וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אירן חטפה עיתונאי כורדי פרו-ישראלי

יוסי מלמן

21.6.2012 / 0:17

ארגון "עיתונאים ללא גבולות" הביע דאגה לגורלו של מאוולוד אפנד, עורך כתב העת "המכון הכורדי-ישראלי", שאירן דרשה לסגור בעבר. חשש כי המודיעין האירני עומד מאחורי המעשה

מקורביו של עורך כתב עת כורדי המקדם טיפוח היחסים בין חבל כורדיסטן בעירק לבין ישראל חוששים כי גורמי מודיעין אירניים חטפו אותו בשל פעילותו. על פי הדיווח, מאוולוד אפנד, העורך הראשי של "המכון הכורדי-ישראלי", נעדר מאז השמונה ביוני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך עמוד הפייסבוק של אפנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארגון הבינלאומי "עיתונאים ללא גבולות" הודיע כי הנושא הובא לידיעתו ואנשיו הביעו דאגה מהיעלמותו של אפנד. "אנו חוששים שקרה הנורא מכל ואנו קוראים לממשלה הכורדית העצמאית לעשות כל שביכולתה כדי למצוא אותו", נכתב בהודעה שפורסמה באתר הארגון.

חבריו של אפנד, שהגיע לביקור בעיר ארביל בה פועל העיתון, ניסו ליצור עמו קשר מאז שנעלם בסולימניה. כעבור חמישה ימים בהם חייגו ללא הפסקה לטלפון הנייד שלו, ענתה אישה שדיברה בשפה הפרסית וניתקה מיד.

שר המודיעין האירני, חיידר מוסלחי. רויטרס
עומדים מאחורי החטיפה? שר המודיעין האירני חיידר מוסלחי/רויטרס

כאמור, המגזין פועל מהעיר סולימניה שבחבל הכורדי של עירק - אזור עצמאי למחצה שאינו כפוף ישירות לממשלה המרכזית בבגדד. מטרת פעילות העיתון, לדברי אנשיו, היא "לקדם את רעיון שיפור היחסים בין ישראל לכורדים ולעודד את יהודי כורדיסטן שעלו לישראל לחזור לכורדיסטן".

עמדותיו של כתב העת גרמו למתיחות רבה בין הממשלה הכורדית לבין השלטונות האירניים, ולפני כמה חודשים עדכנה הממשלה את נשיא "המכון הכורדי-ישראלי", דאוד אל בגסטיני, כי היא דחתה את דרישת טהרן לסגור את כתב העת.

אירן איימה על כורדיסטן ואזרבייג'ן

אירן טוענת כי ממשלת כורדיסטן מאפשרת לסוכנים של ישראל לפעול בתחומה נגד טהרן. ב-5 במאי טען קונסול אירן בעיר אירביל, בראיון לשבועון מקומי, כי המודיעין של אירן אסף ראיות לכך. לדבריו, "הישראלים משתמשים בדרכונים ובשמות שונים". כשבועיים קודם לכן הזהיר חבר פרלמנט אירני את כורדיסטן ואת אזרבייג'ן, שכנה נוספת של אירן, כי עליהן "לדעת כי הנוכחות של השלטון הציוני בשטחיהן יגרום להן נזקים".

ממשלת כורדיסטן, לעומת זאת, הכחישה את ההאשמות. "אין זו הפעם הראשונה שפקידים אירנים טוענים זאת ללא בדל ראייה", נכתב בהודעה שדחתה את הטענות.

מאז הפלישה האמריקאית לעירק ב-2003, כלי תקשורת ברחבי העולם דיווחו כי אנשי מודיעין של ישראל הפועלים בכורדיסטן, אוספים מידע ומבצעים פעולות נוספות נגד אירן.
בשנות ה-60' וה-70' של המאה הקודמות סייעה ישראל למורדים כורדים במאבקם נגד משטרו של סדאם חוסיין.

המוסד הישראלי טיפח קשרים הדוקים עם מנהיגי המורדים, משפחת ברזאני, שבניה שולטים גם היום בחבל הכורדי. ישראל, שהעבירה כלי נשק לכורדים, הדריכה אותם וסיפקה ציוד רפואי, ניסתה לפגוע בצבא עירק. הכורדים בתורה סייעו לישראל להעלות את שארית הקהילה היהודית מעירק לאחר העלייה הגדולה במבצע עזרא ונחמיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully