וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ראש הממשלה לא רוצה שידור ציבורי": דיון חירום על התאגיד בכנסת

ח"כ חנין תקף בוועדת הכלכלה את נתניהו, שפועל לסגירת התאגיד: "כמו ארדואן". ח"כ כבל לעיתונאים: "למה אתם שותקים?". יו"ר איגוד התסריטאים קרע את תעודת השחרור של בנו, שלחם ב"צוק איתן". מבקר המדינה פתח בבדיקה בעניין

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביב אירגז

ועדת הכלכלה של הכנסת ערכה היום (רביעי) דיון חירום, במסגרת ההיערכות ליישום חוק השידור הציבורי הישראלי ולתחילת שידורי תאגיד השידור "כאן". זאת, על רקע ההצעה לסגור את התאגיד ובהמשך למכתב המוכנות שהעביר התאגיד לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון וליו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל.

כבל אמר בפתח הישיבה: "אני לא אדם תמים. ראיתי שטיקים וטריקים מסריחים יותר ופחות, אבל האמת, אני נשבע לכם, כזה דבר עוד לא ראיתי". הוא תיאר את המאמצים לסגירת התאגיד "מעשה כל כך ציני, כל כך נכלולי, כל כך אופורטוניסטי".

"אני לא במחנה של ראש הממשלה נתניהו, אבל גם שהוא פעל הפוך ממה שאני מאמין, לא חשבתי לרגע שהוא לא רוצה בטובת העם והמדינה. חשבתי שהוא שוגה, טועה ומוביל אותנו בדרך לא נכונה, אבל אף פעם לא חשבתי שהוא עושה מה שבראש שלו ושתלך המדינה לעזאזל", הוסיף כבל. "זה לא איראן, זה לא שלום, דווקא בדבר הקטן הזה לכאורה אני חושב שראש הממשלה שורף את הבית".

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן: נתניהו דיבר איתי על התאגיד עוד לפני הצטרפותי לממשלה
תאגיד השידור ופינוי עמונה: הפצצות הפוליטיות במושב החורף של הכנסת
המכון הדמוקרטי לנתניהו: סגירת התאגיד - פגיעה בתקשורת החופשית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ראש הממשלה שורף את הבית". כבל בוועדת הכלכלה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אין עוד כלי תקשורת בישראל שהוא כל כך מגוון. חד וחלק"

לדברי כבל, "הוא מוביל מהלך שלא הובילו לפניו עשרות שנים. יותר משאני חרד מהרגע הזה שראש הממשלה מוכר את המדינה כי ככה בא לו, אני חרד מהשתיקה". הוא הוסיף: "סלחו לי, חבריי העיתונאים. למה אתם שותקים? איך אתם לא מרעידים את הרחובות, מחשיכים את המסכים? הדמוקרטיה היא לא העניין שלכם, רק הסקופים? איפה הסולידריות שלכם? איפה השליחות שלכם? בפעם הראשונה זה שנים, אני מסתכל לכם בעיניים, ואומר - הפכתם פוליטיקאים ציניים במידה, עשיתם לנו בית ספר. צאו להילחם על הדמוקרטיה. תתעוררו. הפקרתם אותנו, הפוליטיקאים, במלחמה הזאת ואתם מפקירים את עצמכם גם".

כבל הוסיף כי מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר סירב להגיע לדיון. "הוא הודיע לי שלא יבוא, כי הוא קרא כל מיני ציוצים ואחרים", הבהיר. "זה לא מקובל עלי שפקיד מדינה בכיר לא יגיע לדיון". לטענת ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), פילבר לא הגיע בהוראת נתניהו. מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ נוכח בדיון, כמו גם ח"כ יגאל גואטה (ש"ס), שהיה הנציג היחיד מטעם הקואליציה, עד שהצטרפו גם חברי הכנסת יואב קיש, נאווה בוקר, מירב בן ארי ויעקב אשר.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) טען בדבריו כי "ראש הממשלה לא רוצה שידור ציבורי". הוא הוסיף כי נתניהו, לדבריו, מצר את צעדיה של התקשורת, ואמר: "הוא רואה את ארדואן, ואומר, 'וואלה, אפשר להגיע למקום טוב'". ח"כ זהבה גלאון (מרצ) התייחסה לעלות הכלכלית המשוערת של סגירת התאגיד, 1.7 מיליארד שקלים, וטענה: "זה כסף קטן עבור ראש הממשלה. הוא רוצה לחסל את השידור הציבורי בישראל".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ח"כ יגאל גואטה, ירושלים. 15 במרץ 2016. ניב אהרונסון
"בושה וחרפה". ח"כ גואטה/ניב אהרונסון
"ראש הממשלה, שרק לפני שנתיים תמך בתאגיד השידור הציבורי, הפך את עורו וזה מחייב בדיקה של מבקר המדינה"

במהלך הדיון, יו"ר איגוד התסריטאים עמית ליאור הציג את תעודת השחרור מצה"ל של בנו, בה צוין כי הוא לחם במבצע "צוק איתן". לדבריו, "בני נלחם שם, חבריו נהרגו, ונתניהו אומר שהתאגיד חמק לו בין האצבעות ב'צוק איתן'?". הוא קרע את התעודה לעיני הח"כים ודרש תעודה חלופית - שבה יצוין כי בנו נלחם ב"מבצע התאגיד". מוקדם יותר, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) ציינה כי החלטת הממשלה הראשונה בנושא התקבלה בחודש מאי 2014, ,לפני המבצע.

ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) טענה כי "מבקר המדינה חייב לערוך בדיקה על התנהלות ראש הממשלה בעניין תאגיד השידור הציבורי. ראש הממשלה, שרק לפני שנתיים תמך בתאגיד השידור הציבורי, הפך את עורו וזה מחייב בדיקה של מבקר המדינה". לטענתה, "ראש הממשלה גורם במכוון, בציניות וללא חמלה לפגיעה בעובדים, לפגיעה בשידור ציבורי ולפגיעה אנושה בתקשורת חופשית ובחופש הביטוי".

"הקיסר הסגול מבקש לפגוע בכל מוסדות הביקורת. יש להתייצב כולנו מאחורי כחלון", הוסיף ח"כ מיקי רוזנטל. לדבריו, "הסיפור של התאגיד הוא עוד צעד ממהלך מקיף ומתוכנן הרבה יותר. נתניהו פועל להחליש את מבקר המדינה, להצר את צעדיו של היועץ המשפטי לממשלה, להחליש את הכנסת ולפגוע בבית המשפט. זה לא אקראי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בישיבה מיוחדת לזכרו של רחבעם זאבי גנדי, מליאה בכנסת. נובמבר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"ראש הממשלה פועל במכוון, בציניות וללא חמלה". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

גואטה התפרץ במהלך הדיון, כשדנו הנוכחים בתנאי העובדים, וקרא: "כל הדיון הזה הוא קשקוש. זה לא דיון על העובדים, זה דיון על השליטה בתקשורת. מישהו מעניין אותו מהעובדים? על מה אתם מדברים על מספרים בכלל?". לדבריו, "הכלכלן הראשי של הכנסת דוד ביטן אמר הפוך ממה שאתם אומרים. זו בושה וחרפה מה שהולך פה".

יו"ר מועצת תאגיד השידור גיל עומר הסביר בדיון כי "יש לנו מוכנות מלאה של שידורים של 24/7, תקציב ההתאמה שלנו עומד על 350 מיליון שקלים ויש לנו אפס חריגה". לדבריו, "באנו עם מטרה ברורה, להקים גוף תקשורת מגוון שנותן את מגוון הדעות של האוכלוסייה הישראלית. אני אומר באחריות, אין עוד כלי תקשורת בישראל שהוא כל כך מגוון. חד וחלק. כל אמירה אחרת צריכה לרדת מהשולחן".

יו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור, הודיע שיפתח בשביתת רעב וקרע במהלך הדיון בוועדת הכלכלה את תעודת השחרור של בנו. ערוץ הכנסת
קרע את תעודת השחרור. ליאור, היום/ערוץ הכנסת

שירה גרינברג, סגנית הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, הבהירה במהלך הדיון: "אם התאגיד ייסגר, יש לכך משמעות תקציבית של 370 מיליון שקלים בכל שנה". לדבריה, "יש גם סכנה להכנסות המדינה מאיבוד נכסים בשווי 1.7 מיליארד שקלים".

לאחר הדיון, הנחה מבקר המדינה יוסף שפירא את יחידות הביקורת הנוגעות בדבר להתחיל באיסוף חומרים בנושא יישום רפורמות בתחום השידור הציבורי. על פי ההודעה מלשכתו, "המבקר קיבל את ההחלטה בהתאם למדיניותו לבצע ביקורת בזמן אמת, לנוכח ההיקפים הכספיים הכרוכים בנושא, גורלם של מאות עובדים והחשיבות הציבורית הנודעת לעניין".

שר האוצר משה כחלון, סיעת כולנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
מתנגד חריף לסגירת התאגיד. כחלון/נועם מושקוביץ

סוגיית פירוק השידור הציבורי היא אחת המסעירות עם פתיחת מושב החורף של הכנסת. חרף נכונותו של נתניהו לסגור את התאגיד, שר האוצר כחלון הביע התנגדות. "אם צריך להטיל וטו, אטיל", אמר כחלון, שמוביל את ההתנגדות למהלך בקרב סיעות הקואליציה, לצד שרים נוספים. ביום ראשון הודיע נתניהו, לאחר דיון קצר בישיבת ראשי הקואליציה, כי הצעת החוק לסגירת תאגיד השידור הציבורי תעלה לדיון והצבעה בישיבת הממשלה בשבוע הבא. בנאומו בכנסת, הוסיף ראש הממשלה: "נשקם את רשות השידור, נעשה זאת באחריות כספית".

במשרד האוצר מתנגדים נחרצות להצעה לסגירת התאגיד, שהגיש ח"כ דוד ביטן (הליכוד), משיקולים כלכליים, אך במשרד ראש הממשלה מגבשים מתווה שימזג את התאגיד לתוך רשות השידור הקיימת, בכפוף לתהליכי התייעלות, וטוענים כי מדובר במהלך שיביא דווקא לחסכון תקציבי. במשרד האוצר הבהירו כי ההצעה לביטול התאגיד צפויה לשאת עמה "משמעויות תקציביות כבדות" של כ-400 מיליון שקלים בשנה, וכן אובדן הכנסות של 1.7 מיליארד שקלים כתוצאה מאי-מכירת השטחים שמוחזקים בידי רשות השידור במתחם שרונה בתל אביב, ומתחם שערי צדק ורוממה בירושלים.

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס אמש ליוזמה, וטען בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו כי "הבעיה הגדולה עם סגירת התאגיד, היא שככה לא מנהלים מדינה". לטענתו, "במחי יד, בלי שום הסבר הגיוני, זורקים לפח 1.7 מיליארד שקל, מפטרים מאות אנשים, מבטלים חוק שעבדו עליו שנתיים, מתעלמים מכל הגורמים המקצועיים – והכל סתם, כי בא למישהו".

הנשיא ראובן ריבלין התייחס לנושא בנאומו בפתיחת מושב החורף של הכנסת ביום שני, ויצא נגד היוזמה של ראש הממשלה. "מי שבעד שידור ציבורי לא יכול להפוך אותו לשופר", אמר ריבלין. "מי שנגד שידור ציבורי, יבוא ויאמר את דרכו באופן ברור. מי שרוצה שידור ציבורי, חייב להבטיח את היותו בלתי מוטה - שהרי כולנו מבינים שעל גלגל הענק הפוליטי, פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה - העיקר שתישאר על הגלגל. כך, מי שבעד אומנות חופשית ולא מעורבות, לא יכול להחרים קהלים שחושבים אחרת ממנו".

(עדכון ראשון: 9:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully