וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: "לקראת החגים, רף ההסתה ברשתות החברתיות עלה"

3.10.2016 / 0:46

בריאיון לוואלה! NEWS הבהיר השר לביטחון הפנים כי "יש חשש שגל הטרור יחזור ככל שהנוכחות היהודית בעיר העתיקה תתגבר". הוא החמיא לאלשיך: "לא יכולתי למצוא מפכ"ל טוב יותר", והסביר את החיבה לטוויטר: "נחמד לעצבן עיתונאים"

צילום: יותם רונן, עריכה: אביב אירגז

"תאגיד השידור הציבורי הוא דבר שאסור לנו לוותר עליו" - כך אמר השבוע השר לביטחון פנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS, והצהיר שיעשה כל שביכולתו כדי שהצעת החוק של יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, לפירוק התאגיד, לא תעבור. "אם ישאירו את רשות השידור הישנה, זה יבזבז הרבה כסף למדינה", טען ארדן, שבמהלך כהונתו כשר התקשורת קידם את הרפורמה בשידור הציבורי והוביל את החקיקה להקמת התאגיד.

את ההערכה של ביטן – שסגירת התאגיד תחסוך לקופת המדינה 1.8 מיליארד שקלים – הוא סותר לחלוטין. "הקמת התאגיד תחסוך כחצי מיליארד שקלים בשנה ובזכות המודל הכלכלי שבניתי עם האוצר הצלחנו לבטל את אגרת הטלוויזיה", אמר והזכיר: "הרי לא גובים אותה. את זה כבר שכחנו ומי שחושב שזה לא מספיק - טועה ואני אעשה מה שאני יכול כדי שהצעות חוק כאלה לא יעברו".

ארדן סבור שראש הממשלה "אינו חושש" מהקמת תאגיד השידור הציבורי ונמנע מהתייחסות ישירה לאמירתו של נתניהו שהקמת התאגיד "חמקה לו" במהלך מבצע "צוק איתן". "הראייה של ראש הממשלה היא סובייקטיבית. אני לא יודע מה חמק לו - אני מציע שתשאלי אותו", השיב. "אני מאוד מתואם איתו, ובצורה שקופה - הדברים הוצגו ונדונו בכנסת. אם ראש הממשלה שם לב לחלק מהפרטים ברפורמה ולחלק לא, זה הוא יכול לומר - לא אני".

גלעד ארדן שר הפנים. ראובן קסטרו
"הקמת התאגיד תחסוך כחצי מיליארד שקלים בשנה". ארדן/ראובן קסטרו
"היה לנו מודיעין שיש כוונה לקראת חגי תשרי לעלות את רף ההסתה ולנסות לקרוא לצעירים פלסטינים לחזור לטרור"

בהתייחס לטענות על הזיהוי הפוליטי של העובדים החדשים בתאגיד, אמר ארדן: "התאגיד החדש בהחלט צריך להיות מאוזן ולשקף כמה שיותר את כל חלקי החברה בישראל. לצערי, הדבר הזה לוקה בחסר גם ברשתות המסחריות וגם ברשות הישנה ואני מקווה ומאמין ודאגתי שזה ייכנס לחוק שאני חוקקתי שתהיה מחויבות כזאת - לנושאים של ציונות ומורשת ישראל וההיסטוריה שלנו". ארדן מציע להמתין ולראות. "שינויים בחקיקה, תמיד הממשלה יכולה לעשות. אני מציע שאולי נאפשר למנהלים להקים ואני בטוח שהם מודעים לצפיות של כלל הציבור איך צריך להראות שידור ציבורי, וכשיהיה את המוצר הסופי כל אחד יוכל לחוות את דעתו".

בסוף השבוע הזה, נציין שנה לתחילתו של גל הטרור הנוכחי. אתה מזהה סימנים שאנו עומדים לפני התפרצות אלימה נוספת בחגי תשרי?

"היה לנו מודיעין שיש כוונה לקראת חגי תשרי לעלות את רף ההסתה ולנסות לקרוא לצעירים פלסטינים לחזור לטרור יחידים ולצאת לבצע מעשי רצח וטרור. כל הטרור הזה הוא בהשראת הרשתות החברתיות, ורף ההסתה באמת עלה. לכן, ראינו התפרצות של מספר פיגועים לפני שבועיים ויש חשש שהגל הזה יחזור שוב ככל שהנוכחות היהודית באזור העיר העתיקה תתגבר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זירת פיגוע דקירה בתל רומיידה, חברון, 17 בספטמבר 2016. רויטרס
"חשש שהגל יחזור". זירת פיגוע בתל רומיידה שבחברון, לפני שבועיים/רויטרס

להערכת המשטרה, כמיליון יהודים צפויים לפקוד את אזור ירושלים והעיר העתיקה במהלך חגי תשרי. "אז כן, זה עלול לחזור, אבל אנחנו נוקטים הרבה צעדים חדשים שלא ננקטו בעבר. יש היום פעילות נרחבת לניטור הרשת והורדת חומרים מסיתים ממנה במהרה. יש פעילות משותפת של המשטרה, השב"כ ומשרד המשפטים שמטרתה להגיע כמה שיותר מהר לגורמים מסיתים, לעצור אותם במעצר מנהלי כדי לברר אם הכוונות רציניות ולהעמיד לדין דרשנים. אנחנו מרחיקים גורמים מסיתים מהעיר העתיקה, וכמובן גם הנוכחות המשטרתית בפריסה מאוד רחבה לאורך כל הצירים המרכזיים והכניסות לכפרים ולשכונות במזרח ירושלים שבעבר היו מורגלות לחסימות.

"כל חבילת הצעדים האלו בעיניי מגדילה מאוד את הסיכוי שנצליח לסכל פיגועי יחידים. אבל, הציבור עדיין נדרש לערנות למה שקורה סביבו, כי אני לא יכול לומר שבסוג כזה של טרור יש לנו וודאות של 100% שנדע להתמודד עם כל מתקפה.

פוסט של עמוד הפייסבוק רשת "פלסטין לדיאלוג" על המחבל מפיגוע הדקירה בקריית ארבע, מוחמד טראיירה, 30 ביוני 2016. פייסבוק, אתר רשמי
"הסרת תכנים מסיתים לא מספיקה". תמונה מתוך פייסבוק המהללת את המחבל מפיגוע הדקירה בקריית ארבע/אתר רשמי, פייסבוק
"עדיין אין נציג בישראל עם סמכות לסגור עמוד או להוריד תוכן. המשטרה עדיין צריכה לפנות לסניף של פייסבוק באירלנד"

הזכרת את ההסתה ברשת וזה אחד מהמוקדים שאתה התעסקת בהם בשנה האחרונה בהקשר של גל הטרור. היו לך האשמות מאוד קשות כלפיי פייסבוק. טענת שלמארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, יש "דם על הידיים". לאחרונה נפגשת עם בכירי פייסבוק, אתה מרגיש שיש שיח שיכול להוביל לשינוי במדיניות?

"מצד אחד כן. יש יותר פתיחות לשמוע אותנו ואת הצרכים שלנו. הם מנהלים מערכה כלל-עולמית בניסיון לבלום ממשלות מלחוקק לקדם רגולציה שתחול על העולם החדש הזה של הרשתות החברתיות שלכאורה אין בו כמעט כללים. הם הקימו צוות מולנו כדי לנסות לראות איך ניתן לשפר את העבודה המשותפת להסרת תכנים מסיתים. האם זה מספיק? ממש לא! אנחנו עוד רחוקים. עדיין אין נציג בישראל עם סמכות לסגור עמוד או להוריד תוכן. המשטרה עדיין צריכה לפנות לסניף של פייסבוק כדי לעשות דברים כאלה, למשל באירלנד.

לדברי ארדן הוא לא היחיד שמחזיק בעמדה זו בעולם. "פגשתי לפני שבועיים את השרה הממונה על ביטחון האינטרנט באנגליה, פגשתי שרים מעוד מדינות מאוסטרליה, פולין, בולגריה, וכולם חושבים כמוני בהקשר הזה ואני מקווה שנצליח לסמן איזשהו סטנדרט בינלאומי כי ישראל לבד לא יכולה לפתור את הבעיה. אם פייסבוק לא תיקח אחריות עולמית על להוריד לבדה ומבלי שיעשו עבורה את העבודה, הרשת תהיה עדיין מלאה בתכנים שתומכים בטרור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החקירה קיבלה בדיוק את אותו טיפול כמו כל פנייה ללשכה שלי". שרון פרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת המלחמה שלך באלימות ברשת, האם באמת נתת הוראה לתעדף את החקירה של שרון פרי בהקשר של הדלפת התמונות הפורנוגרפיות שלה?

"החקירה של שרון פרי קיבלה בדיוק - אבל בדיוק - את אותו טיפול כמו כל פנייה ללשכה שלי על כל טיפול לא מספק של המשטרה. אנחנו מקבלים עשרות פניות כאלה בשבוע, ומחויבים לפעול באותו אופן במקרה הזה כמו ב-7,000 מקרים אחרים של גניבת טלפונים ניידים. המשטרה הפעילה את אותם כלים שיש ברשותה והביאה למצב שהיא תפסה את הגנב והחזירה את הטלפון לבעליו. וכמובן כאן הייתה חומרה מיוחדת כיוון שהייתה הפצה של חומרים אינטימיים שזו עבירה נוספת חמורה. לצערי, אותם כלי תקשורת שהרימו את הפרשה הזו לשמים כי היא דמות מוכרת, פתאום התהפכו ויש להם טענות למשטרה ואליי - דווקא כשהמשטרה מטפלת כמצופה ממנה.

אתה מכיר את שרון פרי? שוחחת איתה?

"מעולם לא פגשתי אותה, מעולם לא שוחחתי איתה. אני לא מכיר אותה ואני מאחל לה כל טוב.

שר הביטחון גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בטקס החלפת פיקוד מחוז ש"י במעלה אדומים. נועם מושקוביץ
"המינוי של אלשיך מצוין". ארדן/נועם מושקוביץ
"רוני אלשיך מביא חשיבה מסוג חדש, הרבה פעמים מקורית, עם עומק שלא תמיד אפשר להסביר אותו בעשר שניות"

בוא נעבור למישהו אחר שאתה מכיר טוב מאוד. מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מעורר הרבה מאוד ביקורת: התבטאויות שנויות במחלוקת, טענות על גיבוי של קצינים שנחשדו בפלילים ואי-טיפול מספק בעבירות מין בתוך המשטרה. אתה חושב שהמינוי שלו היה טעות?

"אני חושב שהמינוי שלו היה מצוין. לא יכולתי למצוא מועמד יותר טוב, אני חושב שהוא מפכ"ל מצוין. זה נכון שאולי בעידן של מבזקים וכותרות, רוני אלשיך מביא חשיבה מסוג חדש, הרבה פעמים מקורית, עם עומק שלא תמיד אפשר להסביר אותו בעשר שניות. היה גם ברור שהגיע מישהו לשנות את התרבות הארגונית במשטרה, לחסום הדלפות שפוגעות בכבודם של נחקרים שיצאו בסוף חפים מפשע, ולפעול כך שהרבה סטנדרטים ישתנו. הוא בא בלי מחויבות לאף אחד אלא במה שהוא מאמין. היה ברור שיהיו גורמים שינסו לפגוע בו וינסו להוציא את דיבתו רעה.

"אני חושב שהוא מיישם תהליכים היסטוריים. בנינו יחד תכניות היסטוריות למשטרה כמו אכיפת חוק וסדר ביישובים הערבים, החזרת המשטרה לרחובות בסיורים רגליים, הכפלת כמות הניידות בשטח. אנשים רציניים צריכים להבין שארגון כל כך גדול שפועל בכל רחבי המדינה בעשרות תחומים לא משתנה בן לילה. יש כאן תהליכים שהציבור כולו ייהנה מפירותיהם אבל זה לוקח מספר שנים, זה לא קורה תוך חודש וגם לא בשנה ואנו נמצאים בתוך התהליכים האלה, חלקם קשים וכואבים.

רוני אלשיך בהלוויתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. ראובן קסטרו
"מיישם תהליכים היסטוריים". אלשיך/ראובן קסטרו

"צריך להבין המשטרה עובדת בתנאים מאוד קשים. שוטרים - גם אם הם זוטרים או בכירים - צריכים לקבל עשרות החלטות כהרף עין. גם אם שיקול הדעת שלהם הוא לא נכון. יכול להיות שיש עוד כאלה אבל אני חושב שלעומת הסלחנות לתופעות בעבר, לא תראי עוד סלחנות כזאת - לא אצל המפכ"ל ולא אצלי.

לרדוף אדם בגיר שמשתמש בביתו בקנאביס - לא בראש סדר העדיפויות

שרת המשפטים איילת שקד מקדמת חקיקה לאי-הפללה של משתמשי קנאביס. אתה מתנגד ליוזמות כאלו?

"לא ידוע לי (על היוזמות, ט"ש). אני מתנגד נחרצות ללגליזציה של סמים. כמי שכיהן בעבר כיו"ר אל סם, וראה את ההשפעות הנוראיות של שימוש בסם על בני נוער שעתידם חוסל - לפעמים גם חייהם והשירות הצבאי שלהם - אני לא חושב שניתן יהיה לעשות הבחנה שלא תחלחל ולהגיד שבני נוער לא ומבוגרים כן. אלו גבולות מלאכותיים שלא ניתן יהיה לשמור עליהם. וזה עוד לפני שדיברתי על יכולותיה של המשטרה לאכוף נהיגה תחת השפעה של סמים, כשבאותה נשימה אנחנו כואבים עלייה דרמטית בהיקף ההרוגים בתאונות דרכים. אני לא חושב שזו הבעיה הבוערת ביותר. וזה לא בראש סדר העדיפויות של המשטרה לרדוף אדם בגיר שמשתמש בביתו לשימוש פרטי לבד.

"רק שיהיה ברור שזה לא קשור לקנאביס רפואי. המשטרה ואני תומכים ברפורמה של משרד הבריאות, תומכים בלאפשר לחולים סופניים או מי שרופאים החליטו שזה מוצדק להקל על סבלם באופן הזה.

גלעד ארדן שר הפנים. ראובן קסטרו
"ראיתי את ההשפעות הנוראיות של השימוש בסם", ארדן/ראובן קסטרו

כשהורכבה הממשלה לא רצית להיות השר לביטחון פנים. כלומר, לקח לך זמן עד שנענית להצעה. זה ידוע שרצית להיות שר החוץ, חשבת שאתה צריך להיות שר החוץ? אם התפקיד הזה יוצע לך מחר האם תשקול לקחת אותו?

"אם בעתיד יוצע לי תיק החוץ? אני אתלבט. אני לא דורש אותו"

"אני לא מדבר על מקרים היפותטיים. אני לא דורש את תיק החוץ, גם לא דרשתי אותו בתחילת הקדנציה. חשבתי שבשביל לעשות מהפכה במשרד לביטחון פנים היה אפשר למזג אותו עם משרד הפנים, כך שהרשויות המקומיות והאחריות עליהם יחד עם גורמי החירום וההצלה שהם אצלי במשרד לביטחון פנים, ידורו יחד ואז יהיה קל יותר לבנות מדיניות נכונה למצבי חירום. ראש הממשלה לא קיבל את עמדתי. דרשתי במקום זאת תקציבים - או בשפה ה'אוצרית' של כחלון 'כלי עבודה' - כדי לבצע רפורמות שהם חשובות וקיבלתי את אותם כלי עבודה. אני כל כולי שקוע עכשיו ביישום המהפכות הללו כדי שהביטחון האישי של אזרחי מדינת ישראל יגבר ובזה אני שקוע. אם בעתיד יוצע לי תיק החוץ? אני אתלבט. אני לא דורש אותו.

בחודשים האחרונים נראה שקצת התאהבת בטוויטר, אתה מנהל שם דו-שיח ער הרבה פעמים עם צייצנים אחרים, בהם עיתונאים. גילית תחביב חדש?

קודם כל זה נחמד שאפשר לפעמים לבטא את עצמך באופן פומבי גם בלי צורך לעשות טלפונים וכו'. שנית, אני צריך להעביר הרבה נסיעות ברחבי המדינה. ואף שאני גבר, בתחום הזה, אני גם מצייץ וגם קורא חומר תוך כדי ועושה כמה דברים. תהיי רגועה, זה לא על חשבון דברים אחרים, ולפעמים גם נחמד לעצבן את העיתונאים עם עמדותיי.

השתתף בהכנת הכתבה: יצחק חברוני.

(עדכון אחרון: 15:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully