וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקר החן: התקשורת מעדיפה פוליטיקאים יפים

קובי מנדל

6.7.2010 / 12:02

מחקר חדש חושף כי פוליטיקאים יפים יותר זוכים לסיקור תקשורתי רחב יותר. גורמים נוספים המשפיעים על זמן-המסך: ותק, מגדר ועבר ביטחוני

רוצים להיות פוליטיקאים? קודם כל תהיו יפים ותחייכו. מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה קובע כי ככל שהופעתם החיצונית של פוליטיקאים נאה יותר, תדירות הסיקור התקשורתי שלהם בטלוויזיה עולה. "מחקרים קודמים הראו כי בני אדם באופן כללי נוטים להעדיף את חברתם של אנשים בעלי הופעה חיצונית נאה ואף להעריך אותם כראויים יותר. מהמחקר שלנו עולה שכנראה גם עיתונאים מתנהגים כמו יתר בני האדם", ציינו החוקרים.

במחקר, אותו ערכו ד"ר יריב צפתי, דנה מרקוביץ'-אלפסי וד"ר ישראל ויסמל-מנור, נבדק הקשר בין מראה חיצוני של פוליטיקאים וסיקור תקשורתי בערוץ הראשון , ערוץ 2 וערוץ 10. לשם כך נבדק הסיקור התקשורתי של כלל חברי הכנסת ה- 16, כשאת המראה החיצוני של חברי וחברות הכנסת דירגו סטודנטים הולנדים, במטרה למנוע הטיה על פי העדפה פוליטית או כל מאפייני רקע אחרים.

התקשורת אוהבת גם אנשי צבא

כדי לבדוק שאכן המראה החיצוני הוא שמשפיע על הסיקור, וכי ההבדל הוא לא תוצאה של גורמים אחרים, נבדקו מאפיינים נוספים כגון גיל, מגדר, וותק פוליטי, מעמד פוליטי ועוד. המחקר מצא, כי פוליטיקאים נאים זוכים לסיקור נרחב יותר מפוליטיקאים פחות-נאים. הממצא תקף לגבי גברים ונשים, אך להופעה חיצונית יש השפעה חזקה יותר על רמת סיקורן של נשים. בנוסף, למרות שהפוליטיקאיות קיבלו ציונים גבוהים יותר עבור הופעתן, הסיקור התקשורתי שלהן היה נמוך באופן מובהק מזה של גברים.

החוקרים ציינו, כי "מכיוון שגם בפוליטיקה יש כאלה שאוהבים ומחפשים יותר את התקשורת לעומת אחרים שהם יותר נחבאים, היה חשוב לנו לבדוק האם מוטיבציה ומאמץ תקשורתי הם אלה שלמעשה קובעים את רמת הסיקור. אולם התברר כי הם אינם גורם מתווך של הופעה חיצונית, כך שלהופעה חיצונית יש השפעה בלי קשר לתכונות אלה".

עוד עולה מהמחקר, כי ותק ומעמד הפוליטי משפיעים לטובה על הסיקור התקשורתי. הדרגה הצבאית היא מנבא חשוב גם כן: ככל הנראה בשל החשיבות הגבוהה שנותנת התקשורת לנושא הביטחוני, ככל שהפוליטיקאים מילאו בעברם תפקיד בכיר יותר בצבא, כך הם זוכים לסיקור רב יותר.

"כיום אנשי יחסי ציבור וקמפיינרים, כמו גם הפוליטיקאים עצמם, יודעים שיש חשיבות רבה למיומנויות תקשורתיות. המחקר שלנו מראה שכיום גם מודעות להופעה החיצונית חייבת להיות חלק מהמיומנויות התקשורתיות, כי מסתבר שהיא עשויה להגדיל את ההצלחה התקשורתית של הפוליטיקאי", סיכמו החוקרים.

ומה איתכם? איך אתם בוחרים את הפוליטיקאים שלכם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully