וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך: כך מסייעת ארה"ב ל-8200 במבצעים חשאיים

ממסמך שהדליף אדוארד סנודן עולה כי ארה"ב מסייעת לצותת לפלסטינים ומעניקה גיבוי למבצעים מיוחדים של המוסד נגד איראן וסוריה. ישראל דרשה כסף כדי להמשיך בשיתוף הפעולה

מחנה גלילות. מאי 2014. יותם רונן
יחידה 8200 והמוסד מקבלים סיוע מה-NSA במבצעי מודיעין מיוחדים. בסיס גלילות/יותם רונן

מסמכים שדלפו ממאגרי הסוכנות הלאומית לביטחון לאומי (NSA) חושפים טפח נוסף מההיקף הנרחב של שיתוף הפעולה של יחידה 8200 ורשויות המודיעין האמריקניות.

לפי אחד המסמכים שנכתב בשנה שעברה, ארה"ב מסייעת לישראל לצותת לפלסטינים, ומשתפת עמה פעולה במבצעים של המוסד ויחידת המ"מ (מבצעים מיוחדים), בין היתר בתחום הסייבר, במעקב אחרי איראן, סוריה וחיזבאללה ואחרי גורמי ג'יהאד עולמי. כמו כן, עולה כי ישראל דרשה לקבל מאות מיליוני דולרים כדי להמשיך את שיתוף הפעולה.

את המסמכים סיפק המדליף אדוארד סנודן לעיתונאי גלן גרינוולד, והם פורסמו אתמול (שני) באתר The Intercept. אחד המסמכים שפורסמו בכתבה חובר בחודש אפריל 2013, ונחתם על ידי מנהל התחום הישראלי ב-NSA. המסמך, בסיווג "סודי ביותר", מציין כי "הסוכנות מקיימת יחסים טכניים ומחקריים מרחקי-לכת עם יחידת הסיגינט הלאומית של ישראל", יחידת 8200 של אגף המודיעין, המוזכרת בשמה הלועזי - ISNU. ה-NSA חולקת עם 8200 "מידע על גישה, יירוט, מטרות, שפה, ניתוח, ושתי היחידות מפעילות נספחים בשגרירויות", כלומר בתל אביב ובוושינגטון.

כך סירס סנודן את מערך הריגול האמריקני תוך שנה אחת בלבד

מטה ה-NSA הסוכנות לביטחון לאומי. פורט מיד, מרלינד. Creative Time Reports, Creative Commons
מטה ה-NSA בפורט מיד, מרילנד. שיתוף פעולה הנרחב מעוגן במזכרים סודיים./Creative Commons, Creative Time Reports

לפי המסמך, "הצד הישראלי נהנה מיתרונות של גישה גאוגרפית נרחבת למומחיות ברמה עולמית, אותה מספקת ה-NSA בתחומי הנדסה ופיענוח צפנים. היא זוכה לגישה מבוקרת לציוד אמריקני ולטכנולוגיות באמצעות רכש ומכירות צבאיות". ה-NSA, מציין המסמך, מקבלת בתמורה "גישה גאוגרפית ליעדי סיגניט (מודיעין אותות) מועדפים ולמומחיות הישראלית לפיענוח צפנים, שהיא ברמה עולמית, ולמאגר גדול של אנליסטים מיומנים ביותר".

המסמך מפרט את צי"ח איסוף המודיעין של 8200 (ציון ידיעות חיוניות), כלומר את סדר העדיפויות של היחיד. ככל הנראה, סדר העדיפויות המצוין הוא זה שהיה נכון לשעת כתיבת המסמך: מעקב אחרי תכנית הגרעין האיראנית, מאמצי הגרעין של סוריה, פעילות חיזבאללה וכוונותיו, הטרור הפלסטיני והג'יהאד העולמי. במקביל, נכתב כי ב-2012 נידון מיזם לשיתוף פעולה בסיכול מתקפות סייבר שמקורן ברוסיה ובסין.

חדשות נוספות מהעולם
מצב חירום בלבנון אחרי שמורדים סונים פלשו מסוריה
דרמה בשמי אירופה: מטוס ביון אמריקני נמלט ממיירטים רוסיים
האם ארדואן באמת חושב שישראל משתווה להיטלר במעשיה?

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיתוף הפעולה סייע ליירט "מטרות בכירות". מנהיג איראן, עלי חמינאי./מערכת וואלה!, צילום מסך

תחת הכותרת "סיפורי הצלחה", מציין מחבר המסמך "מבצעים משותפים שהתבצעו לאחרונה, שהרחיבו את יכולות הארגונים לעקוב אחר תכנית הגרעין של איראן ולנצל אותה" (להפקת מודיעין). בנוסף, צוינו מבצעים בתחום הסייבר "שסייעו להשיג פריצת דרך נגד מטרות אירניות בחשיבות גבוהה". מבצעים אלה יצאו לדרך בשיתוף המוסד ויחידת המבצעים המיוחדים (מ"מ) של אגף המודיעין.

500 אלף דולר בקבלה מסתורית

ממסמכים נוספים שהגיעו לידי ה-Intercept, עולה כי בשנים 2003 ו-2004, ארצות הברית הפעילה "מיזם שיתוף מודיעין רחב היקף" תחת השם "גלדיאטור". ישראל לא שותפה במיזם, ודרשה תמורה כספית של מאות מיליוני דולרים כפיצוי. לפי גרינוולד, ישראל ככל הנראה מעולם לא קיבלה את הכסף הגבוה שדרשה; ואולם, שתי קבלות שדלפו לאתר מגלות כי ישראל קיבלה באותה עת תשלום מהפנטגון על סך 500 אלף דולר; לא ברור אם מדובר באחד התשלומים שהועברו לה כחלק מההסכם להמשך שיתוף הפעולה המודיעיני, או בתשלום אחר.

קבלה על סך 500 אלף דולר שהעבירה ישראל לפנטגון בשנת 2004. אתר Intercept, צילום מסך
קבלה על 500 אלף דולרים שהועברו מהפנטגון לישראל/צילום מסך, אתר Intercept

המסמכים בנוגע לשיתוף הפעולה של 8200 וה-NSA החלו להתפרסם בשנה שעברה. בחודש ספטמבר 2013, ה"גרדיאן" הבריטי פרסם כי ישראל חתמה ב-2009 על הסכם לחילופי מודיעין מארה"ב, שאינו מטיל כמעט מגבלות על השימוש בו. במסמך אחר צוטט גורם בכיר: "ישראל היא המדינה השלישית בתוקפנות בריגול כלפינו".

שלשום דיווח המגזין הגרמני "דר שפיגל" כי ישראל צותתה לטלפון הנייד של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, במהלך השנה האחרונה שבמהלכה תיווך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. שגריר ארה"ב לשעבר בארה"ב, מייקל אורן, התראיין אתמול ברשת MSNBC. צפו מה קרה כאשר התבקש להגיב בנושא:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully