וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמישהו ישיג לח"כים ארדן ושקד את האחראי על האינטרנט

23.6.2016 / 8:35

שרת המשפטים והשר לביטחון פנים בטוחים שהם יכולים לצנזר תכנים מסיתים ופוגעניים ברשתות החברתיות, ופייסבוק בראשן, באמצעות חקיקה. רק שהמציאות מכתיבה לוחות זמנים שונים ואופי התנהלות מקוון מעולם אחר לגמרי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבה ניסו, מעטים הצליחו - האם ישראל תצליח איכשהו להטיל צנזורה על פייסבוק? השרים ארדן ושקד./מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו בציטוט המפורסם של איש התקשורת, רזי ברקאי, שדרש בשידור חי בשנת 1996 מהמפיקה להשיג לו בטלפון את "האחראי על האינטרנט", גם הפעם נראה שנבחרי הציבור האחראיים על ביטחוננו לא ממש מבינים איך המנגנון הזה עובד. שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), והשר לביטחון הפנים, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), הודיעו אתמול (יום ד') כי יפעלו לחקיקת חוק להסרת תכנים פוגעניים מרשתות חברתיות כחלק מהמלחמה בהסתה ברשת. החוק שהם מנסים לקדם יעסוק החוק בחסימת גישה לתכנים אסורים ומסרי הסתה לטרור והסרתם המוחלטת, בדומה לחוקים דומים הקיימים במדינות כמו אוסטרליה וצרפת.

אתמול בבוקר נפגשו השרים עם בכירים בחברת פייסבוק העולמית, ודנו עמם בנושאים המטרידים את גורמי אכיפת החוק, בראשם שימוש בפייסבוק לצורך הנעת פעילות טרור. השרים הדגישו כי בגל הטרור האחרון, נמצא קשר ישיר בין הסתה ברשת לבין ביצוע פעולות הטרור המכונות "טרור היחידים".

בפגישה נדונו גם פרסומים פוגעניים מסוגים נוספים כגון שיימינג ובריונות רשת, פגיעות כלפי עובדי ציבור שונים כדוגמת שוטרים, שופטים ועובדים סוציאליים, המעסיקים את המשרד לביטחון הפנים ומשרד המשפטים ובגינן הקימה שרת המשפטים את ועדת ארבל לבחינת דרכי ההתמודדות עם תופעות אלו. בנוסף, השרים ביקשו מהנהלת פייסבוק לפעול להסרת תכנים מסיתים תוך פרק קצר זמן של עד 24 שעות כפי שפייסבוק פועלת כיום במדינות האיחוד האירופי. השרים ובכירי פייסבוק דנו בקידום האינטרס המשותף לכל הגורמים לשמירה על שיח בטוח ברשת לצד הצורך בהבטחת שיח חופשי.

הפעולה אותה רוצים השרים לקדם למעשה היא צנזורה על הרשת, מפרופילים אישיים ברשתות חברתיות ועד טוקבקים בתחתית כתבות באתרי החדשות השונים. אם אתם לא חרדים מפני מנגנון שיהיה מסוגל לצנזר כך את אחד ממקורות המידע החופשיים האחרונים בעולם, כנראה זה מפני שאתם מבינים כבר שאי אפשר באמת לסנן את כל התכנים הפוגעניים.

מארק צוקרברג. AP
מי יכול לעצור את ההסתה כשיש יותר ממיליארד משתמשים פעילים בחודש? מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג./AP

חשוב להבין שנציגי פייסבוק סופגים אש רבה בשנים האחרונות במדינות רבות, בשל חוסר היכולת (או העניין האמיתי) שלהם להתמודד בזמן אמת עם פרסומים בעייתיים לפי הפרשנות המקומית של כל מדינה. בפייסבוק מדגישים תמיד כי הם עובדים עם הרשויות ומקפידים לשמור על החוק, אבל לא בטוח שחוק כזה אפשר יהיה בכלל ליישם.

בחודש אוקטובר 2015 הגישה עמותת "שורת הדין" הישראלית תביעה ייצוגית נגד פייסבוק בטענה כי הרשת החברתית מעודדת טרור - מסרטונים וקריקטורות אנטישמיות ועד דפי פייסבוק המשלהבים את הגולשים לצאת לפיגועים, כולל הנחיות ברורות כיצד לדקור יהודים.

אין מקום בפייסבוק לתוכן המעודד אלימות, איומים ישירים, טרור או דברי שנאה. יש לנו מערך אוניברסלי של סטנדרטים קהילתיים האוסר על תוכן המכיל דברי שנאה, איומים ספציפיים של אלימות או בריונות. במהלך שבוע סטנדרטי אנו בודקים מיליוני דיווחים בעולם, ובמהלך השבועות האחרונים ראינו עלייה משמעותית בדיווחים על תכנים הקשורים לאירועים בישראל", אמר אז סיימון מילנר, מנהל מדיניות של החברה באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה.

או במילים אחרות: אנחנו רואים רק את הפוסטים שמדווחים עליהם כפוגעניים, וגם אז יש עומס אדיר ואנחנו לא תמיד מצליחים להסיר את התכנים בזמן. מה שמוסיף לקושי של פייסבוק היא העובדה שפוסט שהוסר יכול להיכתב על ידי משתמש אחר מיד עם הסרתו ואז שוב להמתין לכל התהליך. תוסיפו לזה את הטענות כי בפייסבוק לא ממהרים להסיר תכנים ויראליים ומקליקים במיוחד, ותקבלו בעיה גלובלית שכמעט בלתי אפשרי לטפל בה בישראל.

"גופי הטרור וארגונים פוגעניים עושים שימוש פסול בזירת האינטרנט", אמר השרה שקד. "על מנת לבלום את ההתפשטות יש לפעול במהירות וביעילות ולעדכן את החקיקה הקיימת לאתגרים המקוונים החדשים העומדים בפנינו. ישראל נמצאת בחזית המאבק העולמי בטרור וככזו היא לא יכולה להישאר מאחור בחקיקה נגד תכנים פוגעניים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העמוד "לדקור ישראלים" אושר על ידי פייסבוק והוסר מהרשת רק אחרי פניית כלי התקשורת הישראלים באוקטובר 2015./מערכת וואלה!, צילום מסך

השר ארדן: ''הנחיתי את משטרת ישראל למקד מאמץ באיתור תכנים מסיתים ברשתות החברתיות שמעודדים טרור ואלימות. האינטרנט והרשתות החברתיות הפכו לבמה המרכזית להסתה לטרור ומדובר באתגר אדיר שמעסיק מדינות רבות. כפי שחברות האינטרנט יודעות הכול על הגולשים ומרוויחות מיליארדי דולרים ממכירת פרסום שמוכוון אליהם, עליהן לייצר מנגנון יעיל שיאתר ויסיר תכנים מסיתים מהרשת. אנו נעשה הכול לקדם במהירות את החקיקה שתאפשר להוציא צווים להסרת תכנים מסיתים.''

השרים שקד וארדן הנחו את מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ואת יחידת הסייבר במשטרה לרכז את הטיפול בהסרת תכנים פוגעניים מסוגים שונים כגון עידוד ביצוע פעולות טרור, שיימינג, העלבת עובדי ציבור ולשון הרע. בהתאם להנחיה, במקרה של פרסום תוכן אסור, יפנה משרד המשפטים לרשתות החברתיות השונות ואתרי האינטרנט, כמו פייסבוק וגוגל, יידע אותם ויתריע בפניהם כי התוכן מפר את הוראות חוק העונשין בישראל ומהווה גם הפרה של תנאי השימוש בהם. אם לוחות הזמנים האלה נשמעים לכם מנותקים מהעולם המהיר של פייסבוק זה בגלל שזו המציאות. אף מנגנון ממסדי ביורוקרטי לא מסוגל באמת להתמודד עם ויראליות של פוסט - מסית וחולני ככל שיהיה - כשתוחלת החיים שלו עומדת על בערך 24 שעות לפני שפוסט חדש זוכה בתהילה.

השרה שקד והשר ארדן יגישו בקרוב הצעת חוק המחייבת הסרת תכני טרור ותכנים אסורים נוספים המסכנים באופן ממשי בביטחון המדינה, הציבור או אדם פרטי. לפי הצעת החוק, יוכל בית המשפט לחייב בצו כל גורם בשרשרת פרסום התוכן להסיר את התוכן האסור. נוכח הפגיעה הפוטנציאלית בחופש הביטוי, צווים להסרת תכנים יינתנו במשורה, במקרים קיצוניים ויופנו כלפי התוכן הפוגעני בלבד. כזכור, הצעת חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות, שעברה בקריאה ראשונה, מורה לספקיות אינטרנט להגביל גישה לכתובות אינטרנט הכוללות תכנים של מכירת סמים, הימורים ותכנים פדופילים. טיפ שלנו: עדיף לכם להפעיל את אנשי המדיה החברתית במשרדכם ולבקש מהם לדווח על פוסטים פוגעניים, זה יהיה הרבה יותר מהיר משרשרת האישורים של הפרקליטות והמשטרה וכנראה שגם הרבה יותר רלוונטי.

ארדן ושקד תוקפים את פייסבוק כי זה פופולרי, זה מביא כותרות (תראו על איזו כתבה הקלקתם) ואולי עוד כמה דקות ברפי רשף אבל הם הכניסו את עצמם למלכוד. מצד אחד פייסבוק אומרת להם "כן, בטוח. ברור שנעזור" וכך מלהיבה אותם עוד יותר אבל מצד שני ברור לכל הצדדים המעורבים שאי אפשר באמת לכבות שריפה עם אקדח מים. פייסבוק לא תתכופף בשביל אף מדינה ובטח לא בשביל ישראל.

לפייסבוק 1.6 מיליארד משתמשים. אילו הייתה מדינה, הרשת החברתית הייתה המדינה הגדולה בעולם. המטבע שמניע את כלכלת המדינה הזו הוא הלייק ולמרות הצהרות תקינות פוליטית כאלה ואחרות את מנהלי החברה העשירה הזו מעניין רק להניע קדימה את גלגלי המשק. הם לא יוותרו על כותבים שמטילים פוסטי זהב והם לא ישחטו אף פרה מניבת סטטוסים.

לפייסבוק יצא מוניטין של רשת חברתית חסרת גבולות, אבל בכל הנוגע לעירום אנחנו רואים כי מנהלי הרשת מצליחים למנוע פרסומים פוגעניים. הבעיה בהסתה היא שהיא נתונה לפרשנות ולא תמיד פוסטים מסיתים מוסרים. במקרים רבים ישראלים קיבלו תשובה כי הפוסט שהם דיווחו עליו ראוי להתפרסם, למרות שהוא עובר על הסטנדרטים הקהילתיים של פייסבוק ולכן נותרת השאלה בעינה: האם כל תלונה של המשטרה תזכה להסרה מידית של הפוסט או שמא המילה האחרונה, גם אם תהיה חקיקה, תהיה בידיה של פייסבוק?

בשורה התחתונה, מי שרוצה להפסיק את ההסתה צריך להימנע משיתוף פוסטים או תמונות עם מסרים גזעניים או מסיתים והיה ראוי אילו ארדן ושקד היו מתחילים מסינון תגובות גזעניות של עוקבים בפוסטים שהם מפרסמים.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully