וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצרים זועמים: "בחירת השיר לאירוויזיון היתה משחק מכור"

2.3.2018 / 0:05

זעם בתעשייה על בחירת דורון מדלי כיוצר השיר לאירוויזיון בפעם השלישית בתוך ארבע שנים, על רקע קשריו עם אנשי טדי הפקות ששפטו בוועדת בחירת השיר: "למה טרחנו?"; וכעס אחר בתאגיד על קשת שהכריזה כי תוכניתה תבחר גם בשנה הבאה את הזמר לאירוויזיון, אף כי הדבר לא סוכם

אבי כהן

בניגוד לשופטת רונית פוזננסקי, יוצרים ישראלים לא היו צריכים לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת, כשנודע להם השבוע שהפזמונאי והמלחין דורון מדלי נבחר בפעם השלישית בתוך ארבע השנים האחרונות כיוצר השיר לאירוויזיון. זו הגיעה באופן טבעי, ואליה נלוו גם תחושות כעס. יוצרים בולטים ומובילים רבים הביעו באכזבה בפני וואלה! תרבות את תחושתם לקיומו של "משחק מכור", לא הוגן ולא ראוי, בבחירה השנויה במחלוקת של מדלי כיוצר-שותף (לצד סתיו בגר) של השיר "Toy" בביצוע נטע ברזילי, שייצג אותנו בתחרות בחודש מאי הקרוב בפורטוגל. נזכיר שבשנת 2016 נבחר השיר "Made of Stars" שמדלי כתב והלחין לחובי סטאר עבור האירוויזיון בשוודיה, ובשנת 2015 נבחר השיר "Golden Boy" שמדלי כתב והלחין לנדב גדג' עבור האירוויזיון באוסטריה. הנה כי כן, ב-75 אחוז מהמקרים שבהם טדי הפקות מפיקה את "הכוכב הבא לאירוויזיון" ואנשיה מעורבים גם בבחירת השיר, נבחר מדלי. הוא אמנם יוצר מוכשר, מצליח ועם לא מעט הישגים, אולם היה בתעשיה מי שאמר בנימה סרקסטית שגם אם מדלי הוא לא פחות משילוב של מקרטני, לנון ובוב דילן, ראוי שתינתן הזדמנות שווה גם ליוצרים אחרים טובים לא פחות. מנגד טוענים בתאגיד כי השירים נבדקו ונבחנו באופן אנונימי, אך סימן שאלה מרחף מעל אמיתות הטענה הזאת, בין השאר בגלל יכולת השופטים לזהות את הקולות שהקליטו את סקיצות השירים.

מה שהעצים את הזעם בקרב היוצרים היא העובדה שלדורון מדלי יש קשר עז עם חברת טדי הפקות, המפיקה את "הכוכב הבא לאירוויזיון" ועם קשת שבה שודרה התכנית. במסגרת הקשר ההדוק הזה הוא שימש בין השאר כמנהל הפקה אמנותי במשך ארבע שנים בתכנית "כוכב נולד", השתתף בקביעות בתכניות שהפיקה טדי ואפילו נטל חלק בתוכנית הגמר של העונה האחרונה של "הכוכב הבא לאירוויזיון" - מדלי השתתף באחת מנקודות השיפוט שבחרה בנטע ברזילי. הקשרים המקצועיים שלו עם קשת, הגוף המשדר, התבטאו גם בהיותו מנהל אמנותי ומלהק התכנית "אייל גולן קורא לך" (שהופקה על ידי חברת קופרמן). בנוסף לעבודותיו הרבות עם קשת ועם טדי הפקות, הוא גם נחשב לחבר אישי של בכירי טדי, טמירה ירדני העומדת בראש החברה ויואב צפיר, המשמש כבמאי, עורך ראשי ומפיק שותף של "הכוכב הבא לאירוויזיון". שניהם ישבו השנה בוועדה לבחירת השיר לאירוויזיון. לצדם עוד שלושה נציגים מתאגיד השידור הציבורי, שאיננו יודעים אם מדלי מקורב או אינו מקורב אליהם. כל זאת, לצד העובדה שהליך בחירת השיר ונהלי הוועדה לא פורסמו בשקיפות מלאה, יצרו בתעשיית המוזיקה תחושה בוערת שהזכייה הייתה תפורה והליך הבחירה אולי לא היה נקי. בין אם התחושה נכונה ובין אם לא, אפילו גורמים בתאגיד שתומכים בבחירת מדלי הודו בפנינו שיש כאן בעיה משמעותית במראית העין.

נטע ברזילי הכוכב הבא. רונן אקרמן,
מדלי היה בין הבוחרים בה. נטע ברזילי/רונן אקרמן
מיקיאגי, ששירו לא נבחר לאירוויזיון: "אני מבין את הרמת הגבה של התעשייה. העולם מבוסס הרבה יותר על עסקים וקשרים מאשר על כישרון. כנראה עסקית היה שם איזה משהו. יכול להיות ששיר שלו נבחר כי הוא שיר טוב, ויכול להיות שיש שם קומבינות"

"קיים מרמור בקרב היוצרים", אמר לוואלה! תרבות יוצר בולט שהגיש השנה שיר לתחרות. "התחושה שלהם היא: בשביל מה אנחנו משקיעים זמן, כסף, רצים לעשות סקיצות, אם זה במילא מכור? אם כך או כך מתכוונים לתת את זה לדורון מדלי, אולי בגלל שהוא קרוב לטדי ולקשת ועובד איתם, אז שיעזבו אותנו בשקט. שלא יגרמו לנו לעבוד. גם אני אומר: בשביל מה עבדתי קשה? בשביל מה כתבתי במיוחד מילים? בשביל מה ארגנתי סקיצה? דיברתי עם מישהו אחר, אמרתי לו בוא נגיש שיר, והוא אמר לי 'בשביל מה, גם ככה יבחרו במדלי'. רבים מאוד בתעשייה אומרים את זה. למה עושים מאיתנו צחוק? למה נותנים לנו רמז שיש לנו סיכוי, בזמן שלדעתי הם לא נותנים לנו סיכוי? נכון, מדלי הוא יוצר טוב. אבל אין לי ספק שמבין 140 השירים יכול היה להיות אחד יותר טוב. הוא בן טיפוחים בטדי הפקות. התחושה היא שיש פה שחיתות".

"אני מבין את הרמת הגבה של התעשייה על בחירת מדלי", אמר הזמר והיוצר מיקיאגי, לשעבר סולן להקת נוער שוליים, שהגיש גם הוא שיר לוועדה. "העולם מבוסס היום הרבה יותר על עסקים וקשרים מאשר על כישרון. כנראה עסקית היה שם איזה משהו. אנחנו מבינים כבר מזמן שכישרון זה לא מספיק. בשביל להגיע לאקס פקטור, לא לתוכנית אלא לניצוץ הזה, צריך הרבה מרכיבים, שחלקם סוציאליים ואולי יותר גבוהים מרמת הכישרון שלך. יכול להיות ששיר שהוא שלח נבחר על סמך היותו שיר טוב, ויכול להיות שיש שם קומבינות. אין לי מושג. מה אני יכול לעשות עם זה? בוא נעלה לדרגות הגבוהות יותר של הממשלה שלך ותשמע דברים נורא דומים".

עוד באותו נושא

"התאגיד תפר קול קורא כדי ש'הכוכב הבא' של קשת תיבחר"

לכתבה המלאה
דורון מדלי. ניר פקין
"קרוב מדי לצלחת". דורון מדלי/ניר פקין

"יש משהו צורם בסיפור הזה", אומר בכעס יוצר אחר, אחד מהוותיקים, הפעילים והמצליחים ביותר בארץ, שלא התמודד השנה עם שיר לתחרות אבל הטביע את חותמו גם באירוויזיון בעבר. "דורון מדלי מקורב לערוץ המסחרי קשת ובמיוחד לחברה המסחרית המפיקה של 'הכוכב הבא לאירוויזיון', טדי הפקות. זה לא סוד שהוא חבר מאוד טוב של יואב צפיר והחבר'ה בטדי. זה חמור שיואב וטמירה ישבו בוועדה. כך יצא שמדלי מקורב לפחות לשניים מחברי הוועדה. הם בטח יגידו שהם לא שמעו את השירים קודם וכל הסיפורים האלה. אבל יש עם זה בעיה, בהחלט. קל וחומר לאור העובדה שהאיש ישב בנקודת שיפוט שהעניקה 12 נקודות לזמרת ובחרה בה, ויכול להיות שהוא כבר לחץ שיתקבל שיר שהוא כתב לאותה זמרת. יכול להיות שהוא אמר, אני אכתוב שיר לזמר איקס, ואני אבחר בו. יש בזה טעם לפגם בעיניי. מדובר במישהו שקרוב לצלחת. התחושה לא נוחה, התחושה היא שהסיפור הזה נתפר מראש".

"במדינה כל כך מושחתת - הכל מושחת. למרות זאת שלחתי שיר, אמרו שיש ועדה. אבל התחושה היא שכולם פה משתינים מהמקפצה", אומר לוואלה! תרבות הפיזמונאי ארז ברזוליק, ששלח באחרונה שיר אותו יצר לוועדה לבחירת השיר לאירוויזיון, ובעבר כתב שירים בין השאר לרמי קליינשטיין, קורין אלאל, שרית חדד, ירמי קפלן ולמטרופולין. "התחושה שלי היא שמזלזלים פה ביוצרים, וזה מצטרף לזלזול הכללי ולכך שבתרבות בארץ צריך הרבה קשרים כדי שקולך יישמע. זו השיטה הישראלית, הכל מתנהל פה ככה. הכל קשרים. עולה שאלה אם יש כאן משחק מכור או לא. טדי הפקות היא חברה פרטית. אם תאגיד השידור הציבורי בפנים, צריכה להיות שקיפות. אם לא הייתה שקיפות אז הפרצוף המכוער הוא של התאגיד".

יואב צפיר, טמירה ירדני. ניר פקין
בשביל זה יש חברים? טמירה ירדני ויואב צפיר/ניר פקין
הפיזמונאי ארז ברזוליק, שנדחה ע"י הוועדה: "כולם פה משתינים מהמקפצה, מזלזלים פה ביוצרים. הכל קשרים. אם תאגיד השידור הציבורי בפנים, צריכה להיות שקיפות"

גם זמר ויוצר מפורסם אחר, שפעל באירוויזיון בעבר, אמר השבוע בשיחה סגורה כי לא ברור לו למה בוחרים שנה אחר שנה את מדלי, וחשד אף הוא כי יש לכך קשר לחברותו עם אנשי טדי הפקות. בנוסף התרעם על כך שבחירת הזמר מופקדת בידי חברות מסחריות - טדי הפקות וקשת 12, שבהן האינטרס הכלכלי קודם לטובת הציבור, במקום שיופקד באופן ראוי יותר לדעתו בידי תאגיד כאן 11, כמו בימי הקדם האירוויזיון.

יש לא מעט עדויות לקיומו של קשר עז בין מדלי לטדי הפקות. אחת מהן פורסמה בוואלה! תרבות באמצע 2016. נודע לנו כי באותה תקופה, בפורום שבו נכחו בין השאר יואב צפיר ודורון מדלי - שהיה כבר חתום עד אז על יצירת שני שירים שיצגו אותנו באירוויזיון - עלה מדבריו של צפיר כי ברצונו שמדלי יצור גם את השיר לאירוויזיון הבא. אמנם בסופו של דבר נבחר שיר אחר ולא של מדלי בשנת 2017, אבל כאמור השנה צפיר וירדני ישבו בוועדה לבחירת השיר, ומדלי נבחר לאירוויזיון זו הפעם השלישית.

לא פחות תמוה שבגמר "הכוכב הבא" בשנת 2016, בו זכה חובי סטאר ואליו העפילו ארבעה מתמודדים, באופן מקרי לחלוטין מחצית מהם - להלן, שניים - ביצעו את אותו שיר של דורון מדלי, "Made of stars", גם אם בעיבוד שונה, כאילו אין עוד יוצרים במדינה.

מיקיאגי – some stay the same. באדיבות המצולמים
"יכול להיות שיש שם קומבינות". מיקיאגי/באדיבות המצולמים

בעיה משמעותית נוספת היא העדר השקיפות בנהלי הוועדה לבחירת השיר לאירוויזיון, ובדרך שבה התקיימה בחירת השיר. באופן תמוה לא פורסם בשום מקום הנוהל הנפרד מהתקנון שמפרט את הליך בחירת השיר על ידי הוועדה, דבר המתבקש מגוף ציבורי כמו התאגיד. היעדר השקיפות הראויה הובילה כמה מהיוצרים המובילים שעמם דיברנו לכעוס במיוחד על תאגיד השידור הציבורי ועל אקו"ם, האגודה האמורה לשמור על זכויותיהם של היוצרים מתחומי המוזיקה. "מרגיז אותי שמשתינים ככה על אמנים", אמר אחד מהיוצרים האלה. גם הוא, כמו חלק מהיוצרים האחרים, סרב להחשף בשמו מחשש לפגיעה בפרנסה מצד קשת, טדי הפקות ותאגיד השידור הציבורי. "לא ציפיתי מקשת ומטדי לכלום מלבד דאגה לאינטרסים שלהם, הם גוף מסחרי. אבל מאקו"ם ומהתאגיד אפשר לצפות. אם אקו"ם לא יכולים להבטיח שקיפות לאמנים שלהם, שלא יציעו להם להשתתף בדברים כאלה. זה לגמרי מה שמצופה מגוף שאמור לדאוג לאמנים. על התאגיד היה להוציא הודעה מסודרת עם פירוט והסבר של הבחירה, כשהם מבינים את הרגישות. ברגע שהם לא עשו את זה, הם פספסו הזדמנות להראות שהם עושים דברים אחרת. זה לא ממרמר כמו שזה מעצבן".

בתוך כך הוכרז מעל מסך שידורי קשת 12 כי גם בשנת 2019 תשודר "הכוכב הבא לאירוויזיון", אף על פי שעד כה לא סוכם על המשך שיתוף פעולה בין קשת לתאגיד בבחירת הזמר או הזמרת שייצגו את ישראל באירוויזיון 2019. לוואלה! תרבות נודע כי בעקבות כך התעורר כעס בתאגיד השידור הציבורי, ואנשיו אמרים לוואלה! תרבות כי בכאן בוחנים בכלל אופציה להפיק בעצמם את ההתמודדות לתחרות, בדומה ל"קדם אירוויזיון".

חובי סטאר. אלירן אביטל,
גם לו מדלי כתב את השיר. חובי סטאר/אלירן אביטל

מקשת סירבו להגיב. טמירה ירדני ויואב צפיר לא הגיבו לפניות וואלה! תרבות.

מכאן נמסר בתגובה: "השירים נבדקו ונבחנו באופן אנונימי, מבלי שחברי הוועדה המקצועית, עורכים ומומחים מתחום המוזיקה, ידעו מי היוצרים ששלחו אותם. השירים הוצגו לוועדה ונערכו סבבי הצבעות בתהליך מתועד ומקצועי. כל טענה על הטייה מכל סוג היא חסרת שחר".

על טענת קשת כי "הכוכב הבא" תבחר את הזמר גם לאירוויזיון 2019, נמסר מהתאגיד: "אין ולא קיים סיכום על המשך שיתוף פעולה בין הגופים. בשנה הבאה נדון מחדש בהליך בחירת המתמודד לאירוויזיון 2019, כאשר אחת האופציות שיבדקו היא הפקת האירוע בתאגיד. בשלב זה אנו עוסקים אך ורק בהצלחתה של נטע ברזילי בליסבון במאי הקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully