וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על כיסא הכבוד בשגרירות: הג'ינג'י שנתן מכת מחץ לאיראן

14.5.2018 / 9:37

איל ההימורים היהודי-אמריקני שם את כספו על דונלד טראמפ כמועמד לנשיאות וגרף את כל הקופה גם עבור נתניהו. בעשורים האחרונים השקיע מאות מיליוני דולרים במלחמה נגד אובמה, איראן והפלסטינים - וטראמפ התגלה כהימור מנצח

עריכה: שניר דבוש

בין מאות המכובדים המוזמנים שיתייצבו לטקס הסרת הלוט מעל השגרירות האמריקנית בירושלים היום (שני) יהיה אורח אחד שמח במיוחד. המיליארדר היהודי-אמריקני שלדון אדלסון, מקורבם של שני האדונים דונלד טראמפ ובנימין נתניהו, יזכה לראות חלום עתיק ונושן שלו מתגשם: ארצות הברית מכירה רשמית בריבונותה של ישראל בבירתה הנצחית.

אדלסון ורעייתו מרים עד כדי כך התרגשו מההחלטה של הנשיא טראמפ לעשות את מה שכל קודמיו לא עשו שהם אפילו הציעו לממן מכיסם בנייה של מבנה קבע לשגרירות. בינתיים, הם יסתפקו בטקס המרשים במבנה הזמני בשכונת ארנונה, וטראמפ גם ככה העניק להם בשבוע שעבר מתנה אפילו יותר גדולה, כשביטל את הסכם הגרעין עם איראן.

בנימין נתניהו נואם בטקס במרכז הבינתחומי בהרצליה 26 אוקטובר 2016. אילן אסייג, מערכת וואלה! NEWS
ניצב מנצח בין וושינגטון לירושלים. אדלסון ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג
הכיסאות של שלדון אלדסון בקבלת הפנים לשגרירים, משרד החוץ, ירושלים, 13 במאי 2018. טל שלו, מערכת וואלה! NEWS
הכיסאות של שלדון אלדסון בקבלת הפנים לשגרירים במשרד החוץ, ירושלים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, טל שלו

בין וושינגטון לירושלים נוצר בשבועיים האחרונים סימן וי אחד גדול של ניצחון, שבשני קצוותיו ניצבים טראמפ ונתניהו, שיותר מאי פעם נמצאים בציר אחד של קרבה אסטרטגית, אידיאולוגית ופוליטית: הסכם הגרעין "הרע" עם איראן, מורשת החוץ העיקרית של הנשיא הקודם ברק אובמה, חוסלה, לפחות בגרסתה הנוכחית. כל המצקצקים והספקנים שפקפקו בכך שהדבר אפשרי, נאלצו לבלוע את הכובע ולהודות בתבוסה. בנקודה המחברת בין שני הצירים המנצחים ניצב המנצח השלישי הגדול: אדלסון. הוא האיש שהכסף שלו סייע להביא את טראמפ לשלטון, הקים את "ישראל היום" וביסס את שלטון נתניהו, ושיותר מהכול - תיעב את אובמה ואת הסכם הגרעין עם איראן.

דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
טראמפ מציג את החתימה על פרישה מהסכם הגרעין, בשבוע שעבר/רויטרס

לציבור הישראלי הוא מוכר בעיקר כבעל הבית בחינמון הביביסטי וב"מקור ראשון" האליטיסטי יותר, אבל באמריקה אדלסון מזוהה קודם כל עם הימורים, שכן הוא עשה את הונו וצבר את כוחו בבתי קזינו בלאס וגאס. ההודעה של טראמפ על ביטול הסכם הגרעין בשבוע שעבר, כמו גם ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים, מוכיחות שאדלסון למד דבר או שניים בשולחנות הפוקר וגלגלי המזל והימר לגמרי נכון על טראמפ, שהתגלה כקלף מנצח. יממה אחרי ההודעה על ביטול הסכם הגרעין, אדלסון הגיע לבית הלבן. אפשר לנחש, במידה רבה של וודאות, שזו הייתה פגישה חמה. שנה וחצי אחרי שנכנס לבית הלבן, טראמפ מחזיר את ההשקעה.

נאבק באיראן, בפלסטינים - ובאובמה

אדלסון, ששוויו מוערך ביותר מ-30 מיליארד דולר, השקיע בעשור האחרון הון עצום במאבק נגד שני אויבים - איראן והפלסטינים. הוא שנא את אובמה ואת כל מה שהוא עשה, במיוחד בנוגע לאיראן, והמשא ומתן שהוא ניהל עמה. מבחינתו, כפי שצוטט ב-2013, "הם מבינים רק כוח".

הוא השקיע עשרות מיליוני דולרים בניסיון להשפיע על דעת הקהל באמריקה להתנגד לאובמה ונטיותיו הליברליות הפייסניות. יחד עם עוד שלושה-ארבעה תורמים פרו-ישראליים שמממנים חלקים נרחבים מהמפלגה הרפובליקנית, הוא מימן והקים ארגונים פרו-ישראליים שפמפמו קמפיינים ציבוריים נגד אובמה והמשא ומתן נגד אישור ההסכם בקונגרס, תרם למכוני מחקר בירושלים ובוושינגטון עם מומחים שיזעקו על הסכנה, וגיבה בנדיבות אנשי ציבור ופוליטיקאים רפובליקנים שהובילו את המחאה בקונגרס.

ב-2012, הוא תרם כמאה מיליון דולר למועמד מיט רומני, והתרומה שלו למפלגה הרפובליקנית ב-2016 מוערכת בכמאה מיליון נוספים. השבוע דווח כי הוא מתכוון להקדיש כ-30 מיליון דולר לטובת הקרב על שימור הרוב הרפובליקני בסנאט, בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר הקרוב.

שלדון אדלסון ואשתו מרים אדלסון עם נוער תגלית בנתב?ג  (צילומים מ- 29.12.2009). ראובן קסטרו
אדלסון ורעייתו מרים בביקור בישראל/ראובן קסטרו

בתחילת הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית ב-2016, הרומן בין אדלסון לטראמפ, ששניהם במקרה זוכים לכינוי "הג'ינג'י", לא נראה מבטיח. טראמפ אפילו לגלג וזלזל בכסף שאדלסון מזרים לזירה. אבל ככל שהתקדם המרוץ, הוא התיישר: בנאום בוועידת איפא"ק במרץ 2016 כבר התחייב פומבית שיבטל את הסכם הגרעין ויעביר את השגרירות לירושלים. הנאום הזה נחשב לנאום שהכריע את התייצבותו של אדלסון מאחוריו כחודשיים אחר כך, ומאז, המיליארדר הג'ינג'י הפך למבקר קבוע בחדר הסגלגל, והוא לחץ על הנשיא הג'ינג'י למלא את הבטחות הבחירות שלו.

בחודשים האחרונים בכירים בכוורת הקרובה של הנשיא, שהתנגדו למהלכים של העברת השגרירות וביטול ההסכם עם איראן, כמו שר החוץ טילרסון והיועץ לביטחון לאומי מקמאסטר, הוזזו מתפקידם, ובתקשורת האמריקנית מייחסים לאדלסון חלק במהלכים, בנוסף ללחץ של גורמים נוצרים אוונגליסטיים, עוד ציר פוליטי רב השפעה שמחבר בין נתניהו לטראמפ. כך או אחרת, נסללה הדרך לקראת יישום המדיניות שעליה טראמפ התחייב באיפא"ק, ולחגיגות הניצחון המשולשות. בישראל התלהבו מהנאום הביביסטי של טראמפ, ובכן, אלה לא רק מסרים של נתניהו, אלא גם, ואולי בעיקר, של אדלסון.

אדלסון הימר על טראמפ - וגרף ניצחון עבור נתניהו

ההימור של אדלסון הביא גם לנתניהו את האס המנצח, ובטיימינג מושלם. שתי ההחלטות שטראמפ קיבל בחודשים האחרונים - ההכרה בירושלים והפרישה מהסכם הגרעין - הם שני ההישגים המדיניים המשמעותיים ביותר של נתניהו, אולי בכל הקריירה, בטח בסיבובו השני בבלפור. עד לבחירתו של טראמפ, נתניהו הצטיין בכך בעיקר שהוא ראש ממשלת הסטטוס קוו. בשנות שלטונו איראן לא פרצה לעבר פצצה גרעינית, לא נעשתה שום התקדמות ממשית לטובת פתרון שתי המדינות, וגם לא פרץ צונאמי מדיני. כעת, נשיא ארצות הברית של אמריקה, המעצמה החזקה בעולם, שומע בקולו, ומייצר לו מורשת של ממש, כזו שתכניס אותו לספר דברי הימים.

ציר טראמפ-נתניהו-אדלסון נותן בשבועות אלה מכת מחץ ונראה כעת כשלישייה מנצחת, כשבצד השני ניצבים מדינות אירופה, יהודי ארצות הברית, דמוקרטים וליברלים בארצות הברית, אופוזיציונרים בישראל ובכירים ביטחוניים בעבר ובהווה גם בירושלים וגם בוושינגטון, שהתנגדו לפרישה מהסכם הגרעין וגם הזהירו מהשלכות העברת השגרירות.

ימים יגידו אם נבואות הזעם יתממשו, ובינתיים, מעמדו האולטימטיבי של נתניהו כמלך בקרב תומכיו הולך ומתבצר, ומתנגדיו ויריביו נותרים פעורי פה ונואשי יכולת להציב אלטרנטיבה, אפילו בצל שלוש חקירות פליליות על שוחד. כפי שפורסם בוואלה! NEWS אדלסון עוד מתכנן השנה כנס גדול בירושלים, ומתכוון להביא את טראמפ. זו תהיה תמונת ניצחון משולשת, וחומר חובה של נתניהו - ושל טראמפ - בקמפיין הבחירות הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully