וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנשים בריאליטי עובדים בתנאי עבדות"

שני גורקביץ' ואמילי גרינצווייג

11.1.2011 / 15:03

ארגון עובדי מקצועות הקולנוע והטלוויזיה פותח במאבק נגד תנאי ההעסקה בתוכניות הריאליטי, בטענה שאלה "נצלניים". הרשות השנייה: "בוחנים את הנושא"

מועצת הרשות השנייה אישרה בחודש שעבר את הגדלת מכסת שעות הריאליטי בערוצים המסחריים, אולם ייתכן שהזכייניות ייתקלו בקשיים לא צפויים בניסיון לממש את ההחלטה. ארגון עובדי מקצועות הקולנוע והטלוויזיה בישראל (אקט) הודיע היום (שלישי) כי הוא פותח במאבק נגד תנאי ההעסקה "המנצלים והלא-אנושיים" של חבריו העובדים בהפקת תוכניות הריאליטי. הצעד הראשון במאבק הוא פנייה לרשות השנייה בדרישה לדיון דחוף בנושא, תוך הדגשת אחד הסעיפים בחוק, המחייב את גופי השידור לתנאי העסקה הולמים לעובדי ההפקות השונות.

"יש לנו הסכמים עם קשת וערוץ 10 לגבי תנאי ההעסקה בזמן צילומי תוכניות ופרומואים, אבל בכל הנוגע להפקות ריאליטי שורר ג'ונגל מוחלט", אמר מנכ"ל האיגוד, עידן אור, בשיחה עם וואלה! תרבות. "מצד אחד הם מקבלים תרנגולת שמטילה ביצי זהב, ומצד שני אנשים עובדים בתנאי עבדות. זה כמו הילד הסיני במפעל נייקי".

בארגון חברים כ-700 מאנשי המחלקות הטכניות והאמנותיות בתעשייה, כגון צלמים ועוזרי צלם, תאורנים, אנשי קול, עוזרי במאי, מעצבים אמנותיים ומלבישים, שיודעים לספר על שעות ארוכות במיוחד, כמעט ללא מנוחה ותלוש שכר מצומצם. אור מספר על צלמים ואנשי הפקה שעובדים 14 שעות ביום, סוחבים ציוד כבד ומתרוצצים בכל תנאי מזג אוויר, ולפעמים מקבלים הפסקה רק אחרי 10 שעות. זה קורה יום אחרי יום ונאמר להם כי "זה מה שהז'אנר הזה מצריך".

"דוגמא נוספת היא בסיור לוקיישנים כהכנה לצילום, שאורך כ-12 שעות בכל רחבי הארץ ובסופו של יום הפקת הריאליטי רוצה לשלם לצלם רק עבור חצי יום כי 'הוא לא ממש צילם'", הוסיף אור. "אתה מביא בן-אדם ל-12 שעות לראות לוקיישנים בחצי מדינה ומשלם לו חצי? למה?"

"זה כאילו התעשייה הזו מתנהלת בניתוק מוחלט מכל חוק ומכל מה שנהוג", הוסיף אור, "ואנחנו נשים לזה סוף. אני מחזיק היום את האנשים מלצאת לאיתינפאדה בעניין הזה ואם לא תהיה לנו ברירה אנחנו נצא ואנחנו לא ניתן להפקות האלה לקרות. אנשים, כשדוחקים אותם לפינה, גם עושים לפעמים מעשים לא רציונליים ומישהו פה דוחק יותר מדי וזה מגיע לסף של פיצוץ".

הוסיפו כסף, קיצצו בתנאים

"המדיניות שלנו היא של דיאלוג עם המפיקים והגופים המשדרים, אבל יש לזה גבול", אומר אור. "מדובר בהפקות פריים טיים הכי מכניסות בערוצים המסחריים. זה לא ערוץ נישה, זו לא תוכנית יוגה - זה 'האח הגדול', 'הישרדות', 'כוכב נולד', 'לרדת בגדול', 'היפה והחנון' ועוד. הם קיבלו עכשיו שעות שידור מהרשות השנייה, שמתרגמות לכסף, מצד שני הם מקצצים יותר ויותר בתנאים של העובדים. יש פה פער ואני מנסה להבין מהיכן הוא נובע?"

לדבריו, בזמן צילומי העונה האחרונה של "לרדת בגדול" הגיעו הצדדים לפתרון שאמנם לא היה אידיאלי אך היה טוב בהרבה מהמתרחש בהפקות אחרות, ותנאיהם של העובדים היו משביעי רצון. "אני מודע לעובדה שדינה של הפקה כמו 'היפה והחנון' שונה מזה של 'לרדת בגדול'", אמר אור לסיכום, "אבל זה מוכיח שזה אפשרי".

תגובות

*מהרשות השנייה נמסר: "הנושא הועבר לרשות השנייה והנהלת הרשות בוחנת את הנושא מול איגוד המפיקים ומול הזכייניות".

*מוש דנון, יו"ר איגוד המפיקים מסר בתגובה: "אכן נעשתה פנייה לרשות שמבצעת בדיקה מול תחנות השידור. אני מאוד מקווה שנצליח להביא זאת בצורת כללים במועצת הרשות השניה. תנאי ההעסקה של כלל העובדים בריאליטי הם תנאים לא הגיוניים, לא נכונים ותם זמנם. הריאליטי מגלגל כספים רבים, גבוהים מן הסוגה העילית, ועל כן אין כל סיבה שתוכניות הריאליטי באשר הן יעמדו בנאותות ההפקה המקובלת בסוגה העילית. אין כל סיבה לפגוע באוכלוסיות שלמות, לא בתנאי העבודה, לא בשעות העבודה ולא בשכר בפועל".

*מערוץ 10 נמסר: "אנו מקיימים דו שיח ושיתוף פעולה קבוע עם כל האיגודים הקשורים להפקות בטלוויזיה וכן, יש בינינו הסכם עבודה על הפקות שמופקות על ידי ערוץ 10".

*בקשת סירבו להגיב לדברים.

*בקופרמן הפקות, מפיקת "האח הגדול", סירבו להגיב.

*באבוט רייף המאירי, מפיקת "הישרדות" ו"היפה והחנון", סירבו להגיב .

*בחברת ריאליטי הפקות, המפיקה את "לרדת בגדול", סירבו להגיב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully