וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אכן מתנהל קמפיין "לא לתת" נגד השכבות החלשות?

19.3.2015 / 15:02

כתבה שפורסמה ב"גלובס", על קמפיין אינטרנט של מתנגדי ביבי שקוראים לא לתרום לשכבות החלשות, הציתה דיון סוער בפייסבוק. אז יש או אין קמפיין?

עמוד הפייסבוק "לא לתת". פייסבוק, אתר רשמי
עמוד הפייסבוק "לא לתת" בפייסבוק/אתר רשמי, פייסבוק

ביומיים האחרונים האווירה ברשת מתוחה במיוחד. מאז היוודע תוצאות הבחירות משתלחים הגולשים זה בזה, מימין ומשמאל, מאשימים ומעליבים. פוסטים של אנשי שמאל כמו אלונה קמחי ושל האמן גל וולינץ נגד מצביעי ביבי עוררו סערה, ועכשיו מגיעה פרשה חדשה - "לא לתת".

הבוקר פורסמה באתר גלובס כתבה שכותרתה "קמפיין 'לא לתת' שוטף את הרשת לאחר ניצחון נתניהו". הכתבה סיפרה על "קמפיין חדש ברשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר" במסגרתו "קוראים גולשים שונים להפסיק עם הסולידריות ועם התרומות לנזקקים ולשכבות החלשות, בשל העובדה שרוב אותם חלשים שהיו זקוקים לשינוי - בחרו בנתניהו". בכתבה פורסמו ציטוטים של כמה מתוך אותן "קריאות שמציפות את הרשת" שלא לתרום עוד לתושבי הדרום ולשכבות חלשות שהעניקו לנתניהו את הניצחון.

הכתבה, שהתנוססה בעמוד הראשי של גלובס, שותפה בפייסבוק על ידי גולשים רבים, שחלקם הביעו זעזוע ושאט נפש מהקמפיין. בעמוד הפייסבוק של הקמפיין הצטברו תגובות זועמות של גולשים, ימנים ושמאלנים כאחד. בתגובת נגד לקמפיין נפתח האשטאג בשם #אנחנו_ניתן, מעביר את המסר ההפוך. וגם מרב מיכאלי מהמחנה הציוני שיתפה את הכתבה של גלובס בעמוד הפייסבוק שלה וכתבה: "הקמפיין נגד מצביעי ומצביעות ביבי, שמאיים בסוף הסולידריות ובהפסקת התרומות והתמיכה האזרחית, טועה בגדול". אפילו ארגון "לתת" כתב פוסט בנושא ובו הוא מתנער מהתופעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכתבה על קמפיין "לתת" בגלובס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שאז החלו לצוץ ברשת תגובות קצת אחרות לכתבה. גולשים שחיפשו בעצמם את קמפיין "לא לתת" בפייסבוק ובטוויטר, מצאו קבוצה שמונה כמה עשרות גולשים בלבד, מספר שעלה רק אחרי הכתבה בגלובס. "קמפיין ששוטף את הרשת?" תהה אחד הגולשים, "יש בקבוצה הזאת בקושי 200 איש". גולשת אחרת ציינה שהאזכור הראשון לקמפיין שלכאורה הציף גם את הטוויטר, הוא בעצם לינק לכתבה של גלובס שמברשת על כך שהוא מציף את הטוויטר. גולש אחר הצביע על העובדה שעמוד הפייסבוק של "לא לתת" נפתח בכלל אחרי שהכתבה בגלובס פורסמה.

כל אלה הובילו להיווצרותן של תיאוריות קונספירציה, כאילו קמפיין "לא לתת" כלל לא קיים, אלא הומצא כדי לשרת אינטרסים שונים: גולש אחד למשל כתב פוסט שטוען שמדובר באייטם קנוי של יחצ"ן, גולש אחר הציע שאולי מדובר בתעלול יח"צ ימני שנועד להתנגח בשמאל. גולש נוסף כתב שמדובר ב"הטרלה" שמטרתה ליצור קרע בעם.

אחד הפוסטים-קונספירציה שעלו ברשת:

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אז מה באמת הסיפור של קמפיין "לא לתת"? גורמים ב"גלובס" מתעקשים שמדובר בכתבה שלא הובנה כהלכה, ושכלל לא הייתה הכוונה לקמפיין מאורגן אלא בתופעה של סטטוסים שונים ומפורדים שהופיעו ברשת, בלי קשר זה לזה.

לדברי אותם גורמים, הכתבה כלל לא התייחסה לעמוד הפייסבוק "לא לתת" וכותביה כלל לא היו מודעים לקיומו. המילה "קמפיין", לדבריהם, באה לרמז על מגמה ויראלית אחידה ברשת, ולא על קיומה של קבוצה אחידה שפועלת כגוף אחד, וכותרת הגג "לא לתת" הודבקה לתיאור כלל המגמה לאחר שאחד הגולשים כינה אותה כך. ולראייה, בפיסקה השניה בכתבה מופיע המשפט "יש לציין כי לא מדובר בקמפיין מאורגן אלא בתגובות ספורדיות של גולשים שזוכים לתגובות ושיתופים רבים".

מכל מקום, מדובר בנבואה שמגשימה את עצמה. לאחר פרסום הכתבה כאמור מספר העוקבים של עמוד הפייסבוק "לא לתת" רק הלך וגדל והוא מונה נכון לעכשיו מעל 1,000 איש, הרשת כבר מגיבה לתופעה בסטטוסים וממים ומריבות אינסופיות ואפשר לומר שקמפיין "לא לתת" אכן חי וקיים, ונראה שהוא אכן סוף סוף "שוטף את הרשת". מה בא קודם, הביצה או התרנגולת, המושא או הסיקור - זה כבר פחות רלוונטי בשלב הזה.

מנהלי העמוד "לא לתת": "המדינה צריכה טיפול בהלם כדי להתעורר"

פנינו גם לעמוד הפייסבוק "לא לתת" עצמו, שהוקם לאחר פרסום הכתבה ב"גלובס". מנהלי העמוד מסרו לוואלה!TECH כי הם אינם מאוגדים תחת שום מסגרת פוליטית ואין להם שום רצון להשתייך לשום מפלגה או עמותה. לדבריהם, הם משתייכים למעמד הביניים והבינו שתוצאות הבחירות יעמיקו את הפער בין המעמדות ויעמיסו עוד יותר את הנטל על אנשי מעמד הביניים, ולכן החליטו להביע מחאה באמצעות המסר של "לא לתת". "רובנו תושבי הפריפריה שגדלו והתחנכו פה, תרמו למדינה את מיטב שנותיהם וממשיכים לתרום גם בימים אלו", הם מבהירים, "את המחאה הפרטית שלנו אנחנו נביע בדף הפייסבוק הזה, על אף הגידופים והנאצות המחרידות שאנו מקבלים על הדף ובהודעות פרטיות. את האמת הכואבת שום קללה לא תעצור. יש לנו דעות מגובשות במגוון היבטים שנוגעים למחייה בארץ שלנו ואנחנו נמשיך להביע אותן, המטרה שלנו היא מאוד פשוטה: רוצים שיהיה פה יותר טוב. לנו ולילדינו".

המסר הזה הרגיז לא מעט גולשים.

"בתור כאלה שגדלו בתוך העם בפריפריה הצפונית והדרומית, נדהמנו לראות איך בכל מערכת בחירות הריטואל הקבוע של קבלני הקולות של המפלגות הגדולות שינע את החלקים החלשים ביותר של האוכלוסיה אל הקלפיות עם פתקים מוכנים מראש. לצערנו המדינה צריכה טיפול בהלם כדי להתעורר".

תגובת גלובס:

"יש לציין כי בתחילה לא היה מדובר בקמפיין מאורגן אלא בתגובות ספורדיות של גולשים שזוכים לתגובות ושיתופים רבים וכך גם זה דווח.

לאחר עליית הידיעה לאתר שזכתה ליותר מ- 100,000 כניסות, נפתחה קבוצה בשם 'לא לתת' בפייסבוק, כמובן שלא על-ידי גלובס אלא על-ידי גורמים עצמיים.

גלובס עדכן על פתיחת הקבוצה בידיעה עצמה.

גלובס מדווח על המתרחש ברשתות החברתיות בצורה אובייקטיבית.

אנו לא יוצרים חדשות אלא רק מדווחים עליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully