וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בתאגיד קוברים את היצירה הישראלית קבורת חמור"

17.7.2017 / 13:16

בעקבות חשיפת וואלה! תרבות על ההתרסקות בהשמעות המוזיקה הישראלית בתחנת 88fm של תאגיד "כאן" התקיים דיון סוער בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת. אושיק לוי: "מוחקים את התרבות הישראלית". מנהל רשת ג' לשעבר: "חופש יצירה והבעה לא מתקיים בתאגיד השידור"

אושיק לוי באירוע מחווה לאילי גורליצקי, 17 ביולי 2015. ראובן קסטרו
"מוחקים תרבות". אושיק לוי/ראובן קסטרו

בעקבות בדיקת וואלה! תרבות שחשפה את ההתרסקות בהשמעות המוזיקה הישראלית בתחנת הרדיו 88fm בתאגיד "כאן" בהשוואה לתחנה הישנה ברשות השידור, התקיים הבוקר (שני) דיון בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת בנושא השמעת יצירה ישראלית ברשתות הרדיו.

לדיון, שהתקיים ביוזמת חברי הכנסת אילן גילאון (מרצ) ויעקב פרי (יש עתיד), הגיעו בין השאר האמנים אושיק לוי, חנן יובל ויו"ר אמ"י יעקב מנדל, וכן נציגי התאגיד: העורך המוזיקלי הראשי של התאגיד אביעד רוזנבוים, מנהל רשת ג' יובל גנור, מנהל 88fm משה מורד. מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ בלט בהיעדרו.

"ראיתי את הנתונים שפרסמתם בוואלה על הירידה הדרמטית ביצירה המקורית אל מול היצירה הזרה, וזה דבר שערורייתי", אומר לוואלה! תרבות ח"כ אילן גילאון (מרצ), מיוזמי הדיון בוועדה. "הבעיה היא גם בהיבט של התמלוגים, של הכנסות לפי זכויות יוצרים. זה לא תרבותי. אין לי בעיה עם זמר לועזי ויצירה לועזית, אבל יש כאן קנה מידה שלא שמרנו עליו. לכן הזמנו את כל הצדדים, כדי לבדוק איך לא לפגוע ביצירה המקומית ולא לפגוע ביוצרים, שרובם מאוד מתקשה להתפרנס. תאגיד השידור הציבורי עשה טעות בהורדת המינון של המוזיקה הישראלית מ-56% ל-13% ברדיו בלבד. גם בתקופת 'הרצה' צריכים להיות איזשהם כללים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התרסקות בכמות ההשמעות של שירים ישראליים ב-88fm בהשוואה בין התחנה הישנה לחדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדיון התקיים בעקבות בדיקת וואלה! תרבות בשיתוף עם חברת מדיה פורסט שחשפה הידרדרות דרמטית בכמות ההשמעות של המוזיקה הישראלית ב"כאן 88". בנוסף, העלתה הבדיקה כי חלה צניחה דרמטית בכמות השירים החדשים (ישראלים ולועזיים) המושמעים ב-88fm בהשוואה בין התחנה החדשה לישנה. עוד עלה מהנתונים כי ניתן דגש רב על להיטים ופחות על מוזיקה אלטרנטיבית. מתאגיד כאן נמסר אז בתגובה: "הרדיו של כאן בהרצה משלב מוזיקה ישראלית, בינלאומית, קלאסיקות ומוזיקה חדשה ומעניק במה לכל הז'אנרים והזרמים. תקופת ההרצה, כשמה כן היא, והמינונים של מוזיקה ישראלית ומוזיקה חדשה יעלו, גם בכאן 88 וגם בכאן גימל".

עוד באותו נושא

בדיקה: 88fm מתעלמת ממוזיקה ישראלית ורשת ג' - מסטטיק ובן אל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התרסקות בכמות ההשמעות של שירים חדשים ב-88fm בהשוואה בין התחנה הישנה לחדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המוזיקאי הוותיק חנן יובל, אחד האמנים שכמות השמעותיו ירדה בצורה משמעותית ברשת ג' החדשה לעומת הישנה, אמר בדיון בוועדה כנציג אמ"י: "רשת ג' בפרט וערוצי הרדיו של רשות השידור בכלל היו הבית של המוזיקה הישראלית, ויש להם חלק מכריע בתואר שאני יכול להרשות לעצמי, זמר ומלחין. עם הקמת תאגיד השידור הציבורי, רוב היצירה הזאת הולכת להיקבר קבורת חמור, כי הונהגה על ידי מנהליה מדיניות חדשה בדרך של עריכה דיקטטורית המבטלת לחלוטין את חופש העריכה העצמאית, וכופה רשימת שירים סגורה ומצומצמת, 'פופולרית' עלק, ובכך פוגעת פגיעה אנושה הן בתרבות ובמורשת – והן באמני ישראל. מצד אחד, כמוני, האמנים הוותיקים אשר כספי התמלוגים הם הפנסיה שלהם, כי אין לנו פנסיה, וכעת מלבד היעדר השמעות ותמלוגים אף ייעלמו מהתודעה, ובכך תקופח פרנסתם.

"מצד שני, ניצבים האמנים הצעירים שזקוקים נואשות לבמה אשר תחשוף את יצירתם לקהל. שלא לדבר על פגיעה ברורה ואנושה בחופש העיסוק על ידי השלטת דיקטטורה 'תרבותית', וכל זה, להזכירכם, בכספי הציבור". בסיום דבריו, יובל ביקש שתתקיים "חשיפה מיידית איזה שירים 'מורשים' על ידי האדונים להשמעה ואלו אמנים ברי מזל כלולים ברשימה הצרה והסודית שלהם; לדרוש תשובה ברורה לשאלה – כמה זמן תתרחש ה'הרצה' עליה הם מכריזים ומתרצים; ובעצם – להחזיר את גלגל הפגיעה הזה לאחור. זה לא מהשמיים ולא מהתנ"ך. עוד לא מאוחר".

הזמר אושיק לוי, נציג אשכולות (החברה לזכויות מבצעים של אמני ישראל), אמר: "זה עניין של תרבות. אם אנחנו מוחקים את התרבות שלנו אז אין לנו עתיד. לא ייתכן שמספר מצומצם של אנשים יקבעו איזה שירים יימחקו. לא ניתן לשמוע את שושנה דמארי, את החלונות הגבוהים, את שלישית גשר הירקון. אין צ'אנס בכלל שתישמע. זה למחוק תרבות. וזה דבר שלא ייעשה. אין חופש ביטוי לעורכים. לא ייתכן כזה דבר".

חנן יובל. יוסי חורי,
חנן יובל/יוסי חורי

גם מנהל רשת ג' לשעבר, נועם גיל-אור, מתח ביקורת על התאגיד. "די. אן. איי. לא רצוי בתאגיד השידור הם ערכים דמוקרטיים, אחריות ציבורית, שקיפות, שיוויון, פלורליזם, מומחיות, מקצועיות – כל הדברים האלה נעדרים מהשידור הציבורי", טען גיל-אור. "אחת הבעיות שבגללן נסגרה רשות השידור זה שהיא לא עמדה בקריטריונים האלה לכאורה. אבל דומני שהיום תאגיד השידור הרבה פחות עומד באותם קריטריונים. חופש יצירה והבעה לא מתקיים בתאגיד השידור. השידור הציבורי לא מקיים את הדברים לשמם הוא הוקם. עניין ההרצה לא מופיע בשום חוק ובשום הסדר. הרי ראשי התאגיד אמרו שהם מוכנים לשידור. פתאום כשעלו לשידור התברר שהם לא מוכנים"

נציגת "משמר 88", הילה שגן, הוסיפה: "מאז הקמת התאגיד מונהגת שיטה דיקטטורית על התכנים המשודרים, שיטה אשר פוגעת בעיקרון הפלורליסטי של התחנה. לראיה - רק 13% מוזיקה חדשה מושמעת בפריים טיים. מאגר השירים הממוחשב שרק ממנו מותר לבחור שירים נשאר חסוי כמו רשימות השידור וכמו הפרוטוקולים של מועצת התאגיד שאפשרו למחדל הזה לקרות. מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ בחר להיעדר מהדיון ולא לספק תשובות לציבור".

נועם גילאור. ברני ארדוב
נועם גיל-אור/ברני ארדוב

בתגובה לטענות אלו ואחרות, אמר בוועדה אביעד רוזנבוים, העורך המוזיקלי הראשי של התאגיד: "כשני שליש ממה שמושמע אצלנו הוא מוזיקה ישראלית. אנחנו ארגון שכולל תחנות רדיו רבות, ערוצי טלוויזיה ודיגיטל. לנו יש תחנת הרדיו היחידה בישראל שמשדרת 100 אחוז מוזיקה ישראלית - רשת ג'. בנוסף על זה יש תחנות רדיו אינטרנטיות שמשמיעות אך ורק מוזיקה ישראלית. אחת מוזיקה ים תיכונית, מהקלאסיקות ועד השירים העכשוויים, תחנה נוספת שמשמיעה את הקלאסיקה הישראלית בכלל. רשת ב', התחנה המואזנת ביותר בכאן, משמיעה רוב מוחלט של מוזיקה ישראלית".

"לגבי 88", הוסיף רוזנבוים, "הנתונים שהוצגו פה זה ניתוח של 100 השירים המושמעים בתחנה. בתחנה מושמעים אלפים רבים של שירים. מהנתונים כמו שאנחנו ומכירים אותם, יש בדיוק אותו אחוז השמעה של מוזיקה ישראלית ב-88 שבעבר וב-88 היום". רוזנבוים נשאל בוועדה האם הוא מתייחס לשעות הפריים טיים, שאלו השעות שנבדקו על ידי וואלה! תרבות. "בכל שעות היום יש אותו אחוז השמעה של מוזיקה ישראלית", השיב. ח"כ אילן גילאון פנה לרוזנבוים ואמר לו: "אולי תציג נתונים, כי 100 שירים הכי מושמעים זה דווקא רשימה מאוד מאוד רחבה, זה סקר גדול מאוד. בדרך כלל בוחנים 20 או 30 שירים הכי מושמעים".

אביעד רוזנבוים. צילום: מור אורן,
אביעד רוזנבוים, העורך המוזיקלי הראשי של תאגיד השידור הישראלי/צילום: מור אורן

ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, פנה גם הוא לרוזנבוים ושאל אותו: "עד כמה אתה מעורב ברמה האישית ועד כמה אתה מתקן תוכניות ומתערב באופן אישי בתוכניות ההשמעה?". רוזנבוים ענה לו: "קודם כל אני אגיד שהדיון הוא לא עלי". ח"כ מרגי אמר לו: "לא אביעד רוזנבוים הוא העניין, אלא התפקיד שאתה ממלא". רוזנבוים: "שיטות העבודה הן כמו עורך בעיתון, כמו מערכת חדשות. אנחנו מערכת עיתונאית".

"לא הסכמתי בהתחלה עם המאזינים כשהגדירו את השיטה החדשה כדיקטטורה, אבל אחרי ששמעתי את הדברים אני מסכים עם ההגדרה", אמר לקראת סוף הדיון יו"ר הועדה ח"כ מרגי. הוא סיים את הדיון באמירה: "הוועדה קוראת לתאגיד לפרסם את תהליך קביעת הפלייליסט; הועדה רואה בחומרה ובדאגה את הורדת אחוזי ההשמעה של מוזיקה ישראלית מ-56 ל-13%; הועדה קוראת לחייב כל ערוץ בפני עצמו להשמיע 50 אחוז של מוזיקה ישראלית".

מירי רגב, אולפן וואלה! NEWS. מרץ 2017. ראובן קסטרו
שרת התרבות מירי רגב/ראובן קסטרו

עוד לפני הדיון בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת, בדיקת וואלה! תרבות עוררה סערה. שרת התרבות מירי רגב הגיבה בכעס לנתונים: "מה שווה התאגיד הישראלי אם לא מושמעת בו מוזיקה ישראלית? אשר יגורנו בא לנו. תאגיד הממומן במאות מיליוני שקלים מהקופה הציבורית של החברה הישראלית, לא נותן ביטוי משמעותי ליצירה הישראלית. כשהוא עושה זאת לעיתים רחוקות, הפלייליסט מורכב מקול אחד מרכזי. זה לא רדיו ישראלי, זה הכל חוץ מ'כאן'".

בנוסף, בשבוע שעבר הודיע אמ"י (איגוד אמני ישראל) כי יצטרף למאבק האזרחי נגד השינויים ברשת ג' וב-88fm. "נילחם עד שתוסר דיקטטורת התכנים", נמסר מהועד המנהל של אמ"י. עוד מסר האיגוד בשבוע שעבר: "מאז הקמתו של התאגיד, מסתמנת מגמה מדאיגה בכל הקשור לעתיד הזמר העברי הוותיק מחד, ומוזיקה ישראלית חדשה מאידך, במה שאמור להוות ה'בית של המוזיקה הישראלית'".

seperator

מתאגיד כאן נמסר בתגובה: "כאן גימל היא התחנה הארצית היחידה שמשדרת מוסיקה ישראלית בלבד, בכל שעות היממה. אנו בטוחים שמי שמאזין לתחנות הרדיו של כאן מגלה חופש מוסיקלי רחב ומוסיקה מגוונת ממיטב היוצרים והיוצרות מישראל, מהעולם ומכל התקופות. עורך מוסיקלי ראשי קיים ברוב תחנות הרדיו בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully