וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עידן חדש של תעמולה": חופש העיתונות בעולם הידרדר בשנה החולפת

ארגון "עיתונאים ללא גבולות" פרסם את המדד השנתי שלו וקבע כי מנהיגים ברחבי העולם "פיתחו סוג של פרנויה מעיתונות לגיטימית". בפסגה ובתחתית אין שינוי, אך המגמה באירופה ובאמריקה הלטינית מדאיגה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(משטרת טורקיה משתלטת על משרדי זמאן, בחודש שעבר)

חופש העיתונות ברחבי העולם הידרדר בשנה החולפת, במיוחד ביבשת אמריקה – כך קובע הדוח השנתי של ארגון עיתונאים ללא גבולות שפורסם הבוקר (רביעי). הארגון הזהיר מ"עידן חדש של תעמולה". כריסטוף דלוואר, מזכ"ל הארגון שמקום מושבו בפריז, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הפגיעה בחופש העיתונות התרחשה בכל חלקי העולם, בייחוד באמריקה הלטינית.

המדד מדרג 180 מדינות בהתבסס על קטגוריות הכוללות את עצמאות התקשורת, צנזורה עצמית, שלטון החוק, שקיפות וניצול סמכויות לרעה. הדוח הזהיר מאווירה של פחד, שבה מנהיגים ברחבי העולם "פיתחו סוג של פרנויה מעיתונות לגיטימית".

"כל המדדים מצביעים על הידרדרות במצב. שורת משטרים מנסים להשתלט מחדש על המדינות שלהם כשהם חוששים מדיון ציבורי פתוח", הוסיף. "היום, קל יותר לבעלי השררה לפנות ישירות לציבור באמצעות טכנולוגיות חדישות, ולכן יש אלימות רבה יותר כלפי מי שמעביר מידע עצמאי. לדבריו, "אנחנו נכנסים לעידן חדש של תעמולה, שבו טכנולוגיות חדשות מאפשרות את הפצת המידע כפי שמוכתב מלמעלה. מהצד השני, עיתונאים הם אלו שעומדים בדרך".

עובדי עיתון "זמאן" הטורקי מפגינים נגד השתלטות הממשלה על העיתון, 4 במרץ 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
הפגנה בטורקיה נגד ההשתלטות על העיתון "זמאן"/רויטרס, צילום: רויטרס

הדוח ציין כי המצב חמור במיוחד באמריקה הלטינית והזכיר את "האלימות הממוסדת" בוונצואלה ובאקוודור, הפשע המאורגן בהונדורס, החסינות מענישה בקולומביה, השחיתות בברזיל ואת הריכוזיות בתקשורת בארגנטינה כמכשולים העיקריים לחופש העיתונות באזור. במקום האחרון דורגה אריתריאה ולפניה קוריאה הצפונית. פינלנד שמרה על המקום הראשון זה השנה השישית ברציפות ואחריה דורגו הולנד ונורבגיה. ישראל נותרה במקום ה-101.

בזמן שאירופה נשארה האזור שבה חופש העיתונות הוא הנרחב ביותר, הארגון הזהיר כי שימוש לרעה בחוקים נגד טרור ונגד ריגול זר וכן ניגוד אינטרסים מוביל את אירופה לעבר "מדרון חלקלק". בין היתר, בולטת פולין, שצנחה 29 מקומות עד למקום ה-49, בין היתר בשל ניסיון הממשלה להשתלט על כלי תקשורת בבעלות זרה שפועלים במדינה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully