וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנרת-זמורה ביתן מונעת תחרות?

עינב שיף

5.5.2009 / 21:55

בעולם הספרות מרימים גבה נוכח שיתוף הפעולה המסתמן בין ההוצאה למנחם פרי, עורך הספרייה החדשה. האחרון פנה בעבר לממונה על ההגבלים העסקיים נגד ההוצאה אליה הוא צפוי לחבור

הממונה על ההגבלים העסקיים בודקת הסכם שיתוף פעולה בין הוצאת "כנרת-זמורה ביתן דביר" (להלן – כנרת) להוצאת "הקיבוץ המאוחד" בנוגע להוצאת ספרים של סדרת הספריה החדשה הוותיקה, בעריכתו של פרופסור מנחם פרי. לוואלה! תרבות נודע כי ההסכם, שהושג בינואר וכפוף לאישור הממונה, מבשר על הוצאה של 15 ספרים של "הספריה החדשה" בשיתוף עם כנרת. חבירה של שתי הוצאות להוצאת ספרים היא אינה דבר יוצא דופן בעולם המולו"ת הישראלי בשנים האחרונות. לכנרת עצמה יש מספר הסכמים להוצאה משותפת של ספרים עם הוצאות כמו כתר, מטר ואחרות. במקרים כאלה נוהגות ההוצאות לחלק בינהן את העבודה על הספר החל מעריכתו והפקתו ועד ליחסי הציבור והשיווק של הספר עם יציאתו לאור. יחד עם זאת, שיתוף בסדר גודל כזה של 15 ספרים הוא ללא ספק יוצא דופן בהיקפו.

על פי החוק, הגישה כנרת את ההסכם המתגבש לממונה, שהחליטה לבקש חוות דעת ממו"לים אחרים בתחום ובימים אלו ההצעה נבחנת על שולחן הממונה, רונית קן. דובר הממונה אישר את הפרטים לוואלה! תרבות ואמר: "הוגשה אלינו בקשה על ידי הוצאת כנרת לגבי אפשרות להסכם עם הקיבוץ המאוחד ואנחנו בודקים אותה. עדיין לא גיבשנו החלטה והנושא נמצא בבדיקה".

היסטוריה של עימות

בעוד הממונה בוחנת את ההסכם המתגבש, התעוררה אי נוחות רבה בקרב גורמים בכירים בעולם המו"לות. הסיבות לכך הן גידול נוסף בכוחה של כנרת, המחזיקה שליש מבעלות רשת "צומת ספרים", שכבר עוררה את חשדו של הממונה על ההגבלים העסקיים בשל החשש לקידום ספרי ההוצאה בחנויות באופן לא שוויוני. נוסף לכך, ישנה מעורבותו של מנחם פרי, עורך "הספריה החדשה" במאבק נגד כנרת עצמה, על רקע בעלות ההוצאה על "צומת ספרים".

בנובמבר 2008 שלח פרי מכתב חריף לממונה וטען כי היעדר התערבותה בנושא מביא לאפליה בקידום הספרים בחנויות הרשת. כעת, נמצא פרי על סף הסכם שיתוף פעולה עם ההוצאה נגדה יצא.

"הסיבה שהוא מצטרף היא בדיוק הסיבה שבגינה לא צריך לאשר את זה" אומר גורם בכיר בתעשיית הספרים לוואלה! תרבות. "לכנרת יש כוח שיווקי יותר משיש למנחם היום, אחרת הוא לא היה מצטרף לשם. יש חוסר שוויוניות בצומת ספרים, בכוח השיווקי של מו"ל חיצוני ושל מו"ל שהוא בעלים כמו במקרה של כנרת. מצבם של בעלים של צומת ספרים יותר טוב".

אבל בוודאי כנרת לקחו בחשבון את העובדה הזאת

"הם בנו על זה שאף אחד לא יידע מזה, הם חשבו שזה יהיה מתחת לרדאר ופתאום יראו את הספרים של הספריה החדשה בחנויות צומת ספרים. אבל הממונה עשתה תחקיר ועכשיו נראה כיצד היא תפעל"

"פרי כתב בעצמו לממונה ונוקט בהתנהגות שהוא עצמו ידע נגדה", אומר גורם בכיר אחר בתעשייה. "יש פה הטעיה של הצרכן. הוא נכנס לחנויות וחושב שיש מבחר אובייקטיבי שבו הטוב מנצח, אבל זה פשוט לא נכון. ישנה הטיה חד צדדית פראית ומנחם פרי רוצה להיות חלק מזה".

מה ייצא לפרי מהסכם שיווק שכזה?

"זה לא הסכם שיווק, אלא הסכם אפליה. הספרים של הספריה החדשה יופלו לטובה בחנויות צומת, אפליה לטובה בכך ש'הספר הטוב' ו'הספר הנקרא' בצומת ספרים יהיו פתאום של הספריה החדשה (כיום "ספר החודש" המוצג ליד הקופות בחנויות צומת ספרים הוא של כנרת או של מודן ששבעלותן הרשת ע.ש)".

"אני אכן משנה כיוון ומשתף איתם פעולה", אומר פרי לוואלה! תרבות בתגובה לטענות נגדו. "יש הרבה מו"לים שמצאו דרכים שספריהם יקודמו. אני מקווה שכתוצאה מהסכם זה הספרים יקודמו בחנויות הפרטיות וגם בצומת סטימצקי, כי כישורי השיווק של כנרת לא מסתכמים בצומת ספרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אבל כיצד אתה מסביר את הזיגזוג בין תקיפת כנרת לשיתוף פעולה איתם? הלא אתה זה שפנית לממונה שתבדוק את הנושא

"פניתי לממונה וקיבלתי תשובה מנומקת מן הממונה שהמצב בסדר גמור. כשפניתי לממונה פניתי בשם שורה ארוכה של מו"לים ולאחר מכן כל המו"לים נסוגו. פניתי לכל המו"לים ואמרתי שמי שתומך במאבקי יכתוב לי. איש מהם לא ענה לי, מלבד שני מו"לים, של הוצאת בבל ומאגנס ואילו כל האחרים נעלמו והתכחשו לנושא. הטענה שלי הייתה שהספרים החדשים של הספרייה החדשה לא מוצגים מספיק. עכשיו ישנו גוף שמוכן לקדם את הספרים הכבדים והמתוחכמים שלי ואני לא חושב שיש מישהו שיכול לבוא אליי בטענות, בוודאי אלו שנעמדו בצד. בסך הכל טענותיי היו שספרים מהסוג שלי לא מוצגים ועכשיו הם יוצגו – אז איזו אפליה ישנה כאן?"

אותה אפליה שאתה עצמך טענת נגדה

"היום אני רואה את הדברים אחרת. אבל לא נראה לי שאני צריך לבזבז את שארית חיי על מאבק סרק שהוסבר לי שהוא לא צודק ושאין לו שום סיכוי, כאשר איש לא הצטרף אליי במאבק הזה וכמובן שכל אחד מן המו"לים שמח לדאוג לעצמו. אין שום צד בהסכם שאומר שיופחת משהו ממו"לים אחרים, גם אין לכנרת כוח כזה. בסך הכל אין להם שטח בלתי מוגבל בחנויות ואם יוצגו יותר ספרי הספרייה החדשה בצומת – יהיה זה על חשבון ספרי כנרת זמורה ביתן".

כנרת: "אין מדובר בצעד חריג"

מכנרת-זמורה ביתן דביר נמסר בתגובה: "להוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר אין עניין להגיב להערות וספקולציות. כדי להבהיר, הננו לאשר כי אכן נערכות שיחות בינינו ובין פרופ' מנחם פרי כדי לבדוק אפשרויות לשיתוף פעולה בנוגע לספריה של הספרייה החדשה - מוסד ספרותי חשוב ואיכותי. אפשרויות אלה אינן נוגעות למיזוג או רכישה אלא לשותפות בספרים שיראו אור במסגרת זו, שותפות מערכתית, שותפות בתהליך הייצור ושותפות שיווקית.

ברצוננו להדגיש כי אין מדובר בצעד חריג. להוצאת כנרת, זמורה-ביתן, דביר שותפויות רבות ופוריות עם מו"לים שונים ונכבדים בארץ. כמובן שכאשר יריבים עושים שלום תוך הכרת איכויותיהם ההדדיות מדובר בצעד מבורך לשני הצדדים.

כפי שהחוק מחייב אותנו נשלחה הצעת שיתוף הפעולה לבחינה של הממונה על ההגבלים העסקיים, כדי לבדוק האם שיתוף פעולה כזה מותר ואפשרי. מאחר וכדי לבחון את העניין פונה הממונה למו"לים אחרים ומתחרים הרי שהעניין גלוי, ברור ושקוף לעיני כל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully