וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל חג הקורבן: ריבלין מנע הצבעה על חוק לשון הרע

פנחס וולף

7.11.2011 / 14:16

יו"ר הכנסת קבע שלא ניתן להצביע על הצעת החוק שמגדילה את הפיצויים במקרה של לשון הרע, וכן על הצעת "חוק גרוניס", זאת בשל חג הקורבן. בקואליציה זעמו: "אנחנו לא עובדים אצלם"

לאחר דיון סוער ורווי ויכוחים בין סיעות הקואליציה ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין, נשיאות הכנסת החליטה היום (שני) שלא להעלות להצבעה לקריאה ראשונה את "חוק גרוניס" - הצעת חוק שריבלין מתנגד אליה.

לפי "חוק גרוניס", יהיה אפשר למנות נשיא בית משפט עליון, גם אם נותרו פחות משנתיים לכהונתו. הצעה נוספת שלא עלתה היום להצבעה בקריאה ראשונה היא "חוק לשון הרע" - חוק הקובע פיצויים בגין הוצאת דיבה בגוף תקשורת, ושגובהם יכול להגיע עד 300 אלף שקלים. ריבלין נימק את צעדיו בכך שהשבוע מציינים בישראל את חג הקורבן. בשבוע שעבר, סיכמה נשיאות הכנסת שהצעות חוק שנויות במחלוקת הקשורות למגזר הערבי לא יעלו לדיון השבוע.


החוקים שנדחו
חוק גרוניס אושר בקריאה טרומית
ריבלין על חוק לשון הרע: "אסון"

מוחמד ברכה ואברהים צרצור בפתיחת מושב הכנסת, אוקטובר 2010. מגד גוזני
זכה להתחשבות פתאומיות, אך נאלץ להסיר הצבעת אי-אמון. ח"כ ברכה, מימין/מגד גוזני

באופן טבעי, היה מי שלא קיבל בשמחה את צעדי ההתחשבות שנקט ריבלין. "חברי הכנסת הערבים לא מתחשבים בטובת המדינה", תקף חבר הנשיאות דני דנון (ליכוד). דוגמה לכך, לדבריו, היא "ההשתתפות במשט המרמרה של זועבי או הטיסה המשותפת והייעוץ של טיבי לאבו מאזן". דנון אמר כי "אנחנו לא עובדים אצלם, לא נכופף את נהלי הכנסת, ולא נשהה את פעילות הכנסת בגלל דרישות של הח"כים הערביים". ריבלין השיב לו: "אנחנו לא עובדים אצלם, והם לא עובדים אצלנו. אני פועל ברוח מגילת העצמאות. זאת הזכות של היו"ר, ומי שלא רוצה - שילך לעיתונות".

ברכה: במקום להתחשב בערבים, משתמשים בהם ככלי

לדברי ריבלין, בשל חג הקורבן, ולפי בקשתו של ח"כ ברכה, מתחשבים בחברי הכנסת הערבים - ולא מעלים השבוע הצעות חוק הנוגעות אליהם. לכן, הוא דרש מהסיעות הערביות להסיר גם את הצעות האי-אמון שהגישו היום. "מעבר לכל מחלוקות פוליטיות - אנחנו, כל חברי הכנסת, מכבדים את חופש הפולחן במדינת ישראל, ונכונים לבוא לקראת חברי הכנסת המוסלמים והדרוזים במסגרת סדר יומה של הכנסת. נכבד כפי שאנחנו מבקשים להתכבד".

בקואליציה טענו כי שתי הצעות החוק הללו כלל אינן קשורות למגזר הערבי. יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, דרש בתמורה להסיר מסדר היום את כל הצעות החוק השנויות במחלוקת - גם של האופוזיציה. אלא שכאן, ריבלין נתקל בהתנגדות קשה של חבר הנשיאות מטעם סיעת קדימה, שלמה מולה, שסירב להסיר הצעות חוק שהממשלה מתנגדת להן. בסופו של דבר סוכם כי מלבד הצעות האי-אמון, יועלו השבוע רק הצעות חוק שמוסכמות על הקואליציה ועל האופוזיציה יחדיו.

לדברי מולה, "לא יכול להיות שתהיה התחכמות של הקואליציה והתניה להצעות חוק. הקואליציה רוצה לקרקף את הכנסת ולגרום לכך שלא תפעל". הוא אמר כי בכוונתו לשכנע את ח"כ מוחמד ברכה לסגת מהתנגדותו, ולגרום לכל הצעות החוק לעלות כסדרן. עם זאת, נראה שח"כ ברכה לא יוותר בקלות: לדבריו, רק אם יו"ר הכנסת יתקשר אליו, הוא יסיר את התנגדותו להצבעה בשני החוקים. ברכה הגדיר את יו"ר הקואליציה אלקין כפוליטיקאי קטן שעושה "שימוש ציני" בחוקים. "הקואליציה מנסה לרוקן מתוכן את הכנסת, ובמקום להראות התחשבות בח"כים הערבים, מנסה להשתמש בהם ככלי", אמר.

לפנייה לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully