יצאה הודעה בנושא לתקשורת. לצערנו, לאחר שהופעלו על קופמן לחצים שונים ממערכות תקשורת בהן הוא מועסק (102 FM וערוץ הספורט) בחר קופמן לקחת צעד לאחור ולא לקפוץ למערכה המוניציפלית. אנחנו מצרים על כך, אך מכבדים את החלטתו. הירוקים ימשיכו לשתף פעולה עם קופמן".

על תוכנית ספדיה: "הדמוקרטיה במדינת ישראל מאפשרת לכל אזרח בכלל ופוליטקאי להגיב, לברך, לתקוף החלטה כזו או אחרת בכל נושא שיהיה. כיושב ראש מפלגת הירוקים, אשר מתמודדת בימים אלה ב-30 רשויות מקומיות, אמשיך לברך על כל מאבק שמתרחש למען הסביבה בישראל. אינני רואה בכך כל פסול. האם במאבקים שאנו ניהלנו במרינה בחיפה, הפרויקט געש על הים , בסגירת תחנת רידנג, במאבק נגד הקמת עיר הבה"דים, עתירת הירוקים נגד הקמת תחנת כוח פחמית באשקלון, מאבק הירוקים נגד מפוחי העלים בתל אביב ועוד לא נשמע קולם של מברכים מהתנועה הסביבתית ומהפולטיקאים הירוקים בכנסת ישראל? האם אז נשמעה טענה כנגד המברכים?"

"לצערי, נסמך שוב הכתב על בליל של הסתה ולא על עובדות אשר מצביעות כי הירוקים טענו, כביכול, שהם האחראים על עצירת תוכנית ספדי. בניגוד למי שכל תשומת ליבו מופנית למריבה על קרדיטים, מפלגת הירוקים מברכת על הצטרפותו של כל אדם למאבקים הסביבתיים. הירוקים זה לא כת ולא דת והיא עסוקה בעשייה רצינית ולא בליבוי אש מיותרת, אשר רק פוגעת במי שעושים באמת למען הסביבה ולא במי שמרעילים את העושים למען הסביבה ובכך מזהמים אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully