וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלטות חושפות: כך מכניע ארדואן את התקשורת בארצו

רה"מ הטורקי התקשר בזעם למנהל תחנת טלוויזיה, אחרי שגילה כי היא משדרת נאום עוקצני של אחד מיריביו. אחרי שהשידור הופסק, המנהל אף התקשר לבנו של ארדואן כדי להתנצל

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: אביב אברמוביץ'

כלי התקשורת בטורקיה משיבים מלחמה שערה לנוכח ניסיונו של ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, להצר את צעדיהם, ומוקיעים את מתחריהם שנכנעו ללחציו.

בהקלטה שדלפה לכמה כלי תקשורת, נשמע ארדואן מורה למנהל בכיר בתחנת טלוויזיה לעצור שידור, בו הועבר נאומו של מנהיגת מפלגת האופוזיציה. זו הפעם השנייה בימים האחרונים שהקלטה של ארדואן דולפת לתקשורת.

ההקלטה שודרה לראשונה ברשת Halk TV ביום שבת. בקלטת, מ-14 ביולי 2013, נשמע אדם שזוהה כארדואן, מתקשר בטלפון לסגן מנהל תאגיד התקשורת "ג'ינאר". התאגיד מחזיק בבעלות על תחנת הטלוויזיה האבר-טורק. התחנה שידרה באותה העת את נאומו של מנהיג מפלגת התנועה הלאומית (MHP) דבלט בחצ'לי, שביקר בחריפות את הממשלה.

לפי תמלול השיחה שהתפרסם בתקשורת הטורקית, ארדואן אמר למנהל: "אתה רואה את מסיבת העיתונאים שמשודרת עכשיו? אתה לא מודע למה שאתה עושה!". המנהל, פאתח סראץ', ניסה להסביר בתחילה כי התחנה משדרת את מסיבות העיתונאים של כל המפלגות בפרלמנט, אך ארדואן נזף: "אני לא מאמין! איך אתם משדרים דבר כזה!". המנהל התנצל, והודיע שיעצור מיד את השידור.

המנהל סראץ' לא הסתפק בכך, אלא התקשר לבילאל ארדואן, בנו של ראש הממשלה. הוא ביקש ממנו לוודא שאביו אינו כועס. "כשהוא מודאג, גם אני מודאג", הדגיש המנהל.

הפגנה נגדו הגעתו לברלין של ראש הממשלה הטורקי, ארדואן. על השלטים נכתב: "עיתונאים? עצרו אותם!". פברואר 2014. AP
מפגינים נגד ארדואן עם שלטים: "עיתונאים? עצרו אותם!"/AP

הקלטה נוספת של שיחה בין ארדואן לסרא'ץ, גילתה את הסיבה לפיטוריהם של שלושה עיתונאים שהועסקו בעיתון היומי "האברטורק": הם התכוונו לפרסם דיווחים שחשפו ליקויים במערכת הבריאות הציבורית. ארדואן התקשר לסרא'ץ, והבהיר לו שפרסומים מסוג זה "מכערים את פני הממשלה" ומאפילים על הישגיה. סראץ' השיב לו: "כן, אדוני, אנחנו מתביישים. זה לא יקרה שוב".

בסוף השבוע הפגינו מאות בני אדם באיסטנבול, במחאה על חוק הצנזורה שאושר בפרלמנט, המאפשר לרשויות לחסום גישה לאתרי חדשות באינטרנט ללא צו בית משפט. לטענת הממשלה, החוק נועד "להגן על ערכי המשפחה מפני פרסומים המעודדים יחסי מין, שימוש בסמים או התאבדויות". האופוזיציה מפעילה לחץ כבד על הנשיא, עבדוללה גול, להטיל וטו על החוק.

מדובר בצעד נוסף במאבקו של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן באופוזיציה נגד שלטונו. בפרט, הוא מנסה לבסס את אחיזתו האיתנה בתקשורת לקראת הבחירות האזוריות שיתקיימו בחודש הבא. ארדואן טוען שכמה מגופי התקשורת פועלים בשירות מתנגדיו, ובראשם המטיף הגולה פתהוללה גולן, שארדואן קושר אותו לפרשת השחיתות המטלטלת את טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully