וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקע ותקע, שיקרתם לי בפנים

1.10.2013 / 12:19

בירכתם על הופעת התינוק בחייהן של הבובות מתשדירי חברת החשמל? כנראה פשוט התרגלתם שמרמים אתכם. לדעת אוריה כנף, הניסיון המגוחך לקרוץ להומואים לוקה בהומופוביה ובגזענות

בחברת החשמל אין הומואים. לפחות לא בקמפיין הפרסום שלה, שצפוי לחזור בימים הקרובים למסכי הטלוויזיה בכיכובם של הבובות שקע ותקע. השניים, שמנהלים בטלוויזיה שלנו זה כמה שנים חיים זוגיים שמזכירים להפליא את אריק ובנץ המיתולוגיים, יחבקו בפרסומת החדשה ילד קטן שצץ משום מקום. בחברת החשמל הסבירו בפשטות: שקע הוא האבא, ואילו תקע הוא "חבר תומך". ומה עם האימא? "מי שיחפש את האימא - לא ימצא", הסבירו בחברת החשמל. "שכל אחד יעשה את הפרשנות שלו". הגיוני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שקע/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה הגיוני, כי קהל הלקוחות השבוי של חברת החשמל כבר רגיל להרגיש מרומה. לפעמים החשבון קופץ בכמה עשרות שקלים ולפעמים המונה מזייף, ועל החשמל החינמי שמקבלים עובדי החברה כבר נמאס להתלונן.

אלה שקרים קטנים, שכבר התרגלנו לחיות לצדם, במערכת יחסים מעוותת של מנצל ומנוצל, תחת איום מתמיד של העלאת מחירי החשמל או ניתוק הזרם לבתים בזמני צריכת השיא. דווקא בשל כך, הפרסומת החדשה של שקע ותקע מעצבנת כל כך: היא מנפצת את ההבנות השקטות בין החברה לצרכנים.

תדמית לחברת החשמל, על חשבון תדמית ההומואים

ניתן היה להגיד, לכאורה, שהצגת דמויות (בובות) חד-מיניות בפרסומת היא מעשה מבורך. במרבית הפרסומות, דמות ההומו מופיעה כאדם נלעג ומגונדר, ובוודאי לא כמי שמגדל ילד במסגרת משפחתית כשאר הסטרייטים. אך הברכה הזו נמחקת כשמתלווה אליה הכתובית הדמיוניות "המציגים שקע ותקע אינם הומואים". לו הייתה זו ארצות הברית, ושחקן שחור היה מככב בפרסומת - אף אחד לא היה מעז לטעון שמדובר באדם לבן שרק טבל את פניו בדלי בוץ.

הניסיון של חברת החשמל לקרוץ להומואים באמצעות הפרסומת החדשה מסתיים לא רק בפספוס ובגיחוך אלא גולש לגזענות. אחת הטענות הקלאסיות של ההומופוביה היא שהומואים אינם באמת שני גברים שאוהבים זה את זה, אלא פשוט "ידידים טובים מאוד".

מן הסתם, חברת החשמל הייתה מעדיפה לוותר על תקציב הפרסום. למה לפרסם כשאין תחרות? אפשר היה להפנות את הכסף למקומות אחרים. אך אם כבר בכל זאת חושבים שם על דרכים יצירתיות לשפר את תדמית חברת החשמל, עדיף להתעלם בתשדירים מקיומם של אנשים שהחברה אינה מסוגלת אפילו להגיד במפורש את שמם, מאשר להזיק לתדמיתם על חשבונה.

ניתן רק לקוות שאת הילד הקטן קיבלו שקע ותקע בחינם מחברת החשמל; זה יהיה מצער מאוד לשמוע ששני "הידידים הטובים" נאלצו לעבור יחד תהליך פונדקאות מתיש בעלות מאות אלפי שקלים, ובסופו להוכיח את אבהותם בפני המדינה.

לכל הטורים של אוריה כנף בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully