וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים רמון למען נוני מוזס?

צבי זרחיה

23.3.2010 / 9:50

השר והח"כ לשעבר מקדם הצעת חוק שנועדה למנוע חלוקת מוצרים חינם. בכנסת מעריכים כי הצעה זו עשויה למנוע משלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום", לחלק גיליונות חינם

השר והח"כ לשעבר חיים רמון פועל לקדם הצעת חוק שנועדה לאסור מכירה ב"מחיר טורפני", כלומר מכירת מוצרים במחיר הנמוך בשיעור של 50% או יותר מעלות הייצור של המוצר או עלות אספקתו של השירות.

רמון מיודד עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס. בכנסת מעריכים כי אם תחוקק הצעת החוק הזו היא תמנע משלדון אדלסון הבעלים של "ישראל היום" לחלק גיליונות חינם, ובכך תסייע למוזס ולעופר נמרודי - מו"ל "מעריב" במאבקם נגד החינמון.

מקורות בכנסת טוענים כי רמון, המשמש כיו"ר מועצת "קדימה", היה מעורב במגעים הקשורים בהכנת הצעת החוק הזו, אף שאינו חבר כנסת. רמון נשוי לוורד רמון ריבלין, עורכת בכירה בעיתון "גלובס", שבבעלות אליעזר פישמן - שותפו של מוזס ב"ידיעות אחרונות".

בתשובה לשאלת TheMarker סירב רמון להתייחס ישירות למעורבותו בהכנת הצעת החוק והסתפק באומרו "מי שמקדם הצעות חוק הם חברי הכנסת, ואני איני חבר כנסת". הצעת החוק בעניין הונחה בסוף השבוע על שולחן הכנסת על ידי הח"כים מרינה סולודקין (קדימה), מירי רגב (ליכוד), ודוד רותם (ישראל ביתנו).

סולודקין, רגב, ורותם, חתומים גם על הצעת החוק שאותה יזם לפני ארבעה חודשים מו"ל "מעריב" עופר נמרודי האוסרת על תושב זר להיות בעל שליטה בעיתון בישראל. מטרתה של הצעת חוק זו היא למנוע מאדלסון להיות בעל השליטה ב"ישראל היום" כל עוד אינו תושב ישראל.

נמרודי אף שכר את הלוביסטית קרן ברק לצורך קידום הצעת החוק. ברק ממוקמת במקום ה-32 ברשימת הליכוד לכנסת ה-18. מנגד שכר אדלסון את משרד הלובינג "פוליסי" להיאבק נגד הצעת החוק הזו.

שתי הצעות החוק הללו מתוספות להצעת חוק אחרת המכוונת נגד "ישראל היום", שהגישה סולודקין לפני חודשיים ונחשפה לראשונה ב-TheMarker. לפיה תוגבל הפצת עיתון בתפוצה ארצית בחינם לתקופה של שנה בלבד. עם זאת, מוצע לאפשר הפצת עיתון בחינם לתקופה בלתי מוגבלת למוסדות המדינה ולמוסדות ציבור אחרים.

בולמים את "ישראל היום"?

לעומת זאת, בהצעת החוק החדשה האוסרת על מכירה ב"מחיר טורפני" מוצע לקצר את פרק הזמן לחלוקה חינם של מוצרים כאלה למשך חצי שנה בלבד. בכנסת העריכו שקיצור התקופה נועד ככל הנראה כדי לבלום עד כמה שניתן את "ישראל היום".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, בין היתר: "כדי להקל על שחקנים חדשים להיכנס לשוק ולאפשר השקה של מוצרים ושירותים חדשים בהנחות משמעותיות לתקופה מוגבלת, מוצע לקבוע כי מכירה של מוצר חדש או אספקה של שירות חדש בששת החודשים הראשונים למכירתו או לאספקתו לא תיחשב כתמחור טורפני".

הצעת החוק של סולודקין האוסרת על חלוקת עיתונים חינם, והצעת החוק שנועדה למנוע מאדלסון להיות הבעלים של "ישראל היום" יועלו לפי הערכות להצבעה בקריאה הטרומית בפתיחת מושב החורף של הכנסת בסוף אפריל או בתחילת מאי 2010.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיבל באחרונה עדכון על היערכות הקואליציה נגד שתי הצעות החוק הראשונות וההערכות הן כי תוטל משמעת קואליציונית על שרי הממשלה וחברי הכנסת מהקואליציה - להתנגד להן.

בכנסת מעריכים ששר שיצביע בעד הצעות החוק האלו, בניגוד לעמד הממשלה, עלול להסתכן אף בפיטורים. עם זאת, בקואליציה מודעים לתמיכת ישראל ביתנו בהצעות החוק ומציינים שיו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן, נחשב אף הוא לידיד של מוזס. ח"כ יואל חסון (קדימה) שחתום אף הוא על הצעת החוק האוסרת על תושב זר להיות בעל עיתון בישראל העריך באחרונה שמעגל התומכים בהצעת החוק גדל.

ההערכה היא שחלק מהח"כים יעדיף להיעדר מההצבעה כדי לא להסתכסך עם "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" אם יתנגד להצעה, או מנגד "ישראל היום" אם יתמוך בה. זאת ועוד, את הצעת החוק החדשה האוסרת על מכירת מוצרים ב"מחיר טורפני" ניתן להעלות להצבעה רק בתחילת יוני 2010. ההערכה היא שהקואליציה תפעל להדוף גם אותה.

בהצעת החוק נכתב כי מעט הניסיון לסלק מתחרים מהשוק או להופכם לאיזוטריים, אין לתמחור הטורפני כל הצדקה כלכלית.

בנוסף, נקבע כי בעוד שתמחור טורפני מיטיב לכאורה עם הצרכנים בטווח הקצר, הוא פוגע בהם בטווח הארוך, משום שצמצום מספר המתחרים היעילים בשוק פוגם במבנה התחרותי שלו, ופועל לרעת הצרכנים לאור התחרות המועטה והמוגבלת שנוצרת כתוצאה ממנו; יתרה מכך, הוא אף עלול לגרום לפיטורי עובדים רבים בטווח הקצר עקב יציאתם הכפויה של מתחרים יעילים מהשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully