וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלנו בפייסבוק

24.9.2010 / 12:29

הנפילה של פייסבוק ביום ה', תקלה טכנית בנאלית, הגיעה לעמוד הראשון של העיתון. אסף לבנון חושב שיצאנו מפרופורציה

המצב בו אתר/שירות מחשוב/חומרה כלשהי אינם זמינים מסיבה זו אחרת הוא דבר שכיח בעולם הטכנולוגיה בכלל ובאינטרנט בפרט. כל גולש יכול להיזכר בקלות במקרים בהם הגישה לאתר בו הוא נוהג לבקר נחסמה לטווח שבין כמה דקות לכמה שעות (במקרים קיצוניים מאוד, מושבתים אתרים בצורה יזומה למשך מספר ימים, בדרך כלל עבור שדרוג מקיף). ההיתכנות לכך היא גבוהה, ולמצב הזה אף יש שם בעולם הטכנולוגי: Down Time. נדיר שירידה מהאוויר של אתר נחשבת לחדשות, במיוחד אם היא לזמן קצר. אבל לא כל אתר בעולם הוא פייסבוק. אתמול בערב נוכחנו שנפילה של פייסבוק, גם אם היא לזמן קצר, היא חדשות מהרמה הראשונה.

בסביבות השעה 21:00 בליל אמש אתר פייסבוק לא היה נגיש. גולשים שניסו להיכנס אליו קיבלו הודעות שגיאה או לא קיבלו שום דבר. תקלה טכנית באתר חסמה את הגישה אליו. היום הסבירה פייסבוק כי התקלה נגרמה בשל שינוי קטן שנעשה במערכת, ויצר בטעות לופ של בקשות מידע שהציפו את המערכת, סחררו אותה ולבסוף הפילו אותה. לא לקח זמן רב במיוחד כדי לתקן את התקלה: פייסבוק הייתה מושבתת במשך כשעתיים וחצי בסך הכל. לכאורה, לא כמות זמן שתמוטט משתמשים. אך השעתיים וחצי האלו המחישו היטב עד כמה הפכה הרשת החברתית לחמצן שלנו וכן כמה היא נתפסת כחשובה ומרכזית עבור התקשורת.

לא פחות מחדשות מרכזיות?

כאשר גילינו את התקלה בפייסבוק אתמול מיהרנו להעלות עליה ידיעה אצלנו במדור וואלה! TECH. תוך שעתיים בלבד קיבלה ידיעה זו כמות תגובות גדולה בהרבה ממה ששכיח במדור. הנתון המפתיע יותר היה כמות לחיצות ה'לייק' עליה, כאשר במשך רוב הזמן הזה הכפתור הזה בכלל היה מושבת עקב התקלה. מדובר בעניין שמטבע הדברים רלוונטי למדור שלנו ולקוראיו, במיוחד כאשר מדובר בדיווח זמן אמת, שהוא למעשה עדכון מתגלגל על המצב. גם מתחרינו האינטרנטיים עדכנו בנושא, כיאה לגופים הפועלים בתוך זירת הרשת, והם למעשה "שכנים" של פייסבוק.

אך מי שרכש הבוקר, אחרי הנפילה והעלייה מחדש, את עיתוני סוף השבוע יכול להתרשם שלא מדובר בתקלה טכנית שכיחה ואפילו "אפורה" במהותה (נפילה קצרה באתר אינטרנט חשוב. באמת כזה ביג דיל?). לפי "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" מדובר בלא פחות מחדשות מרכזיות, גם כאשר הן מוגשות בדיעבד. שני העיתונים הגדולים התייחסו בהבלטה יחסית לאותה נפילה קצרה של שעתיים וחצי. בעוד "ידיעות אחרונות" עוד הפגין שיקולי עריכה סמי-הגיוניים, ופרסם את העניין בעמוד 11, במעריב נתנו לידיעה (המתפרסמת בעמוד 8) הפניית שער, ממש מתחת לברק אובמה ול"כוננות שיא בירושלים". "הקריסה הגדולה של פייסבוק", מכריזה ההפניה הפומפוזית, כאשר כותרת המשנה מתארת "נפילה שהשאירה מיליוני גולשים מתוסכלים בישראל ובעולם". 'לא פחות', כבר אמרתי?

כמו נרקומנים בקריז

פייסבוק היא גורם חשוב לא רק בעולם האינטרנט. תוך מספר שנים הגיעה הרשת החברתית למצב בו יש לה השפעה מורגשת על העולם, וכוח לעצב חלק מצורת החיים שלנו ואת התרבות בה גדלים ילדינו. לסקר אותה באופן שוטף, ואפילו נרחב, זה דבר הגיוני ומתבקש. אך נדמה שההד שקיבלה אותה נפילה קצרה אמש כבר נושק למחוזות חוסר הפרופורציה.

אני מקווה שזה כך, כי אני אפילו לא בטוח כמה באמת הגזים "מעריב" בתיאור המנופח (לכאורה?) של "מיליוני גולשים מתוסכלים". אני רוצה לחשוב שמדובר בהחלטת עריכה שגויה של מערכת שאינה בקיאה מספיק בסדר הגודל ובחשיבות האמיתית של הנושא. אבל האם ייתכן ש"מעריב" בעצם צודק ומבין מאות מיליוני החברים בפייסבוק אכן הייתה כמות ניכרת שממש הרגישה כמו נרקומן בקריז?

הנפילה של פייסבוק אתמול יכולה להיות הזדמנות טובה לחשבון נפש קטן עבור כולנו (ולא רק כי אנחנו זמן קצר לאחר יום כיפור) – האם התלות שלנו ברשת החברתית לא מוגזמת? אני ממש לא הראשון שמעלה את השאלה הזאת. העובדה שרובנו "מכורי פייסבוק", שנכנסים לבדוק מה התחדש באתר שוב ושוב – אינה חדשה. ניתן לטעון שמדובר במצב הגיוני, בהתחשב בנסיבות בהן פייסבוק הופכת להיות "האינטרנט" והיא למעשה השביל העיקרי עליו אנחנו צועדים ברשת, וממנו יוצאים לשבילים צדדיים דרך לינקים המופצים בה. אבל נדמה לי שלאחר אתמול צריך לבדוק את סוגיית התלות הזאת יותר לעומק. האם באמת הגענו למצב בו נפילה של כשעתיים (רק שעתיים!) היא דרמה (או טרגדיה) שראויה להגיע לעמודים הראשונים של העיתונים? אני בטוח שמארק צוקרברג יישמח לשמוע שאכן זה המצב. אנחנו צריכים לשמוח קצת פחות.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully