וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיט פופ וכבשים: הראיות ששלחו עיתונאים לכלא

24.6.2014 / 11:26

השופט בקהיר הסתמך על שורת ראיות מפוקפקות - ומפוברקות - כדי לגזור 10-7 שנות מאסר על עיתונאי אל-ג'זירה. ב"מסמכים המרשיעים": סרטון על מרוצי סוסים וכתבה על כדורגל

ביהמ"ש המצרי גזר עונשים כבדים על 3 עיתונאי אל ג'זירה שהורשעו בהפצת שקרים ותמיכה באחים המוסלמים, יוני 2014. רויטרס
אנשי אל-ג'זירה בבית המשפט בחודש שעבר. מימין: באהר מוחמד, פיטר גרסט ומוחמד פהמי/רויטרס

אתמול בבוקר, כאשר שופט בית הדין הפלילי בקהיר נכנס להיכל הדיונים, הוא לא טרח להסיר את משקפי השמש שהרכיב. הזלזול שהפגין השופט, מוחמד נאגי שחאתה, בקהל הגדול שישב מולו - ובו שגרירים זרים, בני משפחה ועשרות עיתונאים - היה רק חלק קטן מהפארסה המוחלטת של המשפט, שעליו ניצח בחצי השנה האחרונה.

שחאתה, שבשבוע שעבר גזר עונש מוות על 14 בני אדם באותו היכל, ובהם מנהיג "האחים המוסלמים" במצרים, מוחמד בדיע, הורה אתמול (שני) לגזור שבע שנות מאסר על שלושה עיתונאים, שכל פשעם היה במילוי עבודתם.

השלושה - מוחמד פהמי, פיטר גרסט ובאהר מוחמד, אנשי רשת החדשות הקטארית אל-ג'זירה - הורשעו בעבירות טרור וב"הפצת שקרים בתקשורת". הם הוחזקו במעצר במשך חצי שנה, ודרשו שוב ושוב לצפות בראיות, שהתביעה שהתבססה עליהן כדי לבסס נגדם את כתב האישום המפוברק.

מנהל תחנת אל-ג'זירה בקהיר, המצרי-הקנדי מוחמד פהמי, מדבר אל השופט בהיכל הדיונים בקהיר – מאי 2014. AP
משפט במשקפי שמש. מוחמד פהמי, מנהל התחנה, והשופט שחאתה, בחודש שעבר/AP

בחודש מאי, נדרשו עורכי דינם של השלושה לשלם אגרה של 1.2 מיליון לירות מצריות - כ-570 אלף שקלים - כדי לקבל גישה לראיות. המחיר הקבוע בחוק עבור אגרה כזו, אגב, הוא 500 לירות בלבד (כ-240 שקלים). רק אתמול, אחרי ארבעה דיונים, הציגה התביעה את מכלול הראיות, כשהחמורה שבהן היה להיט פופ מלפני כמה שנים, סרטון דוקומנטרי על כבשים ומרוצי סוסים, וסרט תיעודי על כדורגל. אף אחד מהסרטונים האלה לא שודר ברשת אל-ג'זירה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

שלושת העיתונאים נעצרו בחודש דצמבר 2013, במסגרת פשיטת כוחות הביטחון המצריים על תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי. הם הואשמו בתמיכה ב"אחים המוסלמים", שהוצאו כעבור זמן קצר מהחוק, ומוגדרים כעת כארגון טרור. משפט הראווה התנהל במסגרת המאבק המתחדש בין קהיר לקטאר: מצרים מאשימה את בית המלוכה בדוחה בעידוד הטרור בסיני, ובמימון ארגונים קיצוניים. רשת החדשות הקטארית הואשמה בליבוי המהומות במצרים ובהסתה נגד הצבא, ואנשיה במצרים, שעבדו בתחנה המשדרת באנגלית, נפלו קורבן למאבק הזה.

אחת הראיות שהוצגו אתמול לשופט הייתה תמונה של פהמי, מנהל תחנת אל-ג'זירה בקהיר המחזיק גם באזרחות קנדית, כשהוא מצולם עם ראש המועצה הצבאית לשעבר, מוחמד חוסיין טנטאווי. אלא שדמותו של טנטאווי הושתלה ברישול לתוך התצלום; פטריק קינגסלי, שליח ה"גרדיאן" לקהיר שנכח בבית המשפט, כתב כי נציג התביעה אפילו לא הצליח להסביר מדוע התצלום הוצג כראייה.

ראייה נוספת הוצגה בדמות השיר Somebody That I Used to Know של הזמר האוסטרלי Gotye. להיט הקיץ, שכבש את תחנות הרדיו ברחבי העולם לפני כמה שנים, הושמע בבית המשפט על ידי נציג התביעה, שנאלץ לספר כי חתם על מסמך, שאסר עליו לגלות מדוע דווקא הפזמון הזה נבחר כראייה משפטית.

ככל הנראה, השיר נשלף מהטלפון האישי של פהמי, כתב לשעבר של רשת בי-בי-סי. הוא הוצב בקניה, ונעצר בשנה שעברה כשבא לקהיר כדי להחליף זמנית את אחד מעמיתיו. בזמן ההפסקה בדיונים בבית המשפט, הוא אמר אתמול: "ברור לי שהתובעים בכלל לא הסתכלו על הסרטונים האלה".

"ראיות" נוספות לאשמתם של אנשי אל-ג'זירה כללו סרטון קצר שבו נראו כבשים, שהתביעה לא נימקה את הצגתו בבית המשפט; מצגת תמונות מחופשה משפחתית של גרסט, כולל שקופיות שבהן נראו הוריו מטיילים בלטביה; קליפ קצר משידורי רשת סקיי בערבית; סרט תיעודי על מרוצי סוסים; וכתבה על קבוצת כדורגל פופולרית במצרים.

השופט שחאתה גזר על שלושת העיתונאים שבע שנות מאסר, העונש המרבי על העבירות שבהן הואשמו. על המפיק באהר מוחמד נגזרו עוד שלוש שנות מאסר על תנאי, בשל אחזקת לא חוקית של נשק: תרמיל קליע שאסף אחרי הפגנה בקהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully